Genexis gigabit NTU stuk - oplossing?

KPN is mijn glas netwerkbeheerder. Ik woon in Almere en zit op AON. De ooit geplaatste Genexis Gigabit NTU is stuk gegaan (stop eruit, alle lichtjes blijven uit).

Freedom ondersteunt de Genexis niet (meer). Ik heb er begrip voor dat techniek verouderd en er zijn geen onderdelen meer.

Ze bieden me een Fritz!Box aan (om direct aan te sluiten), terwijl ik in ASUS netwerkapparatuur heb geïnvesteerd (UTP). Dat mag op basis van vrije modemkeuze. Of ik nu zelf een TP-Link media converter er tussen zet of een Fritz!Box aansluit, het blijft een houtje touwtje oplossing (ik ben bekend met de TP-Link oplossing elders op dit forum. Ik acht mijzelf in staat dit te doen / ben voldoende geïnformeerd).

Over dit probleem is eerder gecommuniceerd op diverse fora.

Wat ik verwacht, is dat KPN de FTU opwaardeert naar de huidige stand van de techniek (TK01 is nu gangbaar begrijp ik) met passende NTU. Ik ga dit natuurlijk niet zelf doen.

Wat is hierin nu geregeld of ben ik op mezelf aangewezen? Zo ja, dat vind ik dan een slechte zaak. Ik vind het een taak van de netwerkbeheerder en ik heb in beginsel met Freedom te maken, niet KPN.

Ik zit ook nog steeds met de Genexis NTU.
Het ziet er als gepruts uit. De net beheerder doet het ook zo.
Soms schiet het kapje een beetje los.

Inzake je Genexis, goed kans dat bij een andere stroomadapter, het ding het weer doet.

En idd, het zottig dat men onder het mom van geen onderdelen of formeel niet onze zaak/taak, mensen met een Genexis aan hun lot overlaat. Overigens is bmw een verbangende AON Genexis gewoon te koop en moet je alleen voor elkaar zien te krijgen dat de belichter het (andere) mac-adress invoert.

Mogelijk is dit een oplossing: Genexis glasvezel mediaconverter TY01 FTTH naar RJ45 (type PtP) - FritzShop (Almere met Genexis was/is d8 ik Reggefiber)

@Larry Is het MAC adres van belang bij AON?

Ik heb geluk, want ik heb via marktplaats een nieuw in doos / ongebruikte Genexis gigabit V2 NTU kunnen bemachtigen (netjes met stroomadapter). Had bewoner nog in de kast liggen; werd ooit geleverd met KPN modem.

Ik heb een V1, maar V2 werkt ook in plaats daarvan. Niets hoeven wijzigen.

Dat is bij mij inderdaad het geval: de stroom adapter is stuk en had veroorzaakt dat “de stop er uit ging”. Alleen: dit soort informatie heb je niet paraat als het na jaren zomaar gebeurd. Gemis internet is groot.

Nee, het model waar jij naar verwijst, is niet de juiste. Binnen Almere zijn er verschillen, maakt het er niet makkelijker op, tenzij je techneut bent als ik.

Ik heb een GN01 of GN02 grondplaat. Zie plaatje Erik. Valadis promoot een model wat passend zou zijn, maar die leveren B2B. Punt is dat de FTU alleen bepaalde NTU’s accepteert en geen patch cover bestaat.

Hoe dan ook, wij waren één van de eersten op glas, een geluk toen, nu laten ze ons in de kou als er wat stuk gaat. Niet acceptabel. Zie eerste bericht.

Ik ken een situatie waarbij een NTU uit Almere, niet werkte in de omgeving Soest en de KPN monteur de bewoner een nieuwe Gigabit Genexis verkocht.
Naar zeggen was dat iets met Mac-address dat niet matchte. Kan ook zijn dat het model/firmware daar dan niet werkte. En nee, het is/was daar geen PON o.i.d.

Dradenlegger KPN wil vooral factureren richting :spraydot: Freedom.
Freedom internet kiest voor de meest zuivere oplossing:
wij leveren (tegen € 2 huur per maand) een werkende FritzBox - direct aan het glas. (Er zit dan geen apparaat meer tussen van de glasbekabelaar)

Als klant heb je de vrijheid om hier géén gebruik van te maken en het helemaal zèlf te doen.

Verwacht van glasbekabelaar KPN niets naast het licht door de fiber, en maak bewust zelf de keuze wat je van Freedom gaat afnemen.

Dat Freedom internet niet alle oplossingen van elke “zelfstandige” klant kan/wil ondersteunen, dat begrijp ik goed:

  • het bedrijf is nog klein (in de markt) en moet al dealen met vele verschillende glaskabelaars
  • Freedom zou dan oplossingen moeten hebben voor alle mogelijke (zelf-gebouwde) installaties en apparaten

Wellicht ooit, als Freedom heel groot is geworden, komt er de gelegenheid om die inzet extra te gaan leveren.

Er staat wel dat het om XGS-PON gaat.
In deze topic hebben we het over AON.

KPN is best wel goed in wazig praten, door het kastjes te noemen.
Ben ook wel eens over de vingers getikt.
We hebben geen modems en routers, maar een experi-aaaaah box.

Is het MAC adres van belang bij AON?

Ik heb deze vraag nog niet beantwoord gezien:
Bij AON is er een directe lichtverbinding tussen de fiberapparatuur van de belichter en de NTU bij de klant. Dit is een een-op-een kabel en het MAC adres van de NTU doet er niet toe.

Bij GPON delen meerdere klanten een fiberpoort bij de belichter (PON == Passive Optical Network). Je deelt dus de fiberpoort met je buren. De aansluiting is “goedkoper” omdat er per aansluiting minder apparatuur nodig is. Maar je aansluiting moet geidentificeerd worden en bovendien worden de fibersignalen ten opzichte van elkaar versleuteld (geen gedoe met het bekijken van de plaatjes van je buurman).

Daarom is bij GPON het MAC address (nee, de identifier) van belang en bij AON niet.
Vandaar ook dat men nieuwe fiberprojecten alleen met GPON uitrust en zelfs oude AON langzamerhand vervangt.

Het is ook de vraag, of je oude AON netwerken om moet zetten in een PON variant.
Het is heel veel gedoe en kost bakken met geld.

Het mac-adress is niet van belang maar kan natuurlijk wel worden (uit)gefilterd.
Iets dat bij hergebruik van een Genexis NTU (Almere) in een andere locatie (provincie Utrecht) optrad. De gebruiker moest een nieuwe aftikken.