Geen (goeie) verbinding na tech change

We zijn onlangs verhuisd en begin dit jaar heb ik gekeken of Freedom op ons nieuwe adres beschikbaar was. Dat kon, maar via Belichter KPN, waardoor de prijzen erg hoog waren. Er stond wel een pre-order voor een 1 gigabit aansluiting. Na navraag bleek dat men vanaf maart via de nieuwe Belichter Fiber Operator kon werken, met betere prijzen voor een gigabit verbinding. Op advies van Freedom’s helpdesk heb ik een 100 Mbit abonnement afgesloten voorlopig. In maart heb ik een tech change aangevraagd via de verhuisprocedure.

Deze tech change kon 15 april doorgevoerd worden. Op die dag was om 8 uur 's ochtends de (oude) verbinding afgesloten. De helpdesk zei dat het een paar uur zou duren, maar na de lunch had ik nog geen nieuwe verbinding. Ze vroegen me even af te wachten tot einde dag en dan te bellen als er nog steeds geen verbinding was. Dat was het geval, dus er zijn tickets aangemaakt bij Freedom en ik zou teruggebeld worden. Dit gebeurde niet meer die dag.

De volgende ochtend om 10 uur heb ik weer gebeld en samen met de helpdeskmedewerker gekeken naar het probleem. De 1 gigabit verbinding was er wel, maar er kwam geen data overheen. Dit heeft de hele dag geduurd, terwijl [Ticket#92263490] aangemaakt was, en uiteindelijk ben ik gebeld door KPN of ik de volgende dag thuis was. Vanochtend kwamen KPN medewerkers langs en zij hebben het kastje in de meterkast bekeken en een signaal naar de wijkcentrale gestuurd. In de wijkcentrale hebben ze een kabeltje veranderd en daarna had ik verbinding.

Ik kan nu weer thuis werken na dagen offline te zijn geweest, maar de snelheid is nog niet wat het moet zijn.
Ik haal via wifi maximaal 200 Mbit, en met een kabel op de Fritz!Box 5530 ongeveer 400 Mbit. Soms is er een uitschieter naar 500. Wat me opvalt, is dat de IP-adressen in de router anders zijn dan die in mijn e-mail over het internetabonnement.

Ik belde de helpdesk (alweer) over de snelheid en vroeg of de IP-adressen uit mijn e-mail niet dezelfde moeten zijn als in de router. Hij zei dat dit dynamische IP-adressen zijn, terwijl ik dacht dat ze statisch waren. Er komt nu een monteur om te kijken naar de snelheid. Ik denk dat het misschien aan de IP-adressen ligt en ik mogelijk het abonnement van iemand anders gebruik. Als dat überhaupt al kan. Ik weet het ook niet meer.

Terwijl ik wacht op de monteur, wilde ik hier op het forum mijn verhaal delen en zien wat anderen met meer verstand van zaken ervan vinden.

Via Fiber Crew wordt maar één snelheid aangeboden, dat is altijd 1 Gbit. Je zou dus zeggen dat het laden van een verkeerd profiel met instellingen niet zou moeten kunnen, alle profielen zijn in die zin hetzelfde. Testen via WiFi is sowieso niet betrouwbaar, voor een goede test koppel je alles los van je FRITZ!Box en via een LAN poort sluit je een pc of laptop bedraad aan en schakel je de WiFi even uit in de FRITZ!Box. Daarna doe je bijv. via www.speedtest.net een test, beter is om dan bijv. de Windows app van Speedtest.net (via de Store) te installeren dan de webbrowser. De testservers van 31173 Services AB of TriNed leveren hier eigenlijk altijd de maximale snelheid op in een test.

IP-adressen bij Freedom zijn statisch, dus dat van die dynamische IP-adressen is onzin. Maar, welke IP-adres check je? IPv4? En dan wel het WAN IP-adres (niet een lokaal IP-adres, zoals bijvoorbeeld 192.168.x.x?). Als het IPv6 is, zou alleen de eerste 2 stukjes van max. 4 tekens (xxxx:xxxx:…) overeen moeten komen (dat is je hele blok). Als je echt een ander WAN adres krijgt toegwezen dan in je bevestigingsmail is dat zeker iets om (nogmaals) te melden bij de klantenservice, want dat is niet goed.

1 like

https://speedtest.freedom.nl

1 like

Oké. Ik heb de kabel naar de switch uit de Fritz!Box gehaald en een kabel in een laptop gedaan en daarop naar speedtest.freedom.nl gegaan. Zie resultaat:

In de mail:

signal-2024-04-18-164911_003b

In de router:

Bijzonder! IP verhaal kan alleen de helpdesk uitsluitsel over bieden, dus toch maar contact met hen opnemen. Snelheid maar even wachten op de monteur, mogelijk is de fiber vies? Anyway, even afwachten maar.

1 like

Fijn. Ik werd net teruggebeld door iemand van Freedom die dinsdag ook al bezig was geweest met mijn probleem.

Zijn, en ook mijn, vermoeden lijkt waarheid: we hebben te maken met een zogenaamde kruissituatie, waarbij ons lijntje op het poortje van een andere (Freedom) klant geprikt is. Vandaar dus die andere IP-adressen in mijn Fritz!Box en die lage snelheid die waarschijnlijk hoort bij dat abonnement. :crazy_face:

De bal ligt nu weer bij netwerkleverancier Fiber Operator. Een monteur van hen moet volgende week langskomen bij mij en/of de wijkcentrale om de beide lijnen te herstellen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Maar dit item is gemarkeerd als “opgelost”
DUS
gaat het na 24 uur “op slot” ,
en kun jij volgende week het einde van het verhaal niet meer toevoegen … …

Misschien tot volgende week het vinkje bij “oplossing” maar even weghalen ? ?
( als dat nog kan, nooit geprobeerd )

2 likes

Bijzonder! Maar zoals genoemd zijn er toch geen andere snelheden beschikbaar via Fiber Operator dan 1 Gbit? Of zit je nu toch nog op KPN-belichting op iemands lijn met een 500 Mbit abo of zo?

Ik kom maar met een vraag, die bij me opkomt:

… … zou er dan niet nòg iemand moeten zijn met IP-problemen ?!?

Ik heb dit wel meegemaakt - niet bij Freedom, maar wel elders. Even vooropgesteld dat al het overige in orde is: ja dat is mogelijk.

Soms zijn mensen mensen net aan slim genoeg om meer van het netwerk te slopen dan de gemiddelde gebruiker - als iemand besluit dat ie een fixed IP adres (laten we zeggen 1.2.3.4) wil kan ie dat hard invoeren op het modem, want “dan is het altijd hetzelfde”. Helaas is dat adres natuurlijk niet geregistreerd als “fixed” door de ISP, dus een ander modem doet een DHCP request en krijgt vervolgens 1.2.3.4 uitgekeerd. De 1e gebruiker heeft waarschijnlijk af en toe vreemde storingen, maar de DHCP gebruiker heeft waarschijnlijk gewoon (vrijwel) geen internetverbinding.

Op een niet al te complex LAN is dit meestal snel gedetecteerd, maar op de georganiseerde chaos die een ISP onder de hoede heeft valt dit waarschijnlijk niet of nauwelijks op.

Vanmiddag is de eerder genoemde ‘kruissituatie’ verholpen door Fiber Operator, kreeg ik te horen van de helpdesk van Freedom. Beide verbindingen zitten weer in hun eigen poortje.

Nu dit op orde is ga ik komende tijd de snelheid in de gaten houden. Die is nog niet boven de 750 Mbit/s geweest. Ik ga wat metingen verrichten komende tijd met verschillende laptops direct bekabeld op de Fritz!Box. Een soort van dossier aanleggen.