Geblokkeerd door CDN's? (opgelost, PPP MRU was niet meer conform config)

Het begon zondagochtend toen ik plots geen NPO radio stream kon openen op mijn Cambridge. Alle non-NPO’s gingen goed maar NPO niet. Ik heb dit aan de praat gekregen door de Cambridge achter een VPN te zetten,

Vanochtend kom ik er achter dat heel veel sites moeilijk doen. Het blijft altijd hangen op CDN content maar ook een site als https://kpn-itns.speedtestcustom.com/ is niet meer bereikbaar als ik geen vpn gebruik.\

Een check op AbuseIp en diverse Blocklijsten zijn allemaal negatief (is dus positief).

Ik zou ook niet snappen waarom mijn IP in een bloklijst zou moeten staan. Ik heb de jeugd standaard achter een VPN zitten (alle DHCP devices).

Wat te doen?

Update:
Ik kan bijvoorbeeld kpn-itns.speedtestcustom.com resolven naar 151.101.38.219 en ik kan een telnet sessie openen naar poort 443 van dat adres, echter, met een willekeurige browser op elk willekeurig device gaat niet.

Er komt ook geen foutmelding terug, de verbinding timed-out

Update2:

Ik kan icecast.npocloud.nl resolven maar niet pingen.

Heb je een nieuwe aansluiting? Dit gebeurde mij namelijk ook bij diverse sites toen ik net mijn Freedom aansluiting in gebruik nam.
In dat geval gebruiken de CDN’s of de sites waarschijnlijk een verouderde IP locatie lijst, zoals geoip. Of de gebruikte lijst bevat een fout.
Een workaround was om uitsluitend IPv6 te gebruiken voor deze sites. Na verloop van tijd is het uit zichzelf goed gekomen. Een VPN werkt zoals je gemerkt hebt ook.

Nee, ik ben al bijna een jaar actief.
Ik kan momenteel erg weinig meer en NordVPN houdt me op de been.

Dit valt samen met het afsluiten van TU Eindhoven, zit ik in een range om te blokkeren???

Ik zou niet weten waarom TU Eindhoven geblokkeerd zou worden maar de kans dat je in dezelfde range valt is, vermoed ik, niet zo groot. Maar het kan natuurlijk we het geval zijn.

Speedtest site doet het hier prima.
Ping is wat aan de hoge kant, meer niet.
Wat er exact gaande is bij TU/e weet ik niet.
Kan me zo indenken, dat het verkeer eromheen verstoord kan zijn.
Intensief speedtesten zou ik op dit moment ook niet doen.
Dat is een zwakke lijn onnodig belasten.
Als je pech hebt, komt een heel blok Freedom klanten tijdelijk op blokkade.

Ik kan ook niet meer naar github zonder een VPN te gebruiken, dit wordt nu echt vervelend zeg.

github.githubassets.com resolved prima en is te pingen.
telnet github.githubassets.com 443 geeft een connectie.

Maar https://github.githubassets.com/assets/light-0cfd1fd8509e.css geeft niks terug.

github.githubassets.com geeft een 404 hier.

Terwijl https://github.githubassets.com/assets/light-0cfd1fd8509e.css via NordVPN gewoon de css file terug geeft.

Ik stop maar even met zoeken, zou niet meer weten wat er aan mijn kant verkeerd zou kunnen zijn.

De css komt hier wel binnen.

Erik bedankt voor het meekijken!
Ik ben weer in de lucht.

Oorzaak:
Na veel zoeken bleek dat de PPP MRU niet meer werd overgenomen zoals in de provider config staat vermeld. Dit heeft een jaar goed gegaan maar plots was kennelijk de PPP eerder op dan de bijbehorende ethernet interface. Gevolg MRU werd gezet op Ethernet_interface (default 1500) - 8 = 1492. De provider MTU/MRU settings zijn kennelijk niet absoluut maar meer een “richtlijn”.

Opgelost door pppoe niet automatisch op te starten maar in de ifup script van de bijbehorende Ethernet interface.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.