GMail import faalt

Ha,
Ik wil wegmigreren bij Google. Ben nu op het punt: de oude mailbox hier importeren. Dat probeerde ik een paar weken geleden al en nu nogmaals, maar helaas. Ik heb bij Google de “access for Less Secure Apps” aan gezet. Maar de import meldt “incorrect” en Google meld me “Inlogpoging is geblokkeerd … Iemand heeft zojuist je wachtwoord gebruikt om te proberen in te loggen
Nadat ik Google gemeld heb dat ik dat zelf was en het nog eens probeer krijg ik nog steeds “incorrect” (maar geen melding van Google meer). Ik zie ook geen “import” folder in mijn mailbox."
Wat doe ik verkeerd?

Google vindt het kennelijk niet leuk, dat er van buitenaf een connectie gemaakt wordt.
Is het niet verstandiger om vanuit Gmail te exporteren naar bijvoorbeeld een pst?

1 like

Heb je een tool als imapsync al eens geprobeerd?

1 like

Dat is niet bepaald voor beginners… voor je dat werkend hebt, heb je sneller even in Thunderbird 2 IMAP accounts aangemaakt en de folders van het ene naar het andere account gesleept.
(tenzij het er verschrikkelijk veel zijn natuurlijk, want het moet folder voor folder)

1 like

imapsync kan ook de mailboxen een tijdje synchroniseren door het een paar keer achter elkaar aan te roepen of x maal per dag oid.
Op Linux distro’s komt deze nog wel voor in de package lists.
Voor mij was het gebruik ooit om een mail server te migreren. op Gentoo:
emerge imapsync
en gebruiken: imapsync
dan krijg je:

Name:

 imapsync - Email IMAP tool for syncing, copying, migrating and archiving
 email mailboxes between two imap servers, one way, and without duplicates.

Version:

 This documentation refers to Imapsync $Revision: 1.977 $

Usage:

  To synchronize the source imap account
    "test1" on server "test1.lamiral.info" with password "secret1"
  to the destination imap account
    "test2" on server "test2.lamiral.info" with password "secret2"
  do:

   imapsync \
    --host1 test1.lamiral.info --user1 test1 --password1 secret1 \
    --host2 test2.lamiral.info --user2 test2 --password2 secret2
...
1 like

:raised_hand: hier nog een tevreden imapsync gebruiker. Gebruik is eigenlijk heel simpel, maar het oogt erg overdonderend (er is een hele hoop mogelijk dat je vrijwel zeker niet nodig hebt).

imapsync --dry --host1 imap.gmail.com --user1 titusmars@gmail.com --host2 imap.soverin.nl --user2 titusmars@freedom.nl

(host1 = oud, host2 =nieuw, en het is 1 regel - forumopmaak lijkt er 2 van te maken)
Dit doet eerst een test (–dry); het password voor de accounts wordt gevraagd bij het starten.
Als alles goed gaat zul je aan het einde mogelijk iets van fouten tegenkomen (of niet) en eventueel een melding dat in hostX een paar mails staan die niet in de andere staan. Zolang dat host2 is, niks aan de hand. De echte kopieeractie start je vervolgens door --dry weg te halen bij het opnieuw uitvoeren van het commando.

2 likes

Ik bedenk me trouwens net @titusmars , gebruik je MFA op je Gmail? Dan kan het misschien ook helpen om een app wachtwoord te genereren speciaal voor de importactie.

2 likes

Het is niet alleen dat er 500 opties zijn, maar ook is het in Perl geschreven en voordat je alle required modules van de juiste versie bij elkaar hebt ben je ook wel even bezig.
Ik zie dat ze nu een docker image hebben dus dat maakt dat deel wat gemakkelijker, maar dan moet je je weer verdiepen in hoe dat docker dan weer werkt.

Het is altijd zo met dit soort dingen: als het werkt en je snapt hoe het werkt dan is het onvoorstelbaar hoe anderen en zoveel problemen mee kunnen hebben. Als je alleen even van 1 accountje de mail over wilt zetten dan is het allemaal niet de moeite waard.

1 like

Welke distro gebruik je?
Dit is bijvoorbeeld de installatie op centos, met yum en geen gedoe met dependencies:
https://imapsync.lamiral.info/INSTALL.d/INSTALL.Centos.txt

1 like

Debian heeft m niet standaard maar hier is een recept voor Debian 11: (evt. inclusief een WebUI)
https://nibblegap.com/install-imapsync-on-debian-11/

1 like

Tsja. ‘t is 18 GB. Om dat nou naar een .pst lokaal te halen en vervolgens vanuit de .pst in mijn Freedom mailbox uploaden . . . Da’s wel een omweg voor zoveel bitten. En er is een gedocumenteerde importmogelijkheid in de Freedom/Soverin e-mail omgeving, die het ook zou moeten doen voor een Gmail mailbox . . .

Euh, Windows, eerlijk gezegd :sweat_smile:

Oh, maar kijk: ik kan imapsync ook als dienst gebruiken. Kost wel 30 euro (want meer dan 3 GB), maar ik vind zelfs dat ook wel een overweging waard.
https://imapsync.lamiral.info/X/
Maar toch, eerst: @freedom, @soverin - waarom werkt de import niet bij mij?

OK, Windows kan wel een dingetje zijn. Je kunt eventueel de Mac van je buurvrouw/man lenen en met

brew install imapsync

ook aan de slag. Waarom je import faalt is lastig te zeggen, de foutmeldinge in het Soverin/Freedom portaal zijn nog niet je dat, zeg maar. Gebruik je Google Authenticator of een andere 2FA/MFA factor? Heb je een speciaal app password aangemaakt?