Graafwerkzaamheden waar nieuwe glasvezelkabel ligt

Ik hou mijn hart vast, de gasleiding moet vervangen worden van de straat naar de gasmeter. Ik probeer duidelijk te maken dat er net een glasvezelkabel is gelegd waar ze nu graven. Maar ze spreken geen woord Nederlands.

Als je weet uit welk land ze komen, kun je een online vertaal dienst gebruiken.
Heb zelf ook wel eens de dienst moeten gebruiken omdat de gasten geen Nederlands, Engels of Duits spraken.
Bovendien, moet hun baas via KLIC dit soort dingen voorkomen.
In de straat heeft ieder netwerk hun eigen plekje qua positie en diepte.
Hier is het plekje voor glasvezel ook dicht bij het gas.

Gelukkig is het goed gegaan, later kwam de baas en die sprak Nederlands. Gasleiding lag vlak naast de glasvezel. Nu stalen leiding vervangen door koper met kunststof bescherming. Stalen leiding binnen is gecontroleerd en goed. Als je die moet vervangen is het eigen rekening.

Hier ook gehad. Pijp is niet zo netjes gelegd in de kelder.
Als het goed is, hebben ze voor het aankoppelen ook het systeem afgeperst.
Dan drukken ze het gas er op met een klik verbinding.
Met het hertengewei erbij zijn er nu meer als 10 overgangen rond de meter die kunnen lekken.

Bij de buren kunnen ze niet in de kruipruimte. Die zijn zo slim geweest om laminaat over het luik te leggen. Daarom kregen ze ook geen glasvezel. Ze zijn gewaarschuwd dat met problemen met riool of water/gas leiding ze er niet bij kunnen. Als de brandweer moet komen bij vermoeden gaslek rukken ze die hele vloer eruit. Zijn ze duurder uit dan een luik in het laminaat te laten maken. Gasleiding vervangen is verplicht. Maar ze zijn zo eigenwijs. Proberen er onderuit te komen

1 like

Nu maar hopen dat ze geen gaslek krijgen in die kruipruimte.
Gelukkig is hier de buis naar de aansluiting al vervangen (slang) en loopt de eigen collectie gasbuizen bovengronds.

Hier was het overigens zo geregeld dat de leiding vervangen wordt. Of de bewoners laten de mensen erin en erbij of het wordt geforceerd uitgevoerd (met de bijkomende kosten voor de bewoners). Het risico is te groot om niet te doen. (vandaar de verplichting)