Geen internet in weekend, PPPoE pakketjes komen niet aan

Hallo mede-Freedommers,

Ik heb momenteel geen internet, ik krijg te zien dat mijn PPPoE pakketjes niet aankomen, terwijl er wel een verbinding is met de DSLAM…postcode 2033 Haarlem:

The internet connection check failed. The internet service provider is not responding to PPPoE packets. Repeat the test at a later point in time.

OK, de internet verbinding is terug terwijl ik dat intik (de verbinding was meer dan een uur weg), Ik was even bang dat dit tot na het weekend zou gaan duren. Hebben andere mensen hier last van gehad?

Zou ik bij dit soort zaken bij KPN kunnen aankloppen daar de Nokia DSLAM vast van hun is?

Manufacturer: Nokia
Broadcom: Version 11.4.30

Behoorlijk slecht dat je niet eens connectie gerelateerde problemen kan aangeven bij Freedom. Het zou fijn zijn als je die zou kunnen melden ergens. Sowieso een probleem in NL moet ik eerlijk zeggen, hoewel alleen helpdesk door de week wel erg mager is.

/rant Bij XS had ik dan nog een mobiele optie, maar daar is Freedom ook nog niet aan toe gekomen. Ik weet het niet hoor, Freedom is opgericht ook omdat al die diensten misschien bij KPN weg zouden gaan, maar momenteel hebben we alleen maar diensten opgegeven en er komt niks bij behalve hosting oplossingen.

Maarten

Ik had van donderdag op vrijdag ook zo’n raar vergelijkbaar probleem.

Eerst donderdagavond een stuk of 4 korte onderbrekingen. Die herstelden zich vanzelf na een tiental secoonden.

Toen vrijdagochtend bij opstaan en starten PC om 08:00 geen internet, Modem power down/up
Heel kort even internet, maar vervolgens niet. Verbinding met DSLAM echter prima in orde op de juiste snelheid, maar geen internet.
Nogmaals modem power down/up. Sindsdien weer internet.

Had graag geweten wat er aan de hand was, maar helpdesk is zo slecht bereikbaar (pas na 09:00, dan ben ik aan het werk) en reageert pas na weken of zo op email, dat ik het maar niet gemeld heb en de vraag niet gesteld heb.
Op die manier gaat informatie over een mogelijk sluimerend probleem bij Freedom wel verloren.

Gelukkig heb ik een onbeperkt 4G abonnement op mijn mobiel. Dus eventueel kan ik dan toch aan het werk via een hotspot.
Zou mooi zijn als ik de Fritz!Box aan die hotspot zou kunnen koppelen in het geval dat. Weet iemand of dat kan.

In de fritzbox (7590, niet alle modellen kunnen dit) bij Internet | Toegangsgegevens bij de bestaande toegang bij interaanbieder kiezen voor Bestaande toegang via Wi-Fi en dan vervolgens je hotspot kiezen (of Wi-Fi van de buren :wink: ) en bijbehorende wachtwoord.

Helaas kan je met je xG telefoon dan - d8 ik - niet bellen enz.
tldr; de helpdesk/achterwacht zou er anno nu, imo altijd moeten zijn.
//–//
Inzake bereikbaarheid helpdesk vind ik ook dat dit (indirect) 24/7 moet zijn.
Qua triage buiten bereikbaarheidsuren, kan dit deels kan worden ingericht met een apart webgedreven bonus/malus ticket/meldsysteem dat de achterwacht overeenkomstig waarschuwt.

Omgekeerd zou Freedom de geleverde connecties (desgewenst als te betalen optie ? ) pro-actief kunnen monitoren. Met genoeg mensen die daar desnoods eventueel een paar euro voor over heeft, is daarmee (wie weet) een standbydienst kostendekkend(er) mee maken.
Hoewel ik zelf vind dat E2E connectie tegenwoordig en zeker functioneel, een inclusiezaak zou moeten zijn. Niets is hier vervelender een disruptie te ontdekken die extern veroorzaakt wordt.

In tegenstelling tot vroeger gaat (ook hier) inmiddels alles via één vezel.
Ik krijg liever asap een simpele sms - als optie - als er onverhoopt wat mis mee zou zijn. Beter dan te moeten ontdekken dat het wel heel erg (te) rustig lijkt.
Zelf monitor ik (thuis) noodgedwongen ook van alles en het is bij een disconnectie lastig jezelf van daaruit een mail te sturen. Inmiddels met wat domotica ook een “zwaailamp & sirene” aangezet om bij een probleem te weten dat er iets (extern) niet bereikbaar is.

Dat is zo te zien op de 7583 ook mogelijk.
Goed om te weten, thx!. Ben benieuwd of alle interne IP adressen (192.168.178.*) dan hetzelfde blijven en of telefonie (VOIP) ook blijft werken. Mara daar komen we dan wel een keer achter.

Behoorlijk slecht dat je niet eens connectie gerelateerde problemen kan aangeven bij Freedom.

Realiseer je dat de marge op “consumenten-aansluitingen” flinterdun is, deze dingen heel arbeidsintensief zijn om op te lossen (zeker met “eigen spullen”) en 95% van de issues veroorzaakt blijkt te zijn door problemen bij de aansluiting van de klant.

Er wordt weinig over gepubliceerd, maar een enkel belletje met de helpdesk laat de winst van een of meerdere maanden verdampen. Realiseer je dat.

Het is een van de redenen dat providers graag “providermodem” willen. Daarmee zijn de ervaringen bekend, de helpdesk kent de dingen, ze kunnen documentjes maken om een klant door een probleem heen te praten, enzovoort. Ik weet dat het niet meer “de wet” is maar realiseer je dat de kosten van dit alles voor Freedom gewoon blijven - economie verander je niet met een wetstekst.

Als je wilt dat dit anders gaat, dan zul je je portomonee moeten trekken, dit actief monitoren is niet iets wat mogelijk is met de tarieven die Freedom nu rekent.

Dus zorgen dat je geen problemen hebt en die worden veroorzaakt, in heel preventief stadium met follow-up zelf te ontdekken.

Het scheelt een berg geld/credits om je gebruikers te informeren wanneer wat gebeurd dan ze ongewis, gefrustreerd een call-center gaan platleggen omdat ze gaan bellen of mailen. De sleutel is en blijf communicatie.
Dat iets het even niet doet is niet erg mits niet te vaak en iemand dat vooraf meldt wanneer/hoelang dat duurt.

Dat informeren kan simpel op/met een andere/onafhankelijke externe server waar dan transparant alle storingen & (gepland)onderhoud op worden vermeld. Hierbij ook een kleine verklaring wat er dan (waarom) stuk is en hoe dat voortaan zsm & zgm gaat worden voorkomen.

Ik denk dat het flinterdunne wel mee zal vallen :money_mouth_face:. Het is vooral een verdien en verbeeldend model van allerlei kartelvormers met wat acceptabel (b/il)lijkt.
Freedom kan, is en hoeft daarin niet de goedkoopste te zijn; en omdat zij ook investeert in andere gebruikswaarden.

Glasvezel is sws verre van rocketscience meer. Onderkant van kostendekkende marge is voor een functionele 1Gbit/FTTH connectie is bij mijn weten voor een eindconsument hooguit iets van €25/mnd (incl BTW die de overheid weer afroomt).
Goede mail en modem hoeft elk, ook niet meer te kosten dan zeg €2-3/mnd. De rest is dan voor toegevoeg(en)de kwaliteitsfuncties.

Dit vind ik een drogreden. Het is vooral dat (niet) willen bieden.
Niet heel moeilijk noch kostbaar om elke 5 minuten voor een (paar) euro in de maand een klant te waarderen als die dat zou willen (betalen). Internet connectiviteit is wmb geen vrijblijvende zaak meer.
Genoeg dienstverleners - waarmee je dan een stukje privacy verlegd - die die controles kunnen doen. Bij, ik meen Azure, betaal je iets van $0.001 per 1000 checks.

Probleem zit hem natuurlijk dat door te monitoren, een Freedom impliciet verplicht wordt daarmee dan ook iets te doen. Dan kost die ‘support’ natuurlijk weer geld (dat ze ergens moeten zien te compenseren bij een partij die de problemen veroorzaakte).

Er wordt weinig over gepubliceerd, maar een enkel belletje met de helpdesk laat de winst van een of meerdere maanden verdampen. Realiseer je dat.

Dat zou zo zijn als een belletje naar de helpdesk directe kosten met zich mee zou brengen, maar dat is niet zo. De helpdesk als faciliteit kost geld en de hoogte wordt (voor een groot deel) bepaald door de geplande inzet. Die planning is gebaseerd op een combinatie van verwacht contactgedrag, gewenste maximale wachttijd en bereikbaarheidswindow. Een 24/7 helpdesk is vele malen duurder dan een werkdagen-helpdesk. En een achterwacht die in het weekend wel de mails periodiek scant en iets kan doen bij een serieus probleem is goedkoper (maar minder zichtbaar) dan de telefoon beantwoorden in het weekend. Alles bij elkaar is het een kosten/baten afweging in combinatie met beschikbare budgettaire ruimte.