Sinds anderhalve maand hier eindelijk glasvezel. De kabel is van Delta, doordat het zo lang duurde kon ik gelukkig uiteindelijk toch Freedom als provider houden.
Afijn, nu ineens een brief in de brievenbus van Glaspoort. Zij gaan ook een glasvezelkabel in het ons dorp leggen. Of ik daar even toestemming voor wil geven.
Nu zit ik er op zich niet op te wachten dat er opnieuw gegraven gaat worden door mijn tuin en oprit. En ik ben tevreden over het functioneren van de huidige aansluiting.
Vragen:
Zitten er grote voordelen aan Glaspoort tov Delta?
Wat is het risico dat Freedom op een bepaald moment zal besluiten geen zaken meer te doen met Delta en wel met Glaspoort? Als dat een voorstelbaar scenario is kan ik beter wel die kabel laten leggen…
Ik zou altijd laten aanleggen, Glaspoort doet dat nu zelfs gratis tot in de woning, zonder dat je verplicht wordt een abonnement te nemen. Dat geeft je in de toekomst alleen maar meer mogelijkheden. Voor hetzelfde geld gaat DFN ooit overgenomen worden (bijv. door een Ziggo) en wordt het voor een partij als Freedom interessant(er) om over Glaspoort te gaan leveren. Hier ligt ook al OpenDutchFiber (voorheen E-Fiber) en daar maak ik gebruik van. Glaspoort is nu ook bezig met de uitrol hier. Heb ik gewoon toestemming gegeven voor aanleg binnen. Die kabel zal voorlopig niet gebruikt worden, ODF bevalt goed en is goedkoper. Maar wie wat de toekomst nog brengt….en dan ligt ‘ie er maar alvast.
Advies: Laat het aanleggen. Het is even lastig en vervelend, maar zorgt ervoor dat je flexibeler bent in de keuze van aanbieder.
Wij willen het liefst over alle glasvezels heen kunnen leveren die er liggen en die zienswijze zie ik niet heel snel veranderen bij Freedom. Wel kan ik me voorstellen dat er verschil in aanbod, mogelijkheden en prijs in de 2 verschillende glasvezel zou kunnen (gaan) zitten.
Daar zit uiteraard niemand op te wachten, maar totdat men in Brussel/Den Haag doorheeft dat die glasvezel eigenlijk een nutsvoorziening betreft, is dat helaas een noodzakelijk kwaad…