Geen internetverbinding met eigen apparatuur

Wij zijn recentelijk overgestapt op glasvezel nadat er bij ons (eindelijk) glasvezel werd aangelegd. Dit werd uitgevoerd door Open Dutch Fiber (ODF), die ook de glasvezelaansluiting in huis hebben geplaatst. We hebben voor een internet only abonnement gekozen bij Freedom in combinatie met eigen apparatuur. We hadden al Nest Wifi Pro meshrouters van Google en ik zag dat hiermee ook een PPPoE-verbinding kon worden opgezet (voorheen hadden we ze alleen in bridge mode gebruikt). Echter ondersteunen de Google-routers geen VLAN-tagging, dus heb ik nog een Netgear GS105Ev2 Managed Switch aangeschaft om dit tussen de router en ONT plaatsen en als nog de VLAN tagging toe te passen. Ook hebben we een eigen ONT aangeschaft en met het serienummer geregistreerd bij Freedom: de Nokia XS-010X-Q (zoals ook hier aanbevolen.

Dit leek prima te werken; de ONT is verbonden met poort 1 van de managed switch, waarop VLAN ID 6 als ‘tagged’ is ingesteld. De Google-router is verbonden met poort 2 van de managed switch, waarop VLAN ID 6 als ‘untagged’ is ingesteld. Ook de PVID van poort 1 & 2 is op 6 ingesteld. Alleen, nadat ik afgelopen zaterdag de stroom even uit moest zetten (en alle apparatuur dus even uit was), lijkt de router ineens geen PPPoE verbinding meer te kunnen maken. En dat terwijl er niets is veranderd en alle instellingen precies hetzelfde zijn.

Ik heb hierna geprobeerd mijn laptop direct op de switch aan te sluiten en zo een PPPoE verbinding op te zetten, aangezien de Google-router vrijwel geen informatie geeft, maar ook hier leek de laptop geen verbinding met de PPPoE server op te kunnen stellen. Met Wireshark heb ik het internetverkeer bekeken en de laptop leek inderdaad PPPoE Active Discovery Initiation (PADI) packets te broadcasten, maar er werd nooit een PPPoE Active Discovery Offer (PADO) response vanaf de server teruggestuurd:

En dit terwijl het PON lampje wel gewoon brandt op de ONT:

De managed switch heeft de volgende instellingen:

Ik heb Freedom ook al gebeld en zij gaven aan dat er in ieder geval geen storing lijkt te zijn, maar zij hadden ook geen idee waar het probleem zich zou kunnen bevinden. Ook ODF zou de verbinding doorgemeten hebben volgens de klantenservice van Freedom en zag daarbij niks bijzonders (ze zouden zelfs de router kunnen vinden op het netwerk) Ik heb ook nog geprobeerd om direct met de ONT te verbinden met mijn laptop en dan VLAN op ID 6 in te stellen en een PPPoE verbinding te maken, maar ook zonder succes.

Ik heb echt geen idee meer waar het aan zou kunnen liggen of wat ik kan controleren. Voor mijn gevoel heb ik inmiddels zo’n beetje alles nagelopen en nog niks bijzonders gevonden…
Zou iemand nog andere suggesties of ideeën hebben?

Alvast bedankt! :slight_smile:

Dit lijkt me inderdaad de ultieme test en de beste manier om verder te debuggen.

Kan je aangeven hoe je precies VLAN 6 hebt ingesteld en wat Wireshark oplevert als die zonder switch is aangesloten? Heb je geprobeerd de ONT te resetten (stekker eruit/erin)? Heeft dat ding misschien ook een webinterface met informatie?

Ik heb een MacBook en heb VLAN 6 via de systeeminstellingen aangepast. Eigenlijk zoals hier ook op de website van Apple wordt uitgelegd. Bij mij ziet dat er zo uit:

Dan zie ik in Wireshark eigenlijk alleen de PADI packets die worden gebroadcast, maar nooit een PADO response:

Ik heb inderdaad ook al meerde malen geprobeerd de ONT te herstarten en heb ingelogd op het apparaat:

Ik vond het wel vreemd te zien dat de ONT ID 0x00000000000 lijkt te zijn, maar na later deze post op het forum van Tweaker gevonden te hebben, lijkt dit normaal te zijn. Bij de post staat onder de Nokia XS-010X-Q onder andere het volgende:

Q: Ik zie in de webinterface dat de ONT ID ingesteld staat op 0x00000000000000. Moet ik hier het juiste ONT ID instellen?
A: Nee, afblijven! Standaard staat het juiste ONT ID al ingesteld

Je zou bij Freedom kunnen vragen om een leen modem opdat je kunt uitsluiten dat het probleem in jouw eigen netwerk zit.

En wat jschwart schrijft eerste een tijdje de Nokia stroomloos maken om uit te sluiten dat die in de knoop ligt. Waarschijnlijk had je die stap al gedaan.

1 like

Dacht ik inderdaad ook. :slight_smile: Dus als ik er nu nog steeds niet uitkom denk ik dat maar te gaan doen…

Na een stroomstoring zou het kunnen dat de apparatuur aan de andere kant een deel van z’n configuratie is verloren. Dat zou niet de eerste keer zijn.

We sturen alleen PADOs terug als je PADIs zijn verrijkt met het juiste remote-id. Daar kun jij niets mee. Heb je een ticketnummer?

Een ticketnummer van de klantenservice bedoel je?

Als je dat niet hebt gekregen, stuur dan even een e-mail naar: helpdesk@freedomnet.nl dan krijg je er automatisch een in de mail terug. Vergeet je klantnummer, postcode en huisnummer niet te vermelden.

1 like

Dank je!

Het ticketnummer is: 92314330.

PVID op poort 1 zou 1 kunnen blijven.
Had je de interface op je Macbook wel tagged ingesteld? want ik zie geen tag in the ethernet frame header.

Als je monitort op de ‘tagged poort’ zie je de 802.3q header niet. Die is er dan al afgestript.

Ik had de indruk dat de interface VLAN6 heet voor het tagged VLAN deel deel, en USB-C LAN (en7) voor de hele adapter.
(Ik weet niet hoe Apple spul met VLAN’s omgaat, het was iets dat me opviel en van invloed kan zijn).