Goedemiddag, Ik ben sinds kort over van Odido (XGSPON) naar Freedom (GPON) en los van de vele voordelen (eigen ip range, ipv6!) merk ik toch dat er 1 nadeel is. Freedom is duidelijk trager. Ook al zijn/waren beide abonnementen 1gbit.
Wat ik merk is dat ik bij Odido altijd strak de gigabit snelheid aanraakte. Bij Freedom op rustige momenten zit het rond de 900mbit en op de drukkere momenten (in de avond) gaat het richting de 600mbit.
Is dit te verwachten door de verschillen in de gebruikte technieken?
Alle PON oplossingen zijn aansluitingen met een gedeelde verbinding naar de centrale. GPON is max 2.5G down en 1G up, GSPON max 10G down 2.5G up en XGSPON max 10G down up (bron).
Als ik je snelheid zo zie komt ie overeen met de GPON snelheid die ik hier nu (overdag, toch eens een keer ‘s avonds meten) zie en dat is ± 900 MB down en up. Ik denk dat dit ‘as expected’ is, maar de Freedom mensen kunnen hier vast aanvullende info voor geven.
Tevens weet ik niet of TV, dat ernaast over een apart Vlan gaat als je via een KPN fiber zit, hier ook invloed op heeft. (als je geen TV afneemt niet van belang)
Ja bij Odido had ik ook tijdelijk een 8Gbit verbinding over dezelfde lijn. Dus kan me voorstellen dat 1Gbit daar eerder een instelling was. Terwijl het bij GPON echt een technische limiet is die wordt bereikt waar dan nog wat overhead vanaf moet. Ik heb geen TV afgenomen.
Overigens kan ik bij Ubiquiti hardware (eigen router) ook geen MTU van 1508 instellen. Dus als ik het goed begrijp kan dat ook nog een kleine invloed hebben.
Yup, hier had ik een ZTE ont en een RPi, daarmaa zat ik op 400-600 Mbit (lijn was even duur als de 50 Mbit AON die ik daarvoor had, dus niet echt een probleem). Met de huidige ONT die wel 1508 MTU aan kan en een cisco router die dat ook aan kan, kom ik nu op 920 Mbit down (± 2 Mbit) en 830-920 up). Voor een 2 persoons huishouden meer dan genoeg.
Bij mij, in Oost-Brabant, is de gemiddelde snelheid zo rond 935 down en 940 up bij E-fiber / Fiber Operator. Mij hoor je niet klagen, komende van een ADSL-lijntje…
Kijk eens of je statistieken kan verzamelen van de gebruikte throughput. Ik heb sinds gisteren ingericht dat ik kan uitlezen hoeveel verkeer er over de lijn komt en ik zie een piekje van 4 MB in en uit.
Is je kabeltje misschien vies (met hand de tip aangeraakt) of beschadigd? Je zou met een stabiele speedtest server toch wel 940Mbit symmetrisch moeten halen, zeker niet <900.
VLAN maakt NIET gebruik van een ander fysiek kanaal of kleur licht oid.
VLAN is alleen maar een tag (2 bytes extra) in de Ethernet header. Dus TV+Internet zal max 1Gbps oid zijn. Dus TV aan of TV uit zal verschil maken in de snelheid, maar niet zo snel ~300Mbps.
Tenzij er veel verschillende 4K streams tegelijk bekeken worden. (20 tot 6+ kanalen omdat een 4K stream tussen 15 en 50Mbps /stream kan opnemen).
Ik ben niet de enige die het netwerk gebruikt en de laptop die de test uitvoert is ook niet het enige apparaat dat ik gebruik. De test gaat door 3 switches (± 20m kabel) naar de router die met 10m aan de ONT hangt. Zit ook Cat5 tussen. De test wordt meestal uitgevoerd als de thuiswerkplek ook aan staat (zelfde switch als mijn laptop en 1G uplink naar de volgende) en m’n vrouw ook bezig is op internet. Dan vind ik het best netjes dat ik nog 900+ Mbps van de lijn kan inpikken.
Het verschil tussen Ookla (ipv4) en achtbaan (ipv6) is meestal verwaarloosbaar (< 1%), dus nat in de router vreet niet veel.
Hmmz…. in mijn Fritz! 5590 Fiber zie ik dat de verbinding 2.5Gb/1.25Gb is en over de 2.5GB poort kom ik bij Ookla toch ook op 952/962 (met wat andere apparatuur draaiend) en achtbaan een fractie lager. Lijkt toch gecapt…