Gewaardeerd storingsbericht

Kijk dit soort berichten: 1 september 9.20: Internetverbindingen
vind ik zeer goed om te lezen. Dan weet ik ten minste dat het opnieuw opbouwen van een verbinding zoals per email gemeld door mijn Fritz!Box, niet ligt aan mijn individuele verbinding.
Dat was bijvoorbeeld bij XS4ALL nooit duidelijk.

8 likes

Ik heb ook een RRS feed van de storingen pagina in de Fritzbox gezet.
Kan dan in de FrizFon het overzicht zien. (enveloppe drukken)
Aankondigingen worden dan verzameld.

3 likes

Wist niet dat dat kon. Zal ik zeker gaan instellen.
Is er een reden dat je in onderste vakje geen vinkje hebt staan? Gaat dan de telefoon over ipv alleen een knipperend lampje?

— edit —
Gevonden wat dat vinkje doet:
" Also define whether FRITZ!Fon should notify you when new messages are received from this RSS feed. Your FRITZ!Fon signals the arrival of new messages with a flashing LED and the MWI symbol on the display."

Heb ik dus wel aangezet op de geselecteerde telefoons.

En eerst even klikken via:

RSS feeds 7583

:+1: Goed idee, ook maar gelijk in de RSSfeed van Thunderbird gezet, nooit bij stil gestaan dit te doen. Thx.

https://freedom.nl/storingen/rss/feed.xml

Na deze storing bleek de Wi-Fi verbinding met een iPhone maar steeds niet te lukken. Alle andere apparaten werkten wel. Alleen een power-down-up reset van de Fritz!Box loste het probleem op.

Indien het zich (ooit) herhaald… mogelijk geeft het uit/inschakelen van betreffende Wifi ook dat effect.

NB: POR kan helpen maar geeft dan geen inzicht of/waar in welk gedeelte een probleem zich bevindt.

1 like

Jinxed it, het is alweer down…

En als het goed is ook weer up :wink:
(of na een herstart dan)

1 like

Ja, was vanmiddag (2 Sept 2022) inderdaad weer even down rond 15:25 of kort daarna. Is duidelijk waar dit door ontstaat ? En wat eraan gedaan kan worden ?

Stroomstoring in Almere. Dus er stond een datacenter even overwacht zonder stroom. Zie ook de alarmeringen op over een brand in de regio die er mogelijk iets meer licht op schijnt. P2000 Flevoland | P2000 monitor met live alarmeringen | Alarmeringen.nl

Yep stroomstoring… Liander actuele storingen en problemen | Allestoringen

De UPS heeft het weer gehouden, moet denk ik wel de accu’s vervangen, normaal 5 streepjes nu nog maar één na 10 minuten.

O ja, brand, daar hebben jullie (hopelijk) géén invloed op … :wink:
Maar heeft dat datacenter dan géén noodstroomvoorziening ?

1 like

Ja. Maar daarom was het ook onverwacht dat er iets zonder stroom stond als ik het goed begreep van Cambrium :wink:

Omroep Flevoland: Politie Flevoland roept op om alle wegen in Flevoland te mijden vanwege een stroomstoring. Die ontstond rond 15.10 uur. Waarschijnlijk komt dat door de breuk van een hoogspanningskabel bij Dronten en brand bij onderstations aan het Olsterpad in Dronten en aan de Edelhertweg in Lelystad. Er is geen treinverkeer mogelijk tussen Lelystad en Dronten.

Brandweerploegen uit onder meer Lelystad, Emmeloord, Dronten en Elburg zijn voor de branden gealarmeerd. De Dronterweg is afgesloten voor al het verkeer vanwege slap hangende hoogspanningskabels. Volgens een ooggetuige hangen die kabels op zo’n tien meter boven de grond.

Gaat lekker dus :grimacing:

Ah. Nu snap ik het.
Ik heb inderdaad jullie Glasvezel via KPN, wat bij oude klanten dan via Cambrium loopt, en die had een storing (want ze zitten in Almere?).
Ik begreep ook dat de stroomstoring een te hoge spanning tot gevolg kon hebben, tot 260 volt lees ik.
En ook ProRail heeft nog steed (komende dagen/weken) grote problemen, kabels doorgebrand, apparatuur kapot, etc.
Ik kan alleen maar aannemen dat het DC dus ook een groot en onverwacht probleem had.

Yep, thuis kan overspanning van 10V al zorgen voor issues. Met name voor krap bemeten apparatuur (dwz voedingen) die dan versneld de geest geeft. En de contsomoment maar denken dat het komt door “ouderdom”.

Pro-Rail heeft een extra probleem dat hun overspanning veel groter is dan bij consumenten en er d8 ik een 380KV leiding op het spoor was gedonderd.

Dat die kabels heet zijn geworden dat ze (te) ver uitrekken, zou niet mogen hebben kunnen gebeuren. Daar is iets gruwelijks misgegaan met de “gezekerde aardlekschakelaar”. Normaal gaat er iets van max 500-600A door één HV ader (ca 250mm², diameter ca 1,75cm) en dat moet dan nu minstens vele minuten flink heter zijn geweest dan de maximaal toegestane 200°C die de treksterkte gaat aantasten. Benieuwd naar, of en wanneer het technische rapport gaat verschijnen.

Zal nog een flinke - dure - operatie worden om die zooi weer te vervangen. En dan weten dat ze pas geleden tussen Almere en Lelystad, de boel d8 ik al hebben vernieuwd cq versterkt.

Aanvulling, omdat ik ook wat wilde kijken wat het hier deed. Minuten voorafgaand vanaf 15u06 voordat om 15u09 de vlam in de pan sloeg, had ik op mijn netwerk al wat rare fluctuerende spanningen van 176 met bizarre uitschieters tot 264 Volt. Deze laatste waarde is niet niet goed en kan later mogelijk nog leiden tot “onverklaarbare” defecten.
Die pieken ziijn ws het gevolg van (omliggende) zonnepaneelgebruikers die “vrijgevochten”, de immense vraag wel probeerden maar natuurlijk niet konden bijbenen.
Wel interessant te zien dat het aan te bevelen is wanneer er een paar flinke piek/dalen zijn, het tijd wordt om de UPS maar wat voor te verwarrmen.