Google Maps reclame in afspraakbevestiging van coronavaccinatie

In de bevestiging die gestuurd na het inplannen van een vaccinatiemoment, staat de volgende zin:

De routebeschrijving vindt u via Google Maps.

En in het Engels:

Check Google Maps for directions.

Ik vind het raar dat de overheid zomaar mensen richting één bepaalde bedrijf stuurt. Zou het een idee zijn om dit ergens te melden?

Helemaal mee eens. Maar je kan het advies ook negeren en je eigen software gebruiken.
Het is nergens voor nodig om google op de hoogte te brengen dat je op een bepaald moment een vaccinatie gaat halen.

Zelf gebruik ik vaak routenet.nl, maar helaas zit die ook al vol met reclame en cookies.
Reclame heb ik niet eens echt een bezwaar tegen bij routenet, het is immers een gratis app. Cookies ben ik minder blij mee, maar dat regelt firefox wel weer voor een groot deel.

Er zijn weinig betere alternatieven ben ik bang.

Ik gebruik OSMAND die werkt ook zonder internet. (en/of reclame).

1 like

Ik vind het op zich interessant om goede kaartapplicaties te benoemen, maar eigenlijk gaat het me er om dat ik het raar vind dat de overheid expliciet naar Google wijst. Noem of géén bedrijf of noem verschillende alternatieven, het liefst ook niet-commerciële.

3 likes

Ik zie dat deze applicatie gebaseerd is op OpenStreetMap en dat vind ik een goed initiatief.

Ik denk dat je beter af bent door geen bedrijven te noemen. Iedereen die “op internet zit” weet waar hij zijn routebeschrijving moet halen (Kennen we viamichelin nog?). En als je dat niet kunt, heb je je eigen manieren wel: kaarten, stratenboek, tomtommetjes, etc.

Deze mensen die dit soort mails opstellen, zijn dezelfde personen die in hun mail zetten dat je de PDF bijlage kunt openen met “Adobe Reader (download hier)”. Het is gewoon wat zij vinden dat je zou moeten gebruiken om dat zij dat doen, of omdat hun systeembeheer dat voor hen installeert. En diegene die de mail goedkeurt weet ook niet beter, dus hoppekee, zo de deur uit.

3 likes

De provider van de mail is ook Amazon.
Waarom heeft de zorg zo de voorkeur voor een Amerikaans bedrijf met een server in Europa?

Er zijn duidelijke regels dat medische gegevens niet buiten Europa geparkeerd mogen worden.
En nu gaan ze op het randje van de wet, het stallen bij de verboden bedrijven die wel even een server in Europa zetten.
Helemaal fout, in mijn beleving.

2 likes

Mooi voorbeeld van mijn stelling is de mail die ik vandaag kreeg met de factuur van mijn Conrad bestelling:

1 like

Haha, daar staat ook nog eens “Portable Document Format-formaat” :smiley:

En bij adobe kan je niet eens software krijgen die op linux werkt.
Gelukkig zijn er verschillende andere software pakketten beschikbaar die ook pdf’s kunnen lezen. Maar helaas is het invullen van formulieren een stuk lastiger.

Probeer Okular eens, die kan met forms (als je het aanzet) overweg.
En PDF is idd. een portable Document Format. (enveloppe voor Postscript, & raw images als TIFF en PNG).

1 like

Ook LibreOffice kent een PDF-import;
maar ik heb daarmee nog niet geprobeerd om werkelijk een formulier in te vullen…

Dat is meer import van een document in OOXML. en eindigt meestal met een import van een Draw “document”, soms tekst.
Ik heb niet meegemaakt dat ik een formulier oid kreeg.

Dat is dus gewoon hetzelfde als een PNG importeren, tekst erbij en dan weer als PNG saven. Alleen met een PDF formaat.
De tekst wordt netjes als pixels gemerged in het blad.

Bij een “PDF Formulier” is het mogelijk om de datavelden er weer uit te halen en bv in een database te zetten.
De “formuliervelden” kennen ook een controle mogelijkheid, zodat er alleen geldige data kunnen worden opgegeven bv. voor een datum.
(Het ingevulde formulier kan dus ook in een “database” geimporteert worden waarbij uitsluitend de inhoud de database ingaat en het canvas achtergrond verdwijnt.)

Probeer het bijgevoegde document maar eens… . Invullen als formulier en opsturen werkt beter dan invullen in loDraw / kpaint / Gimp etc.
(het is een willekeurig Belasting formulier) In view mode zie je een PDF, in invul mode worden alle velden gemarkeerd.
inkomverkl_kwalifi_buitl_belastpl_ib0591z01fol.pdf (146,2 KB)

I

1 like