Gebruikte 5530 uitgeleverd

Na jaren wachten eindelijk over van Ziggo naar glas.
Als tevreden ex-XS4ALL klant en vanuit principes voor Freedom gekozen.
Monteur was al verbaasd dat de SFTP module in het installatie-pakket ontbrak, echter deze werd netjes de volgende dag alsnog met de post afgeleverd. Kan gebeuren denk je dan.

Modem aangesloten, alles groen, meteen bevestigingsmail binnen dat internet werkt, maar ik vind het default Fritz Wifi netwerk niet. Dus maar even de laptop met kabel aan de 5530.
Blijkt t gewoon een gebruikt retour modem te zijn:

  • Wifi netwerk ‘Dorien & Evert’ met eigen wachtwoord.
  • Lijst met oude dhcp leases op devices die niet in mijn netwerk voorkomen


Dikke kater dit, iemand anders al een dergelijke ervaring gehad ?

Waarom is het een probleem dat de 5530 eerder gebruikt is? Je huurt de FB van Freedom, als jij de huur opzegt, moet de FB dan weggegooid worden, terwijl deze nog prima in orde is? Dat is niet echt duurzaam.

Wat wel (erg!) kwalijk is, is dat de FB blijkbaar geen reset naar fabrieksinstellingen gehad heeft en vermoedelijk dus ook geen controle op correct functioneren heeft gehad. Dat kan echt niet natuurlijk.

Het klopt dat wij apparatuur laten refurbishen en opnieuw inzetten. Wij vinden dat een noodzaak. Wat inderdaad niet kan is dat in dit geval al er geen goede reset is gedaan. Wij gaan dit bespreken met onze logistieke partner die dit voor ons uitvoert.

In ieder geval excuses, had niet mogen gebeuren.

3 likes

Natuurlijk had de reset in opdracht van Freedom door hun leverancier uitgevoerd moeten worden.

Maar ook blijkt dat zelfs Freedom klanten niet zo heel erg privacy minded zijn.
Ze resetten niet zelf hun apparatuur met toch wel persoonlijke gegevens voordat ze het inleveren.

Misschien een idee voor Freedom om als service klanten daar op te wijzen met duidelijke instructies voor een privacy vriendelijke reset als ze apparatuur moeten terugsturen. Freedom doet het dan ook wel zelf, maar het kan misgaan zoals blijkt.

1 like

Een Fritzbox die terug komt, zou een Recover procedure moeten hebben ondergaan.
Je mag er niet van uit gaan, dat het standaard OS er nog op staat.

:+1: Ik zou zelfs pleiten dat een retour gestuurde FB sws minimaal ook - meerdere keren - een firmware refresh & re-use ondergaat.
Hiermee ook zeker stellen dat een retourbox, los van privacy, ook qua software schoon van de haak is. Het is niet de eerste box die ik zag met o.a. in de supportlog, nog oude - traceerbare - gegevens.

Ook hier blijkt weer dat er doordat Freedom als “beleid” uitbesteed, van alles in de pijplijn mis kan gaan omdat partners kennelijk wat minder “doordacht” (lees: ws. kostenbesparend) omgaan met bedoelingen.

Verder snap ik ook dat ‘refurbishen’ best complex kan zijn want zelfs met een reset/refresh, is - zonder toegang tot het inwendige - nog steeds niet zeker te stellen dat een retourbox voldoende schoon is gemaakt.
Waarom dan als - privacy minded - organisatie daarmee ook maar Ă©Ă©n percentiel risico’s nemen?

Het probleem is niet eens technisch noch organisatorisch, maar ook hier; van principiĂ«le aard. O.a. Ă©Ă©n van de redenen dat men elders bv ssd/hdd’s en andere (opslag)media altijd fysiek vernietigt omdat daarmee gegevens niet op straat kunnen komen. Verder hier mijn reden dat ik nooit dit soort zaken zal huren of leasen.

2 likes

Precies mijn punt, privacy en security voor alles, daarvoor kies ik juist voor Freedom.
Refurbished (indien goed uitgevoerd) prima en beter voor e-waste.

Daarnaast zou je de klant bij afsluiten contract ook kunnen laten kiezen: 1) huur: nieuw, 2) huur: refurbished (goedkoper) of 3) koop (evt. met korting vanwege bulkinkoop door Freedom).

mooi voorstel, maar 
 

wat moet :spraydot: Freedom dan doen als je refurbished wilt huren, en er is er nu geen (meer) op voorraad ?
Of wat te doen als de schuur met ingeleverde en refurbishd FritzBoxen begint uit te puilen ?

Zo iets is voor een grote provider makkelijk te doen,
maar voor de nog jonge provider lastiger; denk ik.

1 like

De meeste bedrijven hebben tegenwoordig geen eigen magazijn meer. Maar een “logistieke partner” die inname en uitlevering en de administratie en handelingen daarom heen regelt. Daar komen steeds vaker bijzondere regels bij kijken waar je “specialisten” bij nodig hebt om het goed op te lossen.

Onco van Freedom schrijft: Het klopt dat wij apparatuur laten refurbishen en opnieuw inzetten. Wij vinden dat een noodzaak. Wat inderdaad niet kan is dat in dit geval al er geen goede reset is gedaan. Wij gaan dit bespreken met onze logistieke partner die dit voor ons uitvoert.
Dit lijkt misschien onschuldig maar ik vind dit antwoord niet kunnen. Het is namelijk al bijna een afschuif-excuus. Het geeft een onbetrouwbare indruk als een bedrijf in een reactie een derde partij noemt waardoor het “eigenlijk” mis is gegaan. Wij als consument/klant hebben daar natuurlijk niets mee te maken. Het is de verantwoording van Freedom. Betekent dit intern bij freedom dat er ook zo afgeschoven wordt? De “het ligt niet aan mij” cultuur ligt op de loer. Ik wil helemaal niet lezen dat een derde dit verkeerd heeft gedaan. Er had moeten staan: “WIJ van Freedom hadden dit beter moeten doen en IK ga ervoor zorgen dat dit opgelost wordt.”

Wat is er mis met feitelijk benoemen wat er is gebeurt en aangeven dat Freedom zelf actie onderneemt om dit in de toekomst te willen voorkomen. Dat is in ieder geval hoe ik dat stuk lees.

Afschuiven vind ik meer als er wordt aangegeven dat je zelf met de derde partij contact moet opnemen. Waar hier geen sprake van is. Ik zie dit meer dat er transparant wordt gecommuniceerd i.p.v. een mooi verhaal wat niet strookt met de werkelijkheid.

6 likes

Hallo Janus, welkom in de moderne logistieke wereld.
Daar ben je niet meer in staat om een bedrijf te runnen dat ALLES afhandeld van kabels in de grond leggen, doosjes door het land brengen, etc. PTT was zo’n bedrijf en is om allerlei redenen opgeknipt in een Post en een Telecom bedrijf omdat die niet in elkaar verlengde lagen.

Al jaren zijn er veel bedrijven die goederen rondsturen alles gaan uitbesteden aan specialisten in opslag, ontvangst en distributie van goederen. (als er accu’s in zitten zijn er eisen afhankelijk van de omvang van de accu’s mogen er maar een beperkt aan kubieke meter accu per vierkante meter grond oppervlak (dus stelling planken tellen hier niet). etc. etc.)
Deze logisitieke specialisten doen dan ook alle zaken er omheen
 (inklaren van container van het spul, evt. afdracht van importheffingen, en de doorbelasting ervan), uitpakken van container, naar de verschillende afnemers verspreiden etc. etc. tot uiteindelijk het op afroep wegbrengen en ophalen van pakjes bij eindklanten.
bij retour zendingen ook deze behandelen
, herverpakken, reconditioneren, kraken, etc. en alle administratie eromheen.

Dus je kan stellen dat dit afschuiven is maar ik (ik ben ook niet de enige) zie dat echt anders. Als je als “klein” bedrijf ook alles moet regelen rondom bulk opslag, (voorraad beheer en financiering), en distributie en er een systeem voor moet hebben dat ook aan de dagelijks veranderende wensen van de fiscus (douane) moet voldoen dan wordt je daar niet vrolijk van, helemaal niet van de kostprijs.
Dat je taken uitbesteed op basis van afspraken (= contract) dan moet dat ook gewoon uitgevoerd worden.
Overigens sluit dat fouten in een proces niet uit maar maakt ze minder waarschijnlijk. Als er teveel fouten worden gemaakt zijn er andere logistieke partners te vinden
 Nederland als doorschuifland heeft er nog wel een paar.

Een contract partner aanspreken op de gemaakte afspraken is NIET afschepen
, maar gewoon je werk doen, en daarmee de kans op toekomstige fouten te verkleinen.

1 like

Checksum van de bootloader controleren lijkt ook verstandig. Wel goed dat er gereburbishde spullen ingezet worden, maar qua security moet je eigenlijk best veel regelen om alle gaten te dichten.