Glasvezel in appartementen

Ik woon in het centrum van Utrecht (op het terrein van de oude AZU) waar vele kantoren gevestigd zijn en dus waar vele glasvezelkabels onder de grond liggen. In mijn appartementencomplex hebben we echter alleen de de TV-kabel van Ziggo of de oude PTT-lijn om een model aan te hangen. Omdat ik freedom gebruik, loopt deze via de PTT/KPN-lijn, gewoon een oude telefoonlijn waar ook nog een paar meter oude telefoondraad tussen ISRA-punt en model loopt. Toch haal ik 200 Mbps download en 30 Mbs upload.
Er is nu een concurentieslag gaande tussen aanbieders van glasvezel. Dat is nog niet zo simpel in een apartementencomplex, omdat de aanbieder door de meterkasten van andere bewoners die onder de aangesloten bewoners zitten heen moet (met toestemming, uiteraard). Dat zou toch slimmer moeten kunnen zou je zeggen, i.p.v. 2 of 3 glasvezelaansluitingen in je meterkast. Het bestuur van de VvE is nogal passief, dus dat maakt het proces niet makkelijker. Punt is dat die oude telefoonlijn natuurlijk niet eeuwig actief blijft, dus er moet een oplossing bedacht worden. Was benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring en ideeen over hebben. Peter

In het appartementencomplex waar ik woon, had KPN als enige aanbieder het voor het zeggen. En die stelden ‘gewoon’ of we leggen overal een aansluiting in de meterkast of bij niemand.
Gelukkig is er hier een zeer actieve VvE zei ik als voorzitter van de VvE zijnde …
Mijn meterkast is op de gang buiten het appartement. Ik wilde het modem in mijn huiskamer. Dus de telefoondraad is eruit getrokken en gelijktijdig CAT 5 erin. (Monteur kon geen CAT 6 leveren ondanks aanvraag.)

Je telefoondraad zal niet uitgeschakeld worden als er geen alternatief van KPN aanwezig is. KPN heeft de verplichting je aan te sluiten, en het lijkt erop alsof je een prima verbinding hebt waar je geen enkele problemen mee zult hebben om alledaagse dingen op het internet te doen.

Mogelijk kun je eens bij Open Dutch Fiber informeren of je appartementencomplex al op een planning staat? Ik zie namelijk op de website van Open Dutch Fiber dat ze diverse wijken in Utrecht gaan aansluiten. Je kunt je VvE contact laten opnemen via het e-mail adres op Vragen over glasvezel en VVE's| Open Dutch Fiber

Het bestuur van het appartementencomplex waar ik woon, is in november 2022 benaderd en is er een schouw geweest. Enkele maanden later zijn de werkzaamheden buiten uitgevoerd en daarna werd het stil. Een week geleden kwam een aannemer namens ODF opeens met een aankondiging dat ze verwachten binnen een maand het hele appartementencomplex aan te sluiten. In het appartementencomplex hier zitten alle meterkasten ook op de gang buiten het appartement dus wordt ook ieder appartement voorzien van een FTU.

Hopelijk kan ik dan in september/oktober 2025 overstappen met mijn Freedom Internet verbinding van gebundeld DSL naar glasvezel. :slight_smile: :rocket:

tip: aanleggen van glasvezelkabel kan worden gezien als het vervangen/vernieuwen van een bestaande kabel waarvoor een ‘gewone meerderheid’ van de uitgebrachte stemmen op de vergadering, voldoende is om akkoord te gaan. Een beetje als, moet de deur gemaakt worden.
De gewone meerderheid is de helft plus één van op de vergadering aanwezige stemmen.

Dat hielp elders in een slapende VvE het passieve tij te keren. Als eigenaar kan je een stempunt op de agenda laten zetten. Agenda met daarop stempunten, moet wel tijdig bekend zijn gemaakt.

De (werkbare) aanleg daarvan, mits simpel doortrekken/plaatsen e.d., geschied normaliter door de uitvoerende kabelexploitant.
Ik vermoed ivm kopertransitie, dan KPN, dit een een-tweetje wordt om in te laten plannen. De kabellegger kan op haar beurt voorwaarden stellen welke provider tegen welke kosten wel of niet wordt doorgegeven.

Afhankelijk op welk modelreglement de splitsingsakte van je VvE is gebaseerd, kan glasvezelinfrastructuur als onderdeel van de gemeenschappelijke zaken gezien worden net zoals de technische installaties voor water, licht, telefoon en kabel TV en is - als ik artikelen 9.1.b, 18.2 en 18.3 uit modelreglement 1992 goed begrepen heb - iedere eigenaar verplicht mee te werken bij installatie en onderhoud.