Glaspoort fiber zonder problemen opgeleverd

Hoi,

na een eerdere slechte ervaring (ik was denk ik een “too early adaptor”), is mijn glasvezel via glaspoort nu zonder problemen opgeleverd. Nadat de KPN monteur klaar was met de XGSPON was het binnen 5 minuten voor elkaar.

Klein dingetje was dat mijn bestaande Fritzbox 7590 (tot nu toe gebruikt voor DSL) geen voorgedefinieerde instelling heeft voor Freedom Glasvezel. Waarschijnlijk iets te oud, hoewel de box zelf rapporteert dat ie up-to-date is. Maar met handmatig instellen lukte het zonder problemen.

5 likes

Gaaf dat je het ons laat weten, thx :+1::+1:

geen voorgedefinieerde instelling heeft voor Freedom Glasvezel.

Dat zou te vinden moeten zijn als:

  • Provider: Freedom (Founding)
  • Type: Freedom Founding Glasvezel
    Maar idd, handmatig instellen is geen probleem.

Ik keek het nog even na, en nu staat wel Freedom Founding Glasvezel in het lijstje. Ik neem aan dat ik of blind was vanochtend, of dat het lijstje is ververst, of dat pas na een reset met aangesloten WLAN kabel de entry wordt getoond. Anyway, omgezet en het werkt.

1 like

“Freedom Founding” zijn volgens mij modems die Freedom met hulp van AVM gemodificeerd/geconfigureerd heeft toen de Factory-Firmware nog niet een ingebouwde instelling voor Freedom Internet hadden.
Ik had zelf al een 7590 en heb inmiddels dit:

1 like

Oh dat zou wel kunnen, ik heb mijn modem via Freedom aangeschaft.

1 like

@ottom Inderdaad mooi dat je dit hier meldt. Ook hier is Glaspoort aangelegd en ik overweeg over te gaan van DSL naar de 100 Mbit/s van Glaspoort / KPN.
Nu ben ik nog benieuwd wat voor kastjes er extra bij komen naast die er nu is aangebracht. Kan jij of iemand anders mij dat laten zien?


En hier hangt nu een FrtizBox 7590, ik begrijp dat die gewoon kan blijven.

Zover ik weet is er geen speciale noch noodzakelijke instelling nodig om een box op Freedom aan te sluiten.

Wat er mogelijk (wel) specifiek is dat de ACS (auto configuration cq het TR-069 protocol) functie is aangezet en zich dan verbindt met de server van Freedom zodat die eventueel zaken kan instellen of kan monitoren.

“Freedom Founding” zul je idd alleen in de eerste batch modems die door Freedom zijn uitgeleverd vinden.

Ik ben zelf ook founding member, maar heb alleen “Freedom” in het lijstje van mijn eigen 7950.

Heb nu dus nog DSL en dit is wat er bij mij staat:

Hangt dat niet af van de Fritz/OS ?
Ik dacht te weten dat in nieuwere versies daarvan altijd de juiste Freedom-keuzes waren toegevoegd … …

Dat hangt af of dat de “founding” firmware ooit geladen is via de firmware restore functie door Freedom/AVM.

Het verschil tussen “Freedom” en Freedom founding" is slechts een cosmetische in de configuratie, en die wordt bij een normale firmware update ‘overorven’. Zou je een restore uitvoeren op een founding box met de standaard firmware van AVM dan verdwijnt ook de het stukje tekst founding achter Freedom.

De juiste keuze optie voor de provider zit in elke firmware vanaf een bepaalde versie. Theoretisch zou je zelf de firmware aan kunnen passen en deze middels de firmware restore executable kunnen laden. En bijvoorbeeld de tekst in de provider keuze aan kunnen passen naar “Freedom Forever” of “@##££_& KPN”, dat is een puur cosmetisch labeltje. Een blijvend label bij een OTA update, maar niet bij een restore.

1 like