Onlangs ben ik van Freedom DSL ‘verhuisd’ naar Freedom Glasvezel. Sindsdien werkt IPv6 niet meer goed. Ik heb de Fritz!box 7590.
Ik merk bijvoorbeeld dat intern een ipv6 ping naar fritz.box niet werkt. Het fritz.box domein resolved namelijk naar een niet-bereikbaar IPv6 adres. Een ping van buitenaf naar het IPv6 adres werkt wel.
Wat ik zie als het ik met een andere wel werkende Freedom-fritzbox 7590, op DSL, vergelijk is een verschil in Thuisnetwerk > Netwerk > Netwerkinstellingen > IPv6 instellingen. Bij mijn fritzbox zijn de velden Thuisnetwerk en Netwerk voor gasten leeg.
Gebruikte IPv6-prefixen:
Thuisnetwerk …
Netwerk voor gasten …
WAN 2a10:3781:xxxx:: / 64
Ik heb veel geprobeerd: herstart, IPv6 uit en aan, maar niets werkt. Alle instellingen zijn verder default en ongewijzigd. Op DSL werkte het prima. Wat te doen?
wat je kunt proberen:
.1. doorloop beide diagnose-functies van de FB7590
( ingelogd op de FB7590:
( > Diagnose, … Functie, … )
en
( > Diagnose, … > Beveiliging, … )
Kijk of je hier aanwijzingen vindt voor jouw probleem.
andere mogelijke oplossing:
.1. maak backup van huidige configuratie van de FB7590
( > Systeem, … > Backup, … > Backup-Maken, … )
.2. kijk naar update
( > Systeem, … > Update, … > FritzOS-versie, … > Nieuw-FritzOS-zoeken, … )
.3. met nieuwste versie FritzOS het apparaat helemaal nieuw instellen:
( > Systeem, … > Backup, … > Fabrieks-instellingen, … > Fabrieks-instelling-Laden, … )
De FB7590 zal hierna herstarten, wakker-worden en om jouw interface-taal vragen. Volg hierna de voorgestelde instelling van de FB7590 bij Freedom-Glasvezel. Kies de keuze waarbij aansluiting via ONT is, want ik vermoed dat jij dat hebt.
Verder:
als je de FB7590 hebt ingesteld, of instellingen verandert,
geef het apparaat dan 15 minuten om af te stellen met de overkant.
Een veel gemaakt fout is om vlot achterelkaar te blijven veranderen.
Lukt bovenstaande allemaal niet, bel dan de Freedom-HelpDesk en laat hen op afstand de FB7590 instellen.
( maak hierna meteen weer een backup, dan weet je dat je een werkende situatie hebt vastgelegd )
Laat je hier op de -Community weten hoe het verdergaat ?
Wij niet op afstand de FB7590 instellen. Het enige waar we een knopje voor hebben is het pushen van de telefonie instellingen (wat al heel fijn is).
Als het goed is staan de instellingen voor de FRITZ!Box al ingesteld in het meegeleverde profiel wat wij op de FRITZ!Box die wij uitleveren laten zetten. Dan staat ie wel in de DSL-stand standaard, maar dat is op te lossen door het profiel naar -Freedom Glasvezel- te zetten. Zie hiervoor de instructies op Handleiding FRITZ!Box 7590 (Glasvezel) | Freedom Helpdesk
Mijn advies is vaak om bij vreemde problemen het modem terugzetten naar de fabrieksinstellingen en schoon in te stellen (geen backup terug zetten) om te zien of de problemen dan voorbij zijn. Zeker na een update (en er is laatste een redelijk grote uitgerold) is het altijd handig om even het modem weer een opfrisser te geven.
Als ik het zo zie krijgt de FRITZ!Box wel gewoon een IPv6 adres, alleen lijkt er dan iets niet helemaal correct in de instellingen voor het interne netwerk.
Mijn overzichtje:
De instellingen zoals ze in mijn FRITZ!Box staan (7583 met 8.00 firmware). Mogelijk heb je hier iets aan. Ik weet alleen niet meer of ik er ooit mee heb zitten spelen, maar het werkt bij mij:
Van Freedom krijg je dus wel een IPv6 en intern (LAN) kennelijk geen IPv6.
In een heel ver verleden ook wel’s meegemaakt met waar het op neerkwam, schoonvegen, firmware toch opnieuw plaatsen via dat windows-programma, daarna reset en toen was het op een 7530 OK.
Mogelijk heeft ergens de DSL overgang naar glas/wan, je interne IPv6 stack(s) weggeblokkeerd. kan voor AVM interessant zijn om een techdump te maken en die inhoudelijk (te) laten onderzoeken.
Zelf kan je ms bekijken in het stukje systeemlog bij opstart om te zien op IPV6 wel wordt geactiveerd op de interne interfaces.
Ik ben ook nooit zo van de ‘doe maar een reset / firmware flash / aan/uit zetten’, ik wil liever het probleem begrijpen. Maar daar zullen we bij een gesloten apparaat als de Fritzbox niet achter gaan komen.