Glasvezel kabel in buis trekken

Momenteel is mijn modem via een telefoonkabel aangesloten.
Deze telefoonkabel komt vanuit mijn meterkast die buiten mijn appartement staat binnen in de woonkamer. Deze telefoonkabel ligt in een 5/8 buis. De buis zal zo’n 25 meter lang zijn en gaat door het plafond en heeft zeker 2 bochten.
Als ik glasvezel wil met een snelheid van 1Gig, wat is dan mijn beste keuze van kabel als ik de telefoonkabel wil vervangen door internetkabel in de 5/8 buis te trekken.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Glasvezel wordt afgemonteerd in de meterkast neem ik aan en daar via een utp converter omgezet naar ethernet.
Het beste kan je dan aan de telefoonkabel een Cat6 ethernet kabel door de buis trekken.
Die sluit je dan in de meterkast aan op de glas naar utp converter en in de huiskamer op je router.

1 like

Ja, de glasvezel wordt afgemonteerd in de meterkast.
Welke specificaties moet de Cat6 ethernet kabel hebben die door een bochtige buis te trekken is?
Ik lees op internet tegenstrijdige verhalen over de te behalen snelheid.

Als je voor de kabel kiest, gebruik stugge kabel.
De soepele trekt niet lekker.

1 like

Aan de Fritzbox komen er 3 computers bekabeld, een 1 x 8 Port Gigabit Networking Switch van Eminent EM4442 (R2) en een kabel naar Eminent EM8033 Powerline Adapter 500Mbps (ten behoeve van internet in een andere kamer).
Ik zie een stugge UTP Cat6 kabel, stugge FTP Cat6 kabel, stugge S/FTP Cat6 kabel.
Wat zou voor mij de beste oplossing zijn om aan te leggen door de buis?
Graag advies.

Merk op dat ik dit op persoonlijke titel schrijf.

Unshielded Twisted Pair (UTP) is voor ethernet in het overgrote deel van woon- en kantooromgevingen meer dan prima. Dat raad ik persoonlijk aan.

Afgeschermde kabel (FTP of S/FTP) wordt gebruikt als er storingen door elektro-magnetische interferentie (EMI) te verwachten valt. Nu maak je gebruik van die vermaledijde powerline-adapters maar zelfs daar heeft ethernet op een goed afgemonteerd UTP-kabel weinig last van. Probeer bij het afmonteren de aderparen zo min mogelijk te ont-twisten aan het uiteinde.

Mocht je kiezen voor afgeschermde kabel dan moet je ook connectoren en/of contactdozen gebruiken die daar voor geschikt zijn. En je moet zonodig ook gebruik maken van afgeschermde patchkabel. Zodat tenminste een kant van de afscherming aan de aarde hangt.

Ik wil ook opmerken dat RJ45 connectoren voor stugge kabel (vaste kern) anders zijn dan die voor soepele (geslagen) kabel. De eerste hebben contactjes met vorkjes, voor de laatste zijn het mesjes. Gebruik je de verkeerde connectors (en dat doen zelfs pros) dan kun je na verloop van tijd de mafste storingen verwachten.

En als je toch bezig bent - vervang die krengen van powerline adapters ook voor een fatsoenlijke kabel :wink:

3 likes

Natuurlijk kan ik een kabel naar de kamer te leggen die nu de powerline adapter gebruikt. Dan zou de kabel over de vloer langs de plinten gelegd moet worden in drie kamers en door betonnen muren heen. Dat gaat hem niet worden.

Bedankt voor alle antwoorden.

Door een storing zijn wat antwoorden kwijt…
Nogmaals:

Je kan een siliconen olie (WD-40) gebruiken om de kabel makkelijker door de buis te krijgen.
Als je er gelijk een touw bij meetrekt kun je de volgende keer er makkelijker een extra kabel door trekken.
Zorg voor een goede gladde overgang van trekkende kabel/touw naar meegetrokken kabel. Dit voorkomt haken in koppelingen etc.

2 likes

Tegenwoordig zijn er ook RJ45 connectoren die zowel voor stranded (gevlochten) als solid (vast) kern kabel geschikt zijn. Ze zijn mogelijk iets duurder, maar voor kleinverbruik is dat verschil verwaarloosbaar.

2 likes

Ik zou dat niet gebruiken.
Mijn keuze zou zijn runpotec gel of zoiets.

runpotec spray = silicone based lubricant… https://www.runpotec.com/en/products/detail/cable-lubricant-spray
wd-40 silicone olie = silicone based lubricant…

Heel verwarrend.


Mijn busje WD-40 spay

De ellende met smeermiddeltjes is dat ze verouderingsverschijnselen krijgen zoals (bijvoorbeeld) verharden zodat je de kabel nooit meer uit de buis krijgt.

3M heeft een glijmiddel speciaal voor het trekken van kabels dat volgens de specificaties hier geen last van heeft: klik

wd-40 is de fabrikant… silicone olie een product. Dus de aanduiding silicone olie (van bv. WD-40)

Ik smeer dan de kabel door er een doekje met afwasmiddel en water omheen te leggen… dat werkt erg goed, vooral omdat dat het gruis (wat onvermijdelijk in een pijp zal zitten, tot een smeuïge smerende pasta maakt. Heb vaak met gruis geblokkeerde pijpen vrij kunnen krijgen door er een flinke scheut afwasmiddel in te gieten, gevolgd door water, wel aan het andere einde een oude handoek en evt bakje onder de pijp te plaatsen/houden om het water en prut op te vangen.