Glasvezel onderbroken

Mooi lijstje.

Bij KPN heeft en klant een dynamisch WAN-IP-adres dat zich in de praktijk gedraagt als een vast IP adres. Ook bij Freedom kan je zg vaste adres veranderen als dat noodzakelijk bij wijzigingen in de infra.
Bij KPN kan iemand - d8 ik - gewoon eigen serverfuncties draaien mits dit geen zakelijk karakter heeft. F-secure is verder ook elders afnemen en de mijne heb ik nog nooit ergens gebruikt.

De crux van aansluiting en daarmee meerwaarde lijkt mij vooral te zitten in Reversed DNS dat KPN - ws vanweghe te veel gedoe - niet biedt voor consumenten.
Een herkenbare rDNS naam is wmb beperkt in waarde omdat het domein altijd is getailed met …connected.by.freedominter.net

Nee dat hoeft niet. Dat kan ook anders op je eigen (sub)domeinnaam via een mailtje naar de helpdesk.

1 like

Dat KPN geen prioriteit heeft, kan er ook aan liggen dat het maar Freedom is.

KPN doet wel vaker moeilijk.
Heb voor de aansluiting op het werk ook al eens een dag aan de telefoon gehangen.
Door een blunder van de ingehuurde monteur was ons defecte apparaat vervangen door een defect apparaat van een andere klant. Dan krijg je god aan de lijn, die verteld dat ze geen fouten maken.
Dan gaan ze dreigen met enorme rekeningen, als het geen hardware fout van hun is.
Dit betrof een zakelijke aansluiting bij KPN zelf.

Ik heb zelf de mazzel dat de TD van de belichter in de buurt zit.

Dat zou kunnen maar in feite is het zo dat ik niets te maken heb met KPN. Ik ben klant van Freedom en ga er van uit dat zij zorgen dat storingen zo snel mogelijk verholpen worden. Maar Freedom heeft blijkbaar te weinig invloed en sturen mij het telefoonnummer van KPNnetwerk in de hoop dat ik meer bereik.

Dat is ook wat ik bedoelde met de meerwaarde van Freedom (of het gebrek daar aan). Freedom is in deze storing, die inmiddels bijna een week duurt, een vertragende factor, Ik heb nog steeds te maken met de grillen van KPN en ben waarschijnlijk beter af als ik daar klant wordt.

En dat is typisch monopolistengedrag…:

Misschien is dit voorval melden bij de ACM beter.

(Ik begrijp dat je daarmee nog steeds geen werkende verbinding hebt. Heel vervelend.)

Freedom kan er niets aan doen dat de prijs over het glasvezelnetwerk van KPN zo hoog is. KPN kan dat wel door minder kosten door te berekenen aan Freedom.

Hier Freedom Internet (2,5 Gbit down/1,25 Gbit up) op het glasnetwerk van e-fiber bij gebruik van eigen FB 5590 voor slechts € 49 per maand! Ik wil niets anders meer.

Leuk dat het kan maar heb je die snelheid nodig en kan je dat ook bewerkstelligen ?

Freedom kan er idd “zelf” niets aan doen maar is feitelijk wel meewerkend en daarmee gedoogd partner in het gebezigde prijssysteem door “duivelse” samenwerkingsverbanden te hebben. Geen verwijt want Ik snap ook dat met puur idealisme het goedkopere realisme niet is te betalen.

Ik doneer aan BoF die wmb van oudsher veel beter op zijn plek is met (politiek getint) activisme bedrijven. Doneer je genoeg, “krijg” je daar zelfs een meekijkvrije mailbox (via nu dan Freedom van Soverin). Freedom kan zich dan vooral storten op technische voorzieningen.

Dat Freedom onder het mom “van”, werft is vooral marketing prietpraat. Freedom zou juist zich beter inhoudelijk te concentreren door techniek beschikbaar te stellen, en activistisch zijn; zonder bezig te zijn met of en hoe dat dan voor voor/door wie (met) welke doel gebruikt gaat worden.

Ik vrees ook dat Freedom zonder werkelijk toegevoegde waarde, dus concurreren op capaciteit en prijs, zij gedoemd is ten onder te gaan in vaart der volkeren. Reden om nog’s goed na te denken over eventuele (diepte)investeringen.

1 like

Dat je glasvezel intraint op 2,5/1,25Gbit (PON), betekent niet dat je die snelheid ook hebt. Je wordt gecapt op 1/1Gbit.

Die 2,5/1,25 Gbit is de poort snelheid, die deel je met enkele tientallen andere Freedom klanten. Als er veel klanten tegelijk en intensief van de verbinding gebruik maken, zal je dus zelfs die 1/1Gbit op momenten niet halen.

Klopt! Bovendien kunnen de computers in mijn netwerk “maar” max. 1 Gbit aan. De Fritz apparatuur heeft naast 1 Gbit poorten ook een 2,5 Gbit poort.

Op ons nog nieuw te noemen door e-fiber aangelegde glasvezelnetwerk was freedom één van de laatste providers die erbij kwam. Ik verwacht dan ook niet dat er in ons kleine stadje veel freedom klanten zijn. Voorheen zat ik bij Tweak (AON), nu dus freedom (PON). Het is zeker niet slechter geworden!


De glasvezelf van centrale (CO) via terminal (OLT) naar optische verdeler (SPL) en daarop aangesloten ONT’s worden ook met anderen dan Freedom abbonees gedeeld.
//–//

Het ‘signaal’ op de gedeelde fiber van centrale (CO) naar wijklocatie wordt (passief/optisch) verdeeld in “timeslots” (TDMA). Waar precies optisch uiteen wordt gesplitst, wordt bepaald door de fysieke infrastructuur. Soms ergens onder de stoep, vaak in een wijkkast of zelfs pas in de verder weg gelegen centrale.
De ‘logische’ capaciteit, kwaliteitsverhouding, ‘capping’ en daarmee prioriteit; bepaalt o.a. de maximale of toegekende up/down snelheid voor een bepaalde ONT.
De trots gemelde aansluitsnelheid van een ONT zegt niets of de eindgebruikers daarover up en/of down ook kunnen beschikken.

Dat de éne provider duurder/beter (b)lijkt dan de andere op hetzelfde gedeelde PON netwerk komt bv omdat de (verdeel) prioriteiten als profiel anders worden uitgevoerd. Ook kan in dat (passieve) netwerk een extra “golflengte(n)” zijn ingevoegd waarmee, ten koste van totaal effectieve “internet” bandbreedte van anderen, bv TV- coax of als “eigen” vlan, worden gedistribueerd.

Een zg. “goedkope(re)” contractprovider krijgt dan bij ‘drukte’, simpelweg tijdelijk effectief minder capaciteit. Geen hont - anders dan de OLT beheerder - die dat verder op inhoudelijk op kwaliteit kan toetsen.

In de centrale wordt op de OLT (Line Terminal) het optische Layer2 (Gem-Frame) signaal per “client-ONT serienummer” uiteengesplitst en dan als Layer3-pakket naar de Access Router van een provider geleid.
Of iemand met een ONT alsnog met (eventueel dummy) PPPoE userid/password moet inloggen, wordt weer door de beheerder van die (BRAS) router

1 like

Dankjewel! Ik ken het verschil tussen AON en PON (GPON) wel, maar met jouw uitgebreide uitleg en illustratiemateriaal is het mooi in beeld gebracht. Super.