Glasvezel onderbroken

Sinds vanmorgen rond 09:00 uur hebben we geen internet meer. Volgens de Fritzbox is de “glasvezel verbroken”. Een reset van de fritzbox en een nieuw glasvezelkabeltje heeft niet geholpen. Ook als ik de mediaconverter aansluit gaat er geen lampje op branden. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit probleem bij mij thuis zit maar ik zie nergens storingen gemeld worden. Iemand een tip?
Onze aansluiting is in Wijchen.

Groet,
Erik

Waarschijnljjk zal het een rondje helpdesk worden die dan de infra moet laten checken.
Check even, ten overvloede, met de camera van je telefoon of er iets van licht is.
Vraag ook zo mogelijk je buren.

Glasvezel verbinding zo te zien ook onderbroken in Leusden.

Fritzbox 5530 geeft PPPoE error: timeout

Connectie is via LAN1 naar de glasvezel unit.

Ik heb helpdesk ticket ingeschoten. Ben benieuwd of iemand ernaar zit te kijken …

Gerry

Ik heb dit ook al eens gehad, twee keer zelfs.

Voor het aansluiten en afsluiten van adressem moeten er fibers worden gepatched in de wijkkast (nee wijkgebouwtje). En dat gaat nog wel eens mis en dan hebben ze “de verkeerde te pakken”.

Veelal duurt dit langer als 24 uur en heb je recht op schadevergoeding. Of Freedom die schade aan KPN-WBA door kan belasten weet ik niet.

24 uur zou nog niet zo erg zijn, inmiddels zijn we twee en een halve dag verder.
Volgens de helpdesk van Freedom wordt een storing pas na 14 dagen echt hun probleem. Zij hebben de storing doorgezet naar KPN maar blijkbaar duurt zelfs het maken van een afspraak met een KPN monteur “enkele dagen”. Dat er hier niet binnen een dag een monteur kan zijn snap ik nog maar ik snap werkelijk niet waarom er niet direct een afspraak gemaakt kan worden, dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben.

Pfff… dat is wel erg lang, wat mij betreft een escape goat en het waard om die uitpraak nog’s zeker te krijgen en een klacht in te dienen. Twee weken zonder internet weas niet een iets van 1990.
Het lijkt er op dat Freedom dan prestatiecontracten hanteert dat iets dus 2 weken mag duren.

Ik heb niet de illusie dat een klacht indienen iets zal helpen. Wat ik jammer vind is dat Freedom Internet niet meer de meerwaarde heeft die XS4ALL vroeger wel had. De technisch onderlegde helpdeskmedewerker die met je mee denkt is er niet meer, de bereikbaarheid van de helpdesk is dramatisch en blijkbaar heeft Freedom afspraken met de KPN die 14 dagen downtime acceptabel maken.

Bij een XS4ALL verbinding heb ik jaren geleden ook meegemaakt dat deze dagen offline was door graafschade….

@WoSp
Kan me nog herinneren dat er een enorme storing was bij xs4all.
Dagen lang geen internet, voor heel veel klanten.
De memorystick heb ik nog, die we kregen als extra op de vergoeding.

Ik ben het met je eens dat wat Freedom in beginsel zeker wel poogde te suggereren, zij technisch geen noch inhoudelijk een xs4all is. Iets dat nu wordt verkocht met wij - Freedom - zijn geen xs4all.

Dit laatste is ook lastig te bewerkstelligen wanneer er geen eigen netwerk noch zelf (server)functies (kunnen) worden (in)gebouwd.
Tal van functies en gimmicks die xs4all wel had, worden bij Freedom niet (aan)geboden. Ws hadden we destijds zeker een ander keuze gemaakt dan met (best veel werk & gedoe) onze aansluiting(en) bij Freedom onder te gaan brengen.

Freedom is wel een gedreven provider die kwalitatieve standaarddiensten levert om daarmee haar tunnelvisie omtrent (een) internet aansluiting en functies - over glasvezel - te leveren. Die visie sluit weer aan bij veel gebruikers die ontzorgd, wat minder interesse hebben in het hoe, wat of waarmee.

Ik merk ook dat helpdesk beperkt interesse en kennis heeft van wat zij precies (laten) leveren en waar het gaat om inhoudelijk afhandeling, dit doorschuiven naar de 2nd line van haar leverancier(s) w.o. idd KPN. Bij xs4all was één simpel gesprekje of taartje genoeg om iets te (ver)beteren voor het grotere nut (ook al betrof dat soms maar één persoon).
Bij Freedom wordt imo eerder gekeken of zij dat als bedrijf wel ‘wil’ (laat staan zou ‘moeten’). Bij xs4all was het simpel, formeel geen toezegging maar we regelen het.

Wat mogelijk meespeelde is dat er bij xs4all naast die eigenzinnige creativiteit, een groot gehalte was aan historisch verworven ons-kent-ons. Wanneer samen uit de klei dingen worden vermaakt, ontstaat op een later moment vanzelf een soort onderlinge broederschap waarbij “kosten” - voor ons - geen onderwerp van discussie was.

1 like

Ik hoop dat dat echt niet waar is. Want dan hoef ik geen glasvezel van KPN via Freedom, zeker niet tegen die enorme prijs, als dat hier ooit mogen komen, zou 4 jaar geleden al.

Dat de oplossing lastig kan zijn snap ik maar dat ze pas na een week gaan beginnen met het zoeken naar de oorzaak snap ik niet. Stel dat vrijdag blijkt dat het inderdaad graafschade is dan komen we waarschijnlijk wel aan de door Freedom gehanteerde maximale 14 dagen downtime.

Dank je voor je visie, dat waardeer ik maar ik zie lees nog steeds geen enkele meerwaarde voor mij als consument. KPN komt vrijdag doormeten. Dat kon niet eerder omdat (en ik citeer letterlijk) “we niet in de buurt zitten”. En dan kun je zeggen dat dat de schuld is van KPN maar dat vind ik te makkelijk. Freedom heeft veel te weinig invloed op hoe hun leveranciers, in dit geval KPN, met de klanten van Freedom omgaat, de helpdesk had twee dagen eerder kunnen starten met het inschakelen van KPN (maar werken in het weekend doen we liever niet) en ze hadden kunnen meedenken over hoe ik voorlopig wel Internet kan hebben. En dan heb ik het nog niet eens over Canal Digital.

1 like

Ik realiseer me dat het in mijn frustratie niet fair zou zijn om Freedom af te raden. Maar ik ben anderhalf jaar geleden overgestapt van KPN naar Freedom en ik zie geen enkele meerwaarde, behalve dan dat je geen Experiabox krijgt. In mijn geval is dat geen meerwaarde omdat ik mijn eigen router gebruik.

Ik blijf het zelf zot vinden dat er alleen tijdens kantoortijden, support is voor connectie issues. Een bedrijf moet zich de ogen uit hun kop schamen. Voer desnoods een boete/administratie of vertragingsbeleid van zeg 2 uur wachttijd dat daarmee het gros van misbruik zal doen inperken.

Bij KPN is als onderdeel van het abbo, ook een Fritzbox te huren. De experia is primair voor zorgloze huis&tuin gebruikers. Zelf heb ik een eigen Fritz omdat ik niet afhankelijk - schade schande - om bij verandering zoals met xs4kpn, dat ding moe(s)t inleveren.

NB: Graafschade - tenzij zonder aanmelding of bij je voordeur - is doorgaans binnen 4 uur te traceren. Schade kan ook ontstaan door bodemverzakking. De vraag is dan of en in hoeverre aangeslotenen dan daarvan bericht (willen) krijgen.

De meerwaarde van Freedom is hoe iemand dat zelf wil zien en lijkt disfuntioneel beperkt tot dat er dan geen rechstreeks KPN relatie is. Puur op basis van specs, is er geen doorslaggevend verschil waarbij ik standaardgebruikers inmiddels aanraad om met KPN in zee te gaan. Dit voorkomt ook een “slecht” advies.

2 likes

Voor mij is de meerwaarde van Freedom tov KPN:

  • Vast IP adres (IPv4 en IPv6)
  • DNS over TLS
  • Eigen mailservers kunnen draaien, bSMTP, met reverse DNS
  • F-Secure (wat waarschijnlijk niet in het mail only abonnement zit)

Zaken die ik ook via een mail only bij Freedom kan krijgen, heb ik geen Freedom internet abonnement voor nodig:

  • 5 mailboxen met oneindig veel aliassen, meekijk-vrij
  • PGP geintegreerd in webmail
  • Mailgroepen
  • DNS editor voor eigen domein
  • Statische websites op basis van Jekyll

Voordeel van internet via KPN tov Freedom:

  • Een goede interactieve TV dienst (en nee daarvoor is NLZiet geen alternatief ivm met opnamemogelijkheden)
  • € 7.50 korting mobiel abonnement
  • Geen 2 weken wachttijd als de verbinding van KPN het niet doet
  • In geval van glasvezel veel en veel goedkoper.

Zaken waar ik bij Freedom op gehoopt had, mede omdat ze privicy als doelstelling hebben, maar niet van de grond komen aangezien men zich moet(?) concentreren op het werven van klanten, met name glasvezel:

  • Cloudopslag backup, Nederlandse server, encrypted opgeslagen, SFTP en ‘Remote Rsync over Remote SSH’ toegang tot cloud opslag
  • Een API op de DNS (nog belangrijker dan rDNS), omdat het dan mogelijk wordt om automatisch TLSA certificaten te updaten na een automatische 3 maandelijkse update van mijn Let’s Encrypt Certificaat.
  • Externe VPN-dienst, zoiets als NordVPN etc, maar dan met de privacy en internet veiligheid van Freedom.
  • Pi-hole achtige functionaliteit in een specifieke DNS server met Instellingen (persoonlijk) van die DNS server die je zelf kan aanpassen via een web interface.
  • Wactwoordmanager
  • Calender functie
1 like

Waarom zou je bij gebruik van NLZiet iets willen opnemen als je bijna alles onbeperkt en gratis terug kan kijken, waarbij de reclame ook nog eens weggeknipt wordt? Eigenlijk wordt alles dus automatisch voor je opgenomen, zonder dat je zelf moet gaan zitten bedenken wat je wilt opnemen….

Helaas bij heel veel zenders niet onbeperkt, o.a niet bij de BBC zenders:

Dat is op zichzelf volgens mij al meerwaarde…

Bij een aantal inderdaad, daarom schreef ik ook “bijna”. Ieder z’n ding natuurlijk, maar bij veruit de meest gebruikte zenders (NPO,RTL,SBS) werkt dit wel en tot heel ver terug (als je het nieuws van vorig jaar wilt zien, geen probleem ;-)). RTL kan je bij CD niet eens opnemen…