Gigaset DX800-A aansluiten op Unifi

Hallo weer allen,

En dan nu de telefoon overzetten naar Freedom.

Het toestel (Gigaset DX800A) zou het moeten kunnen.
De Gigaset is aangesloten met een vast IP adres op een volledig Unifi netwerk, dus zonder FritzBox.
Alleen wát mag/moet overal ingevuld worden?

Van alle velden weet ik (volgens mij) alleen gebruikersnaam en wachtwoord.
Maar dat is niet voldoende…

In de FAQ van Freedom worden alleen de mogelijkheden met de frizbox besproken.

Alvast dank

Gr.E

De AVM producten worden actief ondersteund door Freedom Helpdesk, vandaar dat de FAQ (voor nu) daarop is toegespitst. Je nieuwe topic heeft betrekking op je eigen modem (niets mis mee) maar vooral de instellingen, vandaar dat ik het uit de categorie ‘Bellen’ naar deze categorie heb verplaatst.

Geen probleem natuurlijk

Ik gebruik een oudere Gigaset. Deze Gigaset kan ik op 2 manieren aansluiten met basistation op een poort van de router. De gegevens heb ik van mijn telefoonprovider (CheapConnect). Ik kan de router FB7590 ook als basisstation gebruiken (zo is dat nu aangesloten) de Gigaset is aangemeld op de FM7590. De gegevens komen van Freedom en de telefoonprovider.
Als het je helpt kan ik een kopie maken van de Gigaset invulformulieren (lijken sterk op jouw formulier).

1 like

Helaas,

Geeft als resultaat:
image

Nog ideeën?

Gr. E

@Koen Laat maar eens zien als je wilt.
Alvast dank.

Gr. E

Of staat hier iets niet (helemaal) goed?

Gr. E

Gebruikersnaam is OF een andere naam voor login of telefoonnummer, maar niet de Display naam.

Domain EN proxyadres gebruik je wat de provider je opgeeft.

(loginnaam@domain is je werkelijke volledige authenticatie login id…)

voor proxy / registratie server worden als default ook de domeinnaam gekozen. (beter is om het expliciet te maken).

Je kan even voor de grap spieken wat de XS4ALL instellingen zijn. (kies VOIP provider, land NL, XS4ALL en kijk naar de instellingen… Daarna opnieuw VOIP provider, Land NL en “Andere Provider” kiezen en de invul oefening compleet maken.

Je mist domein nog als ik @anon97139585 zijn reactie vergelijk met jouw screenshot. Dit moest ook sip.freedom.nl zijn. Weet niet of het het probleem oplost, maar het proberen waard :slight_smile:

Brrrr… de DX800A… hoe lang ik daar wel niet over aan de telefoon heb gehangen met klanten in het verleden (een aantal jaar terug)… de rillingen lopen nog over mijn rug als ik er aan denk.

MAAR… misschien helpt deze pagina je verder met het instellen van het toestel zelf https://wiki.voipgrid.nl/index.php/Gigaset_DX800A

@Bastiaan: een bladzij verder is voro alle Gigaset toestellen van toepassing: https://wiki.voipgrid.nl/index.php/Gigaset_-_universele_instellingen (jouw link verwijst daar via via ook wel naar).

Voor zover ik kan zien zijn er 4 dingen echt fout:

Gebruikersnaam moet ook het nummer zijn (of een account ID) maar zeker niet de display name.
Domainnaam is blanko moet sip.freedom.nl zijn
registratie server is niet ingevuld. sip.freedom.nl
Uitgaande proxy-mode op nooit instellen
(Bij Uitgaande Proxy niets invullen, die is goed)

Registratie kan soms even duren. Dus na dit ingesteld te hebben: (waardoor er toch nog mislukt staat, terwijl er inmiddels wel een registratie is).
Als er mislukt staat op overzicht scherm: even actief uitvinken, weer aanvinken en na 30 seconden een refresh van de status pagina.
De registratie kan soms net gemist worden op de status pagina.

Gebruikersnaam is absoluut niet het telefoonnummer. Dat moet het account-id zijn.

Ik deel de instructie van VoipGrid, want we maken gebruik van het platform van VoipGrid, dus die zouden de juiste instructie moeten kunnen geven :wink:
Zover ik weet zijn de instellingen pagina’s van de Gigasets wel redelijk identiek aan elkaar.

Registratie is direct in mijn ervaring. Zowel met SIP-clients als met modems duurt dit nooit langer dan een paar seconden.

Item aangepast, (ik heb geen voip bij freedom, dus het is bij mij net even anders login & username zijn gelijk)…
Dat die verschillend zijn is wel zo prettig.
bij vinkje aanzetten duurt het slechts een paar seconden, maar een DNS query kan falen, iets meer tijd kosten, de registratie kan mogelijk ook een retry nodig hebben. Dat kost allemaal heel weinig tijd.

Mijn ervaring met gigaset is dat de status pagina nog “mislukt” meldt terwijl er al wel een verbinding is, dus de status pagina is niet correct, door even te wachten en een refresh te doen komt de juiste status wel in beeld… 30 seconden is mogelijk wat lang… maar continue F5 ingedrukt houden is ook niet handig.

Misscien een linkje naar : https://wiki.voipgrid.nl/index.php/Hoofdpagina in de FAQ opnemen met een verwijzing naar de voip toestellen.

De beroemde spijker helemaal op de kop.
Te snel willen lezen en dan dus een stukje missen :shushing_face:

Allemaal dank voor het meedenken :+1:

Gr. E

2 likes

Ik was te optimistisch. Het instelformulier is voor het basisstation en dat gebruik ik niet meer. De handsets zijn direct aangemeld bij het basisstation in de FB 7590.
Als je er niet uitkomt zou ik contact opnemen met Gigaset in Nederland. Uit ervaring van een aantal jaren geleden heb ik gemerkt dat de service goed is en klantgericht.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.