Glasvezel | gebruik SFP of ONT?

Had onlangs contact met de helpdesk over mijn aanstaande aansluiting via Delta belichter. Bezit een F!5590 met bijbehorende SFP en fiberkabel. Kreeg echter te horen dat ik deze hardware moest aansluiten via een ONT die door Guidion zou worden geinstalleerd op de dag van de aansluiting (a raison van EUR25). Is dit een standaard gang van zaken of kan ik die monteur vragen mijn F! gewoon via SFP te activeren?

Vragen kan altijd, maar ik vermoed dat de monteur alleen de ONT aansluit, de verbinding test en dan weg is. Dat is namelijk de opdracht die hij meegekregen heeft. Als je vervolgens gebruik wilt maken van je “recht op vrije modemkeuze” dan kan dat, maar is het ook je eigen verantwoordelijkheid.

Als je glasvezel aansluiting in 2022 of later is aangemeld, heb je zeer waarschijnlijk XGS-PON. De SFP in je FB5590 moet dan ook de XGS-PON variant zijn (niet GPON of AON). Als dat zo is, kan je je FB ook direct op de fiber aansluiten (zonder ONT). Je moet dan wel eerst je serienummer (AVMGxxxxxxx) laten registreren (via Freedom) bij Delta. Dat kan enkele dagen duren.

1 like

Op deze :spraydot: Freedom Community staan op enkele plekken 2 dingen beschreven:

  • noteer het Serienummer van de ONT
  • monteur ONT laten aansluiten (specifiek dáárvoor wordt-ie betaald)
  • test of alles (buiten de deur) werkt

KEUS:

  • ofwel ONT blijven gebruiken en aansluiten aan WAN-poort/LAN1-poort
  • ofwel ONT loshalen en FritzBox inzetten (met Serienummer van de ONT)

in de FritzBox kun je het eigen Serienummer vervangen door het Serienummer van de ONT; je hoeft dan dus niets door te geven aan Freedom, want alleen apparaten met het Serienummer van de ONT worden aan de andere kant van de fiberlijn geaccepteerd. Dit moet je (in de Fritz) configureren vóórdat je de FritzBox aan het glas aansluit!

Op dit forum staat op diverse plekken al beschreven hoe dit te doen.

Voordeel hiervan:
als jouw FritzBox storing heeft, dan kun je ofwel de originele ONT weer aansluiten ofwel in de nieuwe Fritz weer het Serienummer configureren.

1 like

Dit is voor zover mij bekend alleen mogelijk bij GPON, niet bij XGS-PON (waar hier waarschijnlijk sprake van is, want Delta).

1 like

zó gedetailleerd zit ik er ook niet in;
misschien iemand anders die hier uitsluitsel over kan geven ?!?

Bedankt voor jullie reactie, handige tips!