Ik had zo nu en dan (2x per jaar) een dag dat ik geen beeld heb/beeld na 15min bevriest/ch up/down helpt soms…na dag was het weer weg, dus nooit naar een structurele oplossing gezocht.
Nu ligt de boel al 3 dagen plat; partner moppert…dus tijd maken om er goed in te duiken.
Ik heb een Fritzbox - met rechtstreekse ethernetkabel naar Amino (zonder switch)
Ik heb ook nodige andere zaken aan de Fritzbox hangen via een switch. Ik zal dit weekend dat er allemaal eens af halen + wifi uit zetten en dan testen.
Even aannemend dat probleem dan is opgelost, dan moet ik op zoek naar andere devices/software die dit issue veroorzaken…Alleen, geen idee wat het kan zijn (ja, ik kan alles 1 voor 1 aanzetten en wachten…maar als ik wat doelgerichter tewerk kan gaan)?
Heeft iemand ervaring wat voor andere apparaten/software dit soort multicast problemen veroorzaakt? Ik kan kiezen uit Sonos, Unifi, Tasmota, Debian, Truenas, Proxmox, homeassistant, bbqkees, SMA inverters…en vast nog wat meer
Voor alle duidelijkheid, ik heb een rechtstreekse kabel tussen FB en Amino, zit geen switch tussen. het heeft ook steeds maanden achter elkaar gewerkt.
Lijstje van apparaten die nog wel eens problemen opleveren met multicast:
Switches die IGMP snooping niet goed ondersteunen (ook als deze niet direct op de FB aangesloten zijn. Voornamelijk de TP-Link SG10x serie is berucht)
Stroomnetwerk adapters (Devolo’s, Powerline)
Deurbellen (voornamelijk Ring deurbellen)
Beveiligings camera’s (voornamelijk camera’s die vanuit een centraal punt worden aangestuurd)
Zonnepanelen
Sonos apparatuur wil ook nog wel eens storing opleveren, maar dat is uit te sluiten door deze bijvoorbeeld van het stroom te halen en te kijken of de problemen dan opgelost zijn.
In principe kan het natuurlijk ook aanvoer naar de FRITZ!Box zijn. Dus mocht je een ONT of NTU hebben, dan kun je deze het beste ook eens opnieuw opstarten en kijken of dat iets oplevert. Of het zit in de aanvoer vanaf het netwerk buiten je huis, maar dat is uit te sluiten om te kijken of het wel werkt wanneer je alleen de STB aansluit zonder andere apparatuur aangesloten.
Mocht het echt niet op te lossen zijn, dan kun je contact opnemen met Freedom en dan kunnen we een ticket aanmaken om naar het multicast signaal te kijken (en hopelijk snel op te laten lossen) of we kunnen het televisiesignaal overschakelen naar een unicast optie die we hebben. Alleen ga je dan wel teletekst en radio missen en maak je gebruik van de zenderlijst die je ook voor de app van Canal+ gebruikt.
Top…ik ga er mee aan de slag. Ik heb 2 AXIS camera’s.
Je noemde zonnepanelen…ik neem aan dat je dan de omvormer bedoelt die in netwerk hangt…of heb je het over storing veroorzaakt door panelen zelf? (ook veel in het nieuws)…de enige verandering die ik heb aangebracht is een nieuwe omvormer, de oude ging kapot. De nieuwe is een SMA SunnyBoy (maar ik heb al een indentieke draaien in zelfde netwerk)
Ik gebruik radio & teletext niet…als dat de eenvoudigste oplossing is…
Bij ons heeft het anderhalf jaar geduurd voordat alle IGMP problemen waren opgelost door Freedom. Dus… nog wat geduld denk ik. Bij ons in huis was er absoluut niets dat de problemen met het (live) TV signaal veroorzaakte. De “knooppunten” die IGMP goed moeten doorgeven (dat is het signaal dat aangeeft dat de stream moet blijven doorlopen) moeten dat allemaal goed doen, tussen de servers van CD/Canal+ en je Fritzbox thuis. En om dat goed te krijgen heeft anderhalf jaar geduurd zo ongeveer. Nu geen enkel probleem meer met live TV kijken. (Dat wil zeggen, tenzij Canal+ zelf een storing heeft met het ontvangen van een zender. Dat wil nog wel eens gebeuren met VRT zenders bijvoorbeeld.)
Je antwoord heeft geholpen…ik had net zaterdag een tweede SMA Sunnyboy geinstalleerd via wired ethernet, en sindsdien de problemen (de eerste geeft geen problemen, maar die is via wifi verbonden). Ik ben er 100% zeker van dat het de SMA Sunnyboy is.
Dus nu de vraag hoe dit op te lossen…Ik wil SMA netwerk niet uitzetten. Ik heb alles aangesloten op een netgear GS716Tv3…iemand tips hoe de configuratie aan te passen? Heel veel IGMP settings in de netgear…bomen en bos