Geen internet met Fritz 5530

Hallo allemaal. Vandaag is mijn internet abonnement bij Freedom ingegaan en heb ik mijn router klaargezet voor gebruik. Wegens een foutje tijdens het bestelproces had ik blijkbaar niet voor een monteur gekozen (waar ik vandaag pas achterkwam) dus besloot ik zelf de glasvezelkabel te verbinden.

Nu heb ik dus met succes de gele kabel die bij de fritzbox geleverd werd aangesloten op het kastje van de belichter en de router zelf, maar de box geeft niet mee. Het lampje van “Power/Fiber” blijft maar knipperen, wat betekent dat er geen internet verbinding is.

Ook geen internet via wifi/ethernet. Ik kon zelfs niet bij http://fritz.box. Momenteel is Freedom’s helpdesk gesloten dus moet ik wachten tot morgenochtend om een monteurafspraak te maken. Heb ik wellicht iets fout gedaan tijdens de installatie van de kabel?

Alvast bedankt!

Hoe probeer je de Fritzbox te bereiken, direct via een LAN kabel? Balen als je denkt lekker te kunnen internetten via je nieuwe verbinding en je moet tot morgen wachten :sweat_smile:

Ik heb nog niet geprobeert om de fritzbox vanaf lan te bereiken. Via wifi werkte het in ieder geval niet

Hoi,

Probeer de Fritzbox via een vaste verbinding te benaderen.
Kijk ook of je pc/laptop geen vast intern ip adres heeft maar gebruik maakt van DHCP.
Herstart ook de pc/laptop nadat je hem met de LAN kabel hebt aangesloten.

Probeer dan opnieuw de Fritzbox te bereiken in de browser.
Kom je er wel op? Stel dan de verbinding met het internet goed in voor glas e.d.

Succes!

Dank voor je bericht! Ik ben erin geslaagd om in te loggen op de Fritzbox en heb een functiediagnose uitgevoert.

Bij de diagnose staat er dat de internetdienst niet beschikbaar is. De help pagina van Fritz raadt aan om DHCP in te stellen maar dat heeft het ptobleem niet verholpen.

Zou het wellicht aan de bekabeling kunnen liggen of sla ik een configuratie over het hoofd?

Update: De error die ik krijg na het instellen van de toegangsgegevens: “Controle van de internetverbinding is niet geslaagd. De fiber-verbinding is gestoord. Controleer of de kabel juist is aangesloten.”

Ja, een probleem met je kabeltje tussen de Fritz!Box en je FTU of je bent in de centrale niet goed gepatched. Meest aannemelijke is het eerste.

Sommige FTU’s hebben 2 aansluitingen, bijvoorbeeld bij E-Fiber heb je 2 poortjes rechts onderin de FTU waar de kabel in kan, meestal zit het signaal op het meest linkse poortje.

Kan je eens wat foto’s maken van je FTU en de betreffende kabel?

De FB die Freedom levert zal als het goed is direct goed geconfigureerd moeten zijn, zou je niks aan hoeven aanpassen.

Met plezier (en ja ik heb inderdaad e-fiber :slight_smile: )


Zoals je ziet is de kabel aangesloten op de meest linker (1) poort.


niet een hele grote knik in de kabel


Ziet er goed uit. Voor de zekerheid ook poortje 2 al eens geprobeerd?

Jup, ook die gaf geen kick

Dan lijkt er helaas toch niks anders op te zitten dan morgen Freedom bellen. :frowning:

Het PON-serienummer moet door de helpdesk worden doorgegeven aan de belichter. Staat op de bijgeleverde kaart als “modem ID”, zoiets als AVMGxxxxxxxx waarbij de x-en hexgetallen zijn.

Mogelijk zit er geen signaal op de router. Dus wat WoSp als tweede optie noemt: je bent in de centrale niet goed gepatched.

Dat was bij mij ook een maand geleden. Monteur had ik besteld en hij constateerde dat er geen signaal binnenkwam. Dit was een dag voordat we op vakantie gingen. Freedom heeft mijn analoge lijn intact gelaten, want internet was wel nodig thuis. Na de vakantie, week geleden, is er weer een monteur geweest en hij constateerde hetzelfde, zou het snel in orde maken, ofwel naar een centrale, en was 20 minuten weg. Bij terugkomst was er signaal en ik had internet, glasvezel.

Vandaag even naar Freedom gebelt en ja hoor, zij zeggen ook dat er geen signaal binnenkomt op de router. Ze hebben een monteur gestuurt die later vandaag langs komt.

Ik ben benieuwd

En, heb je een signaal op de router?

Update: gistermiddag kwam de monteur langs en bevestigde dat de bekabeling inderdaad goed zat. Het bleek achteraf toch aan de wijkcentrale te liggen en ik kwam gisteravond nog online. Bedankt voor alle hulp/suggesties!

6 likes

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.