[Glasvezel:] heb ik een monteur nodig?

De monteurs zijn niet exclusief voor een provider, maar werken voor een technisch installatie bedrijf, het volgende adres doen ze ziggo, daarna een KPN etc. etc. op die manier moet er veel te veel spul mee.

Oh dat is gereedschap, geen reserve onderdeel. idd. dat zou bij de uitrusting horen.

Heb vandaag een Huawei ONT ontvangen. Dacht deze even aan te sluiten maar loop direct tegen het probleem aan dat de meegeleverde (groene SC/APC ?) niet zomaar in de in de T-Mobile/Attema FTU te prikken is.
Ik kan natuurlijk de kabel in de slede van poort 1 plaatsen maar aan welke kant moet dan de notch op de stekker ? Of werkt dat zo niet ?

Heb je voor het schoonmaken van de LC-APC naar SC-APC patchkabel 2 soorten schoonmaak pennen nodig. Eén voor 2.5mm en één voor 1,5 mm?

@anon97139585, dank voor de tip. Ga ik vanmiddag uitproberen.

Ali is op dit moment best wel een probleem, met verzenden.
Let er op, dat je iets besteld dat uit een EU depot komt.
Mijn laatste bestellingen hebben ze opgegeven, omdat ze vast staan in Polen i.v.m. de oorlog.

In Nederland zijn de pennen nu ook te koop voor redelijke prijs.

Polen is echt een onderdeel van de EU…

Ja, daarom laten ze de pakjes die door foute landen zijn gekomen, niet verder gaan.

@anon97139585
Dan hebben ze het weer onder controle.
Mijn pakjes zijn al 4 maand onderweg en het geld is inmiddels terug gestort.
Het laatste ontvangen pakje was 154 dagen onderweg, kwam via Rusland, Litouwen.

Het is Cainiao, klopt.
Bedankt voor de tip.

Zojuist de kabel in de cradle geplaatst volgens het verhaal zoals Kevin heeft aangegeven. Het PON lampje knippert nu. Neem aan dat dat komt omdat Freedom a.s. dinsdag pas mijn internetverbinding gaat activeren. Valt er nog iets te configureren aan die ONT ?

Gisteren mijn Synology router omgezet van Ziggo naar T-Mobile/Freedom glasvezel. Eigenlijk zonder problemen. De lijn was 's ochtends om 7:30 in iedergeval al online. Omzetten van mijn mailserver was wel een uitdaging aangezien ik nergens kon terugvinden of Freedom wel/niet een smarthost heeft om mijn eigen mail af te kunnen leveren. Bottom line; voor het opleveren van een internet verbinding via de T-mobile glasvezel valt er nog wat te verbeteren m.b.t. uitleg en communicatie vanuit Freedom. In de begeleidende brief bij de Huawei ONT stond bijvoorbeeld dat er in de doos een Fritzbox en/of tv-ontvanger zou zitten. Heb in alle hoekjes van de doos gezocht, maar niets gevonden :wink: Had deze ook niet besteld. Wel de ONT natuurlijk.

1 like

Deze wordt meegenomen in een volgende versie van de begeleidende brieven. Heb het even intern doorgegeven.

Het is natuurlijk niet te doen om van alles te zeggen dat je dit wel/niet doet. In principe geven we vooral aan wat we wél hebben. Dat is een stuk minder werk dan alles op te schrijven wat we niet doen natuurlijk. :wink:

Zover mij bekend hebben we namelijk geen smarthost. Wel kun je voor je eigen domeinen verzenden via de SMTP van Freedom door je domein te koppelen. https://freedom.nl/helpdesk/domeinen/domein-koppelen. Alleen zul je daarvoor ook mail eerst naar de MX-records moeten leiden van Freedom voor verificatie. Na verificatie kan je deze dan weer omzetten en in de MIJN omgeving bij het domein (via het overzicht) aangeven dat je hier geen mail mee wilt ontvangen. Het is een beetje een hack om mail te kunnen verzenden via de SMTP met je eigen domein, maar je eigen MX records. Maar het zou moeten werken. :wink: (en omdat het nogal omslachtig is en we het werken hiervan niet kunnen garanderen staat er op dit moment ook nog niks over op de helpdesk pagina’s.)

1 like

:+1: tldr; Heel goede insteek om als uitgangspunt te vertellen dat wel is en niet in wat niet kan of zou kunnen.

//–//
Ik maak regelmatig mee dat men, meegetrokken in een eigen issue, oplossingen gaat zoeken die berusten op een hoopvolle veronderstelling.
Prima voor de research om dat uit te gaan vinden maar niet voor een doelgericht helpdesk(gesprek) dat met kennis van zaken zich moet beperken op wat wel is.
De helpdesk(pagina) heeft (en geeft) daarbij het overzicht van concreet verstoorde omstandigheden. Met die heldere feitenkennis kan de community dat weer invullen met of iets oorzaak kan zijn dat er iets bij iemand ineens niet werkt.

Freedom dient principieel een standaard (documentatie en gemonitord) platform bieden om haar diensten te laten functioneren zonder dat daarvoor ergens een onvrij proprietry product noodzakelijk is.
Een dergelijk product, zoals een FritzBox of andere software, kan wel weer aangeraden worden aan gebruikers die benodigde kennis niet zelf willen (gaan, hebben of kunnen) uitzoeken.
Dat bv encrypted VPN via een Huawei niet werkt naar een zelf gecompileerde openWRT toverdoos en achterliggende Pi-Hole in een Cisco/Juniper infrastructuur, is dan iemands eigen experiment.

Gelukkig staat Freedom toe om desgewenst wel zelf werkzaam te kunnen zijn. Dit laatste is mogelijk om Freedom exact aangeeft wat zij concreet (en aantoonbaar) heeft ingesteld zonder andere opties daarbij te blokkeren.
Dat iets anders (toegepast) ook mogelijk is, wordt dan interessant voer voor de community dat tzt deel kan gaan uitmaken van de standaard (helpdesk e/o documentatie).

Ik hoop dat men de community ziet als broedplaats om zaken te onderzoeken die niet of anders toegepast; wel (zou moeten) kunnen werken.
De helpdesk wordt in drukkere tijden voorts alleen belast met vragen die volgens toezeggingen zouden moeten werken en dat dan onverhoopt niet doet.
Dat Freedom dan bereidwillig een Meraki, MicroTik of afwijkende SFP vraag wil beantwoorden is fijn maar niet dat iemand zich - zakelijk gesteld- op die support mag beroepen.

Ik kan mij wel weer voorstellen dat de Freedom helpdesk, in persoon, (zoals hier) actief participeert in/op community onderwerpen die buiten de documentatie vallen.
Kan mij meer dan voorstellen dat dit het werk (en ook hobby) zo interessant maakt: kennis nemen en dan oplossingen (onder)zoeken om iets werkzaam te maken.

2 likes