Glasvezel module UDM

Ha community,

Sinds een aantal weken heb ik een actief internetabonnement bij Freedom. Echter is het me nog niet gelukt om een werkende verbinding op te zetten.
Voor mijn UDM Pro heb ik een SPF-module gekocht (https://www.routershop.nl/bidi-sfp-glasvezelmodule-tx-1310-rx-1550nm/pid=76558), maar hiermee is geen verbinding op te zetten. Wel met mijn oude provider (Tweak op XGSPON). Volgens een monteur van het lokale netwerk kan het komen doordat Freedom gebruik maakt van de AON glasvezel lijn. Mogelijk dat deze module hier niet compitabel mee is.

Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijke situatie? Linkjes naar een passende module zijn natuurlijk ook meer dan welkom!

De genoemde module is alleen voor AON. Voor zover ik weet deed Tweak op haar eigen netwerk nooit XGSPON.

Als je nu op een GPON- of XGSPON-netwerk bent gezet gaat de genoemde SFP-module zeker niet werken, sterker deze module kan het hele PON-segment waar je mogelijk op zit down brengen. Dus niet alleen jezelf maar ook anderen.

Als je naar XGSPON of GPON bent wordt gezet krijg je er ook altijd een ONT of ONU bij waarmee je daarna via gigabit ethernet je router kan aansluiten.

Weet je niet zeker welk type netwerk je zit. Neem dan contact op met de helpdesk.

1 like

Dank voor je antwoord. Tweak opereerde in Harderwijk op het netwerk van CAI Harderwijk. Door laatstgenoemde werd ook de NT geleverd.

Echter ligt er ook AON in de meterkast wat van KPN komt. De monteur gaf aan verbinding te krijgen met een KPN converter die hij mee had. Op basis van de specs van Freedom heb ik toen de SPF module besteld, welke helaas niet werkt.

Separaat hieraan heb ik de lijn van Tweak nog lopen via de NT van CAI, deze werkt vlekkeloos.

Hoi

KPN levert zowel AON als PON. Dus convertor van KPN zegt niet zoveel.
Weet je merk en type van de KPN convertor?

Vr.Gr,
Rob

De monteur had het over een AON verbinding. De converter die hij gebruikt had het volgende type: ZXHN F3100.

Hoi

De ZTE ZXHN F3100 is zeer zeker AON. Ik heb er zelf ook een. Dus daar kan het niet aan liggen.

Het verast me dat de gelinkte SFP happy is met een SC connector. Veel SFP’s willen LC.

Vr.Gr,
Rob

Goed om die bevestiging te hebben, dank! Heb bewust een module met SC aangeschaft, omdat de aansluiting in de meterkast ook SC betreft.

@arien wat zou er eventueel loos kunnen zijn? Technisch gezien lijkt het te kloppen namelijk. Zie bijgaand screenshot voor de configuratie in de UDM.


Hoi

Zowel LC als SC heb je in twee smaken: PC (recht geslepen en blauwe connector) en APC (schuin geslepen en groene connector). Er zijn dan ook twee versies van de ZXHN F3100; De nieuwere is APC.
APC is tegenwoordig het meest gebruikt, dus je hebt waarschijnlijk een verloop snoertje nodig.
Noot: Nooit groen en blauw mixen. Dat kan dingen beschadigen.

Over de router in kwestie weet ik niks.
Kijk eens of dat ding wat logt. Dan weet je meer.

Vr.Gr,
Rob

@arien als voormalig Tweak klant kan ik bevestigen dat bijna alles bij Tweak AON was.

Behalve dat IPv6 is uitgeschakeld zie ik niet wat er mis is. Maar hiervoor met je bij de helpdesk zijn.