Gloedjenieuw 7583 modem van XS4ALL - blijven gebruiken?

Hallo Freedom,

Ik heb een gloednieuw modem van XS4ALL gekregen na een storing. Nu heb ik van Freedom exact hetzelfde DSL modem toegestuurd gekregen. Ik hoefde in het XS4ALL modem alleen “Freedom” aan te zetten om me aan te melden (kreeg keurig het juiste IP toegewezen).

Kan ik de ongeopende doos naar XS4ALL sturen? Dat kost hun en mij een stuk minder werk, en een XS4ALL klant krijgt een modem in een mooie ongeopende verpakking.

Groet,
Maarten

Xs4all heeft een bedrijf in de hand genomen die de modems moet recyclen en zij verwachten alleen het modem en de voeding retour. De rest mag je houden.

Persoonlijk vind het een verspilling en ik heb de 7590 overgenomen van Xs4all door die niet terug te zenden en wordt er als het goed is € 99,- van jouw rekening worden afgeschreven door Xs4all.

ps. zolang je nog een berichten+retourdoos hebt ontvangen van Xs4all hoef je natuurlijk ook niets retour te zenden.

Wat is “recyclen”? Bedoelen ze daar “weggooien” mee?

99 euro had leuk geweest, maar ik heb nu het Freedom modem al. Ik heb hem juist gehuurd omdat er sprake van is dat we voor 2022 overal glas in Haarlem-Zuid hebben. Beetje zonde om dan weer een ongebruikt modem te hebben liggen - daar heb ik er ondertussen wel genoeg van gehad (ik begon met 512 / 64 Kbit/s op MxStream).

De doos zit in de post, maar ik heb hem nog niet ontvangen (ik heb een “mijnpost” service van PostNL waardoor je plaatjes krijgt toegestuurd van wat je allemaal niet of te laat ontvangt, heel handig en frustrerend tegelijkertijd).

Beste @owlstead ,

of XS4ALL registreerde welk serienummer de leen-modem heeft, dat weet ik niet.
Ik heb wel in een ander item gelezen, dat :spraydot: Freedom dat wèl doet.

Dus de Freedom-Fritz inleveren is wel minder werk, maar levert jouw straks het probleem op, dat je niet meer de Fritz met het bij Freedom-geregistreerde modem kunt inleveren.

Dus mijn advies:
houdt de Freedom-Fritz thuis.

Je kunt bij de vorige provider ook vragen jouw oude modem te houden.
Dan betaal je € 99 (is goedkoop) èn
heb je een extra modem om eventueel leuke testen mee te doen.

2 likes

De oude provider zegt dat ze je dat in rekening gaan brengen… Het zo zomaar kunnen dat ze daar geen proces voor hebben…

In het verleden (geen garantie voor het heden of de toekomst), heeft XS4ALL mij iig nooit gefactureerd voor het niet terugsturen van een modem. De laatste paar keren steeds hele oude modems retour gezonden, nooit wat over gehoord… Vroeger hoefde de oude modem niet retour.

En zo wel dan is €99 best goedkoop voor zo’n apparaat.

Dank voor dat antwoord. Dan sluit ik af met een hint naar andere klanten:

Je kan via het systeem een backup maken van je instellingen op het oude modem, en die dan op het andere modem herstellen. Ik ga dat nu dan in gang zetten.

Vergeet niet om je bestanden van het modem af te halen (die je erop hebt kunnen zetten met FTP) en daarna je oude modem naar fabrieksinstellingen terug te zetten voordat je hem terug stuurt.

Ah, gelukt. Ik moest wel even mijn modem eerst updaten naar de laatste firmware, anders pakt hij het bestelbestand niet. Iets vreemd: ik had een mogelijkheid “Freedom” als provider in het hoofdmenu van mijn oude modem en “2 x Freedom Founder” in het nieuwe modem. Maar goed, gewoon de eerste gekozen en alles werkt weer, inclusief pair bonding.

Let ook op dat een Restore ook je oude Admin wachtwoord weer terugzet!

als je een type Fritz!box hebt dat voorlopig nog niet EOL is, kun je hem ook gewoon laten hangen en er geen huren van Freedom. Dat scheelt je geld en gedoe, is makkelijker voor Freedom, en is beter voor het mileu :slight_smile:

1 like

Ik gebruik primair de 7590 als modem, mocht die het begeven dan durf ik best de 7581 nog een paar dagen in te zetten. Die is EOL, en AVM heeft ook EOS verklaard, maar bevat geen gaten in de beveiliging voor zover nu bekend.

Ik gebruik er zelfs nog een als mesh accespoint.

Als de rechtmatige eigenaar van het huurmodem jou ooit vergat te factureren,
dan maakt dat feit jou nog niet de rechtmatige eigenaar van het modem.
Teruggeven van iets dat niet van jou is, ook dàt is een vorm van rechtvaardigheid (net als het netjes behandelen van onze privacy)

( mijn persoonlijke mening, doe er mee wat jij goed dunkt )

Alle niet teruggestuurde modem waren >3jaar oud, en dus economisch afgeschreven.

Of in het geval van de 7581 ongeschikt voor toepassing verklaard en daarmee economisch afgeschreven.

En ik heb zelfs een keer aan XS4ALL gevraagd: “willen jullie persé die modem terug, of is het prima als ik een ouder model retourneer welke jullie in het verleden niet terug wilden hebben”, waarop als antwoord kwam : “maakt ons niet uit, retour maar een exemplaar naar keuze”.

Wil je het dan nog diefstal noemen?

Uiteraard vraag je het daarna niet meer, en er wordt duidelijk ook geen werk van gemaakt. Is het rechtvaardig? Tsja, dat blijft een grijs gebied. Maar persoonlijk neig ik in mijn geval naar wit.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.