Geldigheid emailadres oude provider

Bij de overweging enkele maanden geleden om over te stappen naar Freedom vroeg ik mij af of en hoelang mijn oude emailadres bij Telfort/KPN zou blijven functioneren. Daar was toen geen duidelijkheid over te krijgen op de website van Telfort. Nu, 2 dagen na de overstap, blijkt de Telfort email nog te werken.
In de “afscheidsbrief” van Telfort wordt aangegeven dat na stopzetten van het abonnement er nog 3 weken gebruik gemaakt kan worden van de email. Dit is dus minder dan het halfjaar dat blijkbaar tussen de minister en de ISP’s werd afgesproken:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/01/23/wetsvoorstel-maakt-overstappen-van-internet–en-telefonieaanbieder-eenvoudiger
Volgens mijn info van 3 maanden geleden zijn deze afspraken nog niet tot wet verheven.

Wat ik als tussenoplossing heb gedaan: een eigen domein plus emailpakket kopen bij andere provider om dit tzt te verhuizen naar Freedom. Geeft in elk geval meer tijd dan de toegezegde 3 weken.

Je hebt recht op zes maanden. afspraak 6 maanden
Ik heb zelf gebruik gemaakt van de mogelijkheid van een gratis domein via Freedom, ik was founding member.
Binnenkort is er de mogelijkheid om enkel mail af te nemen bij Freedom en dan hoef je niet eerst naar een andere provider.

Pas op: Gebruikmaken is heel iets anders.
Je moet voor het verlaten van KPN het doorsturen van de mail aanzetten.
Ze sturen alleen door. Dat moeten ze 6 maanden voor je doen.

1 like

Om wat meer tijd te krijgen mijn oude emailadres uit te faseren, heb ik bij XS4ALL het Pack abonnement afgesloten. Dit staat standaard niet op de website, en moet je naar informeren, maar het bestaat wel degelijk. Hiermee behoud je je XS4ALL emailadres en de mogelijkheid om deze te gebruiken om te verzenden/ontvangen. (Het equivalent van Freedom Email Only, minus het eigen domein)

Toegegeven, het is een dure optie (€15 per maand), maar het geeft mij tenminste onbeperkt de tijd om mijn 200+ accounts in 1Password over te zetten naar het nieuwe emailadres.

2 likes

Het staat overigens wel in de link die je krijgt waarin je moet bevestigen dat je weggaat bij xs4all. Sterker nog, het stond zelfs default aan. Als je niet alles in de link die je kreeg goed doorlas, zat je er dus zelfs aan vast. Veel mensen waren daar dan ook terecht kwaad over. Ook dit was weer een overtuigend bewijs dat xs4all zoals wij die kenden en lief hadden niet meer bestaat en de commercie van kpn het overgenomen heeft.
Het echte xs4all zou absoluut nooit proberen hun leden er op die manier in te luizen.
Zelfde dat de vereniging waar ik het beheer van doe nog een factuur kregen voor f-secure terwijl ze al maanden terug overgestapt zijn naar Freedom.

3 likes

Interessante. Had zo’n situatie vorige week met KPN/XS4ALL.
Op het moment dat je via oms.xs4all.nl bevestigt dat je overstapt, wordt je XS4ALL-mailadres meteen off-air gehaald. Erg lastig, want volgens mij werkt de forward vanuit KPN/XS4ALL naar Freedom niet helemaal lekker.

Ik weet dat er zoiets als Pack bestaat, maar dat werd me iets te gortig :wink:

PS: Frank, welkom! Leuk om hier ook een ex-Telfort tegen te komen :slight_smile:

Bij mij werkt die forward prima, maar je moet die wel aanzetten voordat je overstapt. De seconde dat je overstap rond is, wordt je al bij xs4all eruit gegooid en kan je niet meer inloggen, en dus ook niet meer een forward aanzetten.
Overigens krijg ik hoofdzakelijk alleen nog maar spam via xs4all in mijn mailbox. Dus ook het spamfilter van xs4all is al uitgekleed.

1 like

Zelfde ervaring als @Anton

@Anton

Wow, ik heb die link nooit gezien/gehad. Alleen een brief gekregen dat ik ging overstappen en dat ze dat jammer vonden. Ik kan nu uiteraard niet meer inloggen bij XS4all.
Zit ik nu aan Pack vast? :confused:

Idem hier. Naast de uitfasering nog een aantal gekoppelde diensten binnen het Pack abo die ik gebruik.

Belangrijkste reden om niet geheel over te gaan is dat ik wacht op echte aliassen die ik bij Freedom wil aanmaken. Het account is nu gekoppeld aan de naam. Bij veel partijen heb ik die koppeling liever niet dus kijk ernaar uit dat we die optie geboden krijgen, samen met F-Secure. Dan kan daarna de boel omgezet worden en het PACK abo de deur uit en alles onder het Freedom-dak.

@anon97139585
Wow, dat werkt! En wat gemeen dat daar inderdaad staat dat ik pack wil behouden!
Dat is echt de KPN-Duivel die XS4all heeft overgenomen!
Ik wil je echt heel hartelijk bedanken voor deze link want het staat nu uitgevinkt. :+1:
Ik krijg ook nog een bedankje ook van ze.
En veel succes met de nieuwe provider :roll_eyes:
Nou, dat gaat wel lukken denk ik!

2 likes

Ik zat met hetzelfde probleem na 22 jaar xs4all email. Dat was vooraf best een potentieel hoofdpijn dossier waar ik bang voor was. Met die reden ben ik zodra ik founding member kon worden begonnen op alle plaatsen waarvan ik wist dat mijn xs4all email adres gebruikt werd dit om te (laten) zetten naar mijn bij freedom geclaimde domein naam email adres.
En door mij “vergeten” locaties en mensen die mij toch nog op mijn xs4all email adres mailde ook te informeren dat mijn email adres was gewijzigd.
Dit gaf mij dus zeer ruime tijd om dit rond te krijgen en die tijd had ik best wel nodig na die 22 jaar xs4all.

1 like

Bedankt mensen voor alle antwoorden. Tezamen staat hier nu aardig wat info voor toekomstige overstappers mochten ze vragen hebben over hoe dat gaat: overstappen naar Freedom voor wat betreft de email.
Zelf heb ik 3 maanden gebruik gemaakt van een proefjaar domeinnaamregistratie + emailpakket bij een andere ISP voor het luttele bedrag van € 1,21 incl BTW. Die periode is nu voldoende geweest voor het overzetten van alle email.
@Chris en anderen: Trouwens ik kwam niet van XS4All, mijn route was KickXL->Telfort->KPN. Had genoeg van dat als een pakketje doorgeschoven worden.

1 like

@Frank47

Nou Frank, Welkom bij Freedom die van doorgeschoven pakketten weer waardevolle mensen maakt. :slightly_smiling_face:

1 like

Pack is meer dan alleen een paar mailboxen. Ik zie het nu nog als aanvulling op freedom diensten
Mail wordt al een 3/4 jaar afgebouwd, maar zijn nog rest adressen uit het verre verleden… dat duurt mogelijk iets langer dan een jaar voordat alles echt over is.
Naast de lang gebruikte mail adressen, wordt F-Secure gebruikt op PC’s van de kids.
Internet access points in bv. ziekenhuizen is ook handig.
Het is wat lastig te vinden op de XS4ALL site… Pack link

Het opzeggen was een ervaring op zich… De retour doos voor het Modem was sneller in de brievenbus dan de bevestiging van het opzeggen. (ruim een week later).