Wij zijn recentelijk overgestapt op glasvezel nadat er bij ons (eindelijk) glasvezel werd aangelegd. Dit werd uitgevoerd door Open Dutch Fiber (ODF), die ook de glasvezelaansluiting in huis hebben geplaatst. We hebben voor een internet only abonnement gekozen bij Freedom in combinatie met eigen apparatuur. We hadden al Nest Wifi Pro meshrouters van Google en ik zag dat hiermee ook een PPPoE-verbinding kon worden opgezet (voorheen hadden we ze alleen in bridge mode gebruikt). Echter ondersteunen de Google-routers geen VLAN-tagging, dus heb ik nog een Netgear GS105Ev2 Managed Switch aangeschaft om dit tussen de router en ONT plaatsen en als nog de VLAN tagging toe te passen. Ook hebben we een eigen ONT aangeschaft en met het serienummer geregistreerd bij Freedom: de Nokia XS-010X-Q (zoals ook hier aanbevolen.
Dit leek prima te werken; de ONT is verbonden met poort 1 van de managed switch, waarop VLAN ID 6 als ‘tagged’ is ingesteld. De Google-router is verbonden met poort 2 van de managed switch, waarop VLAN ID 6 als ‘untagged’ is ingesteld. Ook de PVID van poort 1 & 2 is op 6 ingesteld. Alleen, nadat ik afgelopen zaterdag de stroom even uit moest zetten (en alle apparatuur dus even uit was), lijkt de router ineens geen PPPoE verbinding meer te kunnen maken. En dat terwijl er niets is veranderd en alle instellingen precies hetzelfde zijn.
Ik heb hierna geprobeerd mijn laptop direct op de switch aan te sluiten en zo een PPPoE verbinding op te zetten, aangezien de Google-router vrijwel geen informatie geeft, maar ook hier leek de laptop geen verbinding met de PPPoE server op te kunnen stellen. Met Wireshark heb ik het internetverkeer bekeken en de laptop leek inderdaad PPPoE Active Discovery Initiation (PADI) packets te broadcasten, maar er werd nooit een PPPoE Active Discovery Offer (PADO) response vanaf de server teruggestuurd:
En dit terwijl het PON lampje wel gewoon brandt op de ONT:
De managed switch heeft de volgende instellingen:
Ik heb Freedom ook al gebeld en zij gaven aan dat er in ieder geval geen storing lijkt te zijn, maar zij hadden ook geen idee waar het probleem zich zou kunnen bevinden. Ook ODF zou de verbinding doorgemeten hebben volgens de klantenservice van Freedom en zag daarbij niks bijzonders (ze zouden zelfs de router kunnen vinden op het netwerk) Ik heb ook nog geprobeerd om direct met de ONT te verbinden met mijn laptop en dan VLAN op ID 6 in te stellen en een PPPoE verbinding te maken, maar ook zonder succes.
Ik heb echt geen idee meer waar het aan zou kunnen liggen of wat ik kan controleren. Voor mijn gevoel heb ik inmiddels zo’n beetje alles nagelopen en nog niks bijzonders gevonden…
Zou iemand nog andere suggesties of ideeën hebben?
Alvast bedankt!