Geen WhatsApp account meer, mensen sturen mij wel een bericht

Erg off-topic, maar misschien zitten hier mensen die hier wat over kunnen vertellen. Op de FAQ van Whatsapp kom ik niet verder.

Tot eind 2021 jaar maakte ik gebruik van Whatsapp. Sinds 1 jan 2022 heb ik geen account meer. Bij sommige mensen waarmee ik in het verleden via Whatsapp heb gecommuniceerd en die mij in hun contactenlijst hebben staan, kom ik ook nog steeds voor in hun Whatsapp lijst. Dat zou dus niet kunnen volgens mij omdat ik geen account meer heb. En zij sturen mij dus een Whatsapp berichtje die dan nooit beantwoord wordt omdat ik geen account meer heb.
Weet iemand hoe dit aan te pakken?

Herkenbaar. En frustrerend.

Ik heb een jaar of 2 geleden Whatsapp volledig opgezegd. Alle oude contacten houden inderdaad de berichten van daarvoor, en Whatsapp geeft geen enkele indicatie dat de ontvanger geen Whatsapp account meer heeft. Het duurt dus ook even voordat mensen in de gaten hebben dat je niet meer reageert. Als je een verzoek in wilt dienen bij Meta, kan dat alleen via de Whatsapp app met je account… die je dus niet meer hebt. Ik hoop dat iemand hier meer weet, maar ik denk dat dit het is.

Dit dus:

Kreeg zelfs een SMS van WhatsApp met een uitnodiging de app te downloaden. Kreeg ik gratis bij een poging van iemand om mij een WhatsApp bericht te sturen, wat dus niet kan, ik heb geen WhatsApp, maar blijkbaar toch.
Heb bij diverse privacy organisaties geklaagd, wel reacties, maar na een jaar (nog) geen actie.

@voorstad en @BertW , dank voor jullie reactie. Zo’n SMS heb ik inderdaad ook ontvangen van iemand vlak nadat ik WhatsApp had opgezegd.
Jammer dat er tot nu toe geen oplossing voor is.

Misschien moet ik een mail sturen naar al mijn contacten met de mededeling dat ik al ruim een jaar niet meer op WhatsApp zit. Waarschijnlijk hebben meerdere daarvan mij onlangs een WhatsApp bericht gestuurd en zich afvragen waarom ik niet reageer. Twee daarvan hebben in ieder geval telefonisch contact met mij opgenomen, maar hoeveel hebben dat niet gedaan?

Nogmaals bedankt en groet.

Ooit zelf geteste werkwijze :

  • account aangemaakt op een mobiel , en één berichtje verstuurd
  • aantal vrijwilligers ( sterke WA-aanhangers ) als contacten toegevoegd
  • ook een bericht ontvangen
  • daarna WA opgezegd en SIM-kaart laten verlopen

Als je een smartphone hebt, dan blijft er zèlfs met een andere SIM-kaart nog WA binnen komen.
( Dus later ook die mobiel gedoneerd voor onderdelen )

  • Zodra het gebruikte oude mobiele nummer … …
    • weer wordt uitgedeeld
  • en
    • die nieuwe klant WA aanmaakt,
      pas dàn verdwijnt jouw info uit de overzichtjes.

Mensen, die jouw contact lokaal hebben opgeslagen op hun (smart)phone,
die kunnen jouw nog steeds WA-berichten blijven sturen.

( ze moeten dan zelf in de gaten houden, dat het “gelezen” tekentje niet opkomt )

Grote voordeel voor WA :
Ze BLIJVEN gratis info ontvangen, die niet eens voor een klant van hun is bedoeld.
Dat laatste interesseert ze niet: het gaat om de INFO, niet om het correct afleveren.

2 likes

Ik ben al jaren weg bij WA en FB.
Toch zijn er nog steeds mensen die nieuw voor me zijn, die dan via WA een bericht gaan sturen.
Blijkbaar blijf je voor eeuwig als bereikbaar staan bij die schurken.
Ik heb me toen volgens de regels afgemeld bij beide.

Bij ieder normaal bedrijf kun je vragen om mijn info te schrappen.
Bij WA is me dat nooit gelukt.

Voor sommige mensen is WA gelijk aan SMS. Ze sturen dus WA-berichten naar iemand zonder WA en zijn vervolgens gepikeerd dat ze totaal genegeerd worden. Gevalletje Ignorance is bliss? (eerder een curse/self-flagellation voor de verzender met verstoord verwachtingspatroon).

Ik zou me er niet al te druk over maken, dat doen de verzenders wel. Het ergste van dit alles vind ik nog dat je je schijnbaar moet verantwoorden waarvoor je geen WhatsApp gebruikt. Je wordt al snel in de wappie-hoek weggezet.

3 likes

Die argeloze synominiteit verneem ik ook met normaal bellen (video doe ik sws niet aan) waarbij mensen (die ‘mij’ onvoldoende kennen) verbouwereerd raken dat ik geen WA heb/doe. Een middel dat naast handig, zg goedkoper zou zijn.
Sws heb ik al weinig op met onaangekondigd privé gaan bellen omdat ik dat wederzijds een inbreuk vindt op iemands tijd en (en lees; iig mijn) bezigheden.

En idd, afgegeven info laten schrappen is hoegenaamd onmogelijk. Net zoals bij mensen die oea contactgegevens vanuit elders hebben verkregen en zich dan het recht teoëigenen iemand daarmee te gaan benaderen.

SMS sturen is waarschijnlijk effectiever.
Bij gebruik van WA heb je ook toegezegd dat WA alle contacten maandelijks mag uploaden en dat JIJ er persoonlijk voor instaat dat al die contacten JOU daarvoor persoonlijk toestemming hebben gegeven. (Dus de WA gebruiker is de overtreder, niet Meta).

Op vrijwel all mobieltjes staat er maar EEN contacten lijst. Bij de meesten met een tag voor een adres… bv. WA adres, E-Mail adres, Prive telefoon etc. etc. Het is dus een annotatie in de Persoonlijke Adreslijst van de eigenaar van het toestel.

Ik krijg idd. af en toe een SMS met het verzoek een WA te installeren. Dat heb ik dus nog nooit gedaan. Voor WA is er helemaal geen noodzaak om jou overal te verwijderen, op die manier blijven er knagende meldingen komen bij ex-gebruikers.
En zolang de data bij anderen in de adresboeken (en chats) blijft staan blijft het rondzingen weer ±punt voor WA.

Heb je al een geprobeerd een overlijdens melding te doen, dat werkt wel om een FB account verwijderd te krijgen. (Keuze: verwijderen of in Memoriam pagina), Mogelijk dat bij “overlijden” wel een delete kan?.

Dat met dat adresboek heb ik lang geleden gehad met FB.
Ik zag het heel veel later, toen ik uit nieuwsgierigheid de backup op vroeg.
De Android versie in die dagen had daar ook geen beveiliging tegen.
Je kon het gebruiken met hun voorwaarden of niet.
Sommige Apps zijn nog steeds zo.
Op een gegeven moment gingen ze ook reageren op de inhoud van privé gesprekken.
Daarna gingen ze zich er ook mee bemoeien.(bots)
Ik ken heel veel mensen, die nog steeds alleen via een Meta dienst bereikbaar zijn.
WA en FB is een pot nat.
Ik geloof ook niet dat ze dingen wissen, volgens mij maken ze het alleen ontoegankelijk voor de buitenwereld.

1 like

Jaren geleden, voordat Meta overnam, 5min WA geprobeerd. Bij instellingen aangegeven dat WA NIET in mijn adresboek mocht. Dacht (naïeve ik…) dat dat voldoende waarborg was. Kreeg onmiddellijk enthousiaste reacties van vage kennissen en was er meteen klaar mee.
Een jaar geleden voor het eerst ‘contact’ via bovenstaande reclame. Ik kreeg (na klacht) bij Reclame Codecommissie en Autoriteit Persoonsgegevens de indruk dat ze hier niet eerder van hadden gehoord. Begrijp nu van jullie dat dit vaker voorkomt. Ben inmiddels blij dat ik nooit met FB in zee ben gegaan…

1 like

Als de gegevens-aanleveraar ( * ) een item “wist” ,
dan zet de nieuwe gegevens-eigenaar ( * ) er een vlaggetje bij dat JIJ het niet meer mag vinden. Maar het gegeven blijft gewoon eigendom van het platform.
( Lees die juridische websitepagina’s er maar eens goed op na )

( * )
Jij - of een kennis van jou - levert gegevens over iemand aan,
en heeft bij installatie beloofd dat al vanaf dàt moment de gegevens eigendom worden van het platform.

( Dit is trouwens bij Freedom-Community (en Discourse waar het op draait) ook zo )

2 likes

Elke WA-paspop (ze denken dat ze gebruiker van WA zijn), die mijn telefoonnummer in hun lijst heeft staan is in overtreding van Meta regels, omdat ik NOOIT toestemming zou of heb geven om gegevens daar op te slaan. En er is overigens nog nooit om die toestemming gevraagd.

Desgevraagd zal ik ze adviseren om het nummer uit de eigen telefoon lijst te wissen.

1 like

de uitgemolken “gebruiker” (vage kennis) zèlf … …

Je kunt die kennis vragen om jou uit de contactenlijst te verwijderen, maar jouw gegevens zijn dan al wel allang bij Big-Tech aanwezig.

Als de uitgemolken gebruiker het gegeven daar “wist”, dan … …
( zie mijn vorige inbreng )

Het probleem zit bij de nieuwe contacten.
Mensen die je ver na dat je WA hebt verwijderd hebt leren kennen.
Verwijderen, wel volgens de regels gedaan.
Heb nog steeds mensen, die het heel raar vinden dat ik het niet heb.
Zelfs in de wachtkamer van de fysiotherapeut hangt een bord, dat ze communiceren over WA

Ken ook mensen die het verplicht moeten hebben van de baas.
Alle communicatie tussen de medewerkers loopt dan via WA.
Op je privé telefoon natuurlijk.
Want goedkope krachten hebben geen bedrijfstelefoon.

Zou me niet verbazen, dat ook 2e kamer leden vertrouwelijke dingen over WA sturen.
Het is namelijk niet gevaarlijk omdat het geen Chinezen zijn.

Stug volhouden. Als de mensen die je noemt je belangrijk genoeg vinden, gaan ze uiteindelijk mee. Heb inmiddels behoorlijk wat contacten die, doordat ik weiger WA te gebruiken, Telegram of Signal hebben geïnstalleerd.

2 likes

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.