Gebruikte 5530 uitgeleverd

Na jaren wachten eindelijk over van Ziggo naar glas.
Als tevreden ex-XS4ALL klant en vanuit principes voor Freedom gekozen.
Monteur was al verbaasd dat de SFTP module in het installatie-pakket ontbrak, echter deze werd netjes de volgende dag alsnog met de post afgeleverd. Kan gebeuren denk je dan.

Modem aangesloten, alles groen, meteen bevestigingsmail binnen dat internet werkt, maar ik vind het default Fritz Wifi netwerk niet. Dus maar even de laptop met kabel aan de 5530.
Blijkt t gewoon een gebruikt retour modem te zijn:

  • Wifi netwerk ‘Dorien & Evert’ met eigen wachtwoord.
  • Lijst met oude dhcp leases op devices die niet in mijn netwerk voorkomen…

Dikke kater dit, iemand anders al een dergelijke ervaring gehad ?

Waarom is het een probleem dat de 5530 eerder gebruikt is? Je huurt de FB van Freedom, als jij de huur opzegt, moet de FB dan weggegooid worden, terwijl deze nog prima in orde is? Dat is niet echt duurzaam.

Wat wel (erg!) kwalijk is, is dat de FB blijkbaar geen reset naar fabrieksinstellingen gehad heeft en vermoedelijk dus ook geen controle op correct functioneren heeft gehad. Dat kan echt niet natuurlijk.

Het klopt dat wij apparatuur laten refurbishen en opnieuw inzetten. Wij vinden dat een noodzaak. Wat inderdaad niet kan is dat in dit geval al er geen goede reset is gedaan. Wij gaan dit bespreken met onze logistieke partner die dit voor ons uitvoert.

In ieder geval excuses, had niet mogen gebeuren.

2 likes

Natuurlijk had de reset in opdracht van Freedom door hun leverancier uitgevoerd moeten worden.

Maar ook blijkt dat zelfs Freedom klanten niet zo heel erg privacy minded zijn.
Ze resetten niet zelf hun apparatuur met toch wel persoonlijke gegevens voordat ze het inleveren.

Misschien een idee voor Freedom om als service klanten daar op te wijzen met duidelijke instructies voor een privacy vriendelijke reset als ze apparatuur moeten terugsturen. Freedom doet het dan ook wel zelf, maar het kan misgaan zoals blijkt.

1 like

Een Fritzbox die terug komt, zou een Recover procedure moeten hebben ondergaan.
Je mag er niet van uit gaan, dat het standaard OS er nog op staat.

:+1: Ik zou zelfs pleiten dat een retour gestuurde FB sws minimaal ook - meerdere keren - een firmware refresh & re-use ondergaat.
Hiermee ook zeker stellen dat een retourbox, los van privacy, ook qua software schoon van de haak is. Het is niet de eerste box die ik zag met o.a. in de supportlog, nog oude - traceerbare - gegevens.

Ook hier blijkt weer dat er doordat Freedom als “beleid” uitbesteed, van alles in de pijplijn mis kan gaan omdat partners kennelijk wat minder “doordacht” (lees: ws. kostenbesparend) omgaan met bedoelingen.

Verder snap ik ook dat ‘refurbishen’ best complex kan zijn want zelfs met een reset/refresh, is - zonder toegang tot het inwendige - nog steeds niet zeker te stellen dat een retourbox voldoende schoon is gemaakt.
Waarom dan als - privacy minded - organisatie daarmee ook maar één percentiel risico’s nemen?

Het probleem is niet eens technisch noch organisatorisch, maar ook hier; van principiële aard. O.a. één van de redenen dat men elders bv ssd/hdd’s en andere (opslag)media altijd fysiek vernietigt omdat daarmee gegevens niet op straat kunnen komen. Verder hier mijn reden dat ik nooit dit soort zaken zal huren of leasen.

1 like

Precies mijn punt, privacy en security voor alles, daarvoor kies ik juist voor Freedom.
Refurbished (indien goed uitgevoerd) prima en beter voor e-waste.

Daarnaast zou je de klant bij afsluiten contract ook kunnen laten kiezen: 1) huur: nieuw, 2) huur: refurbished (goedkoper) of 3) koop (evt. met korting vanwege bulkinkoop door Freedom).

mooi voorstel, maar … …
wat moet :spraydot: Freedom dan doen als je refurbished wilt huren, en er is er nu geen (meer) op voorraad ?
Of wat te doen als de schuur met ingeleverde en refurbishd FritzBoxen begint uit te puilen ?

Zo iets is voor een grote provider makkelijk te doen,
maar voor de nog jonge provider lastiger; denk ik.

1 like

De meeste bedrijven hebben tegenwoordig geen eigen magazijn meer. Maar een “logistieke partner” die inname en uitlevering en de administratie en handelingen daarom heen regelt. Daar komen steeds vaker bijzondere regels bij kijken waar je “specialisten” bij nodig hebt om het goed op te lossen.