Gebruik van eigen namen voor reverse DNS

Ik kwam https://reversedns.space tegen en als ik dan naar een blok van Freedom kijk, valt het me op dat nog redelijk wat mensen een andere naam gebruiken dan “connected.by.freedominter.net”. Dat vind ik leuk om te zien.
Als je dan iets verder uitzoomt kan je ook makkelijk andere blokken van freedom zien vanwege de standaard PTR die voor elk IP gebruikt wordt.

2 likes

Grappige site, leuk om op die manier naar de reverse DNS te kijken. Ik vond het wel lastig zoeken, bijvoorbeeld toen ik specifiek mijn eigen adressen zocht.

Ja, het is wat lastig om te zien waar een netwerk blok ophoud en hij verder gaat op een volgende regel. Maar met een beetje proberen kom je er wel uit.

Dan zie je nog alleen de mensen die die andere naam wel aan een Freedom IP hebben gekoppeld. Je mist dan bijvoorbeeld mij want mijn andere naam is aan een Transip IP gekoppeld.

Als je je naam van je Transip IP wil zien, moet je even zoeken waar dat IP op de kaart staat. Hij zal er vast wel opstaan, maar zoals pa4wdh als schreef, is het wat lastig zoeken.

Zoeken kan ook via: Reverse IP Lookup - MxToolbox

Zo te zien heeft het IPv6 van mijn thuisadres geen rDNS naar de juiste hostnaam. Of moet ik dan het IPv6 van mijn Fritz!Box gaan opgeven voor rDNS bij Freedom.

Aangezien je meerdere IPv6 adressen krijgt, zul je bij de helpdesk van Freedom de juiste verwijzing moeten aanvragen (nadat je de juist AAAA in je eigen domein hebt gezet).

Ah ik zie het: Als ik het IPv6 adres invul dat in mijn DNS editor staat bij het AAAA record, dan geeft Reverse IP Lookup - MxToolbox de goede waarde.

1 like