Geen IPv4 adres?

Hallo,

Sinds vanochtend krijgt mijn router geen ipv4 adres meer, maar ipv6 werkt prima. Ik vroeg me af of anderen misschien hetzelfde probleem hebben.

In eerste instantie zoek ik het probleem bij mezelf. Vannacht heeft de router (turris omnia) namelijk een automatische reboot uitgevoerd na een firmwareupdate. Maar een rollback lijkt het probleem niet op te lossen. En de vorige update was anderhalve maand geleden, tussendoor was er geen reden voor een herstart. Dus er kan ook in de tussentijd iets anders gebeurd zijn.
Ik ga in ieder geval m’n oude fritzbox weer opzoeken en aansluiten om uit te kunnen sluiten dat het aan de hardware ligt…

Wim

Ik heb hier de Turris Omnia handmatig herstart na de laatste update enkele dagen geleden. Hier verder geen problemen. Ik dacht dat je eerst een ipv4 adres adres krijgt en dat de ipv6 vervolgens volgt door de PPPoE tunnel. Klinkt wel vreemd…

Arjan

Bedankt voor het proberen. Ik heb het inmiddels ook met een fritzbox geprobeerd, die heeft hetzelde probleem. Daarom heb ik nu een mailtje naar de helpdesk gestuurd, kunnen die er naar kijken.

Blijkbaar is ipv4 dus toch niet nodig voor ipv6, hier het relevante gedeelte uit de log van de fritzbox.

30.07.23 20:48:09 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
30.07.23 20:42:02 The system time was updated successfully by time server 2001:678:888:69:c45d:2738:c3f2:1878.
30.07.23 20:42:01 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2a10:::/48
30.07.23 20:42:01 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2a10:::1
30.07.23 20:41:59 The fiber optic connection is available. (Connection rate 1000/1000 Mbit/s).

Grappig is overigens dat het niet lukt om de fritzbox van een update te voorzien, blijkbaar is de update server ipv4-only.

De helpdesk heeft het probleem kunnen oplossen. Na een herstart van de WAN interface ontving ik weer een ipv4 adres. Ze onderzoeken nog hoe het probleem heeft kunnen ontstaan.

Eind goed, al goed!

1 like

probeer de update (IMAGE-file) te downloaden van AVM en “voer” die dan via het menu aan jouw FritzBox. Neem wel de juiste ROUTER en de OTHER locatie, voor de 5530 bijvoorbeeld:
https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/other/fritz.os/

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.