Grandstream wp825 wifi voip telefoon geen inkomende oproepen

Hoi,

Sinds 2 dagen ben ik overgestapt van Ziggo naar Freedom. Ik heb gekozen om geen fritzelbox te gebruiken. In plaats daarvoor gebruik ik een gl-inet flint 2 (gl-mt6000) router met openwrt via de Huawei ONT. Ik heb deze router perfect kunnen configureren na een doorverwijzing van de freedom helpdesk naar deze community, waarvoor nog mijn dank.

Om telefonie te regelen heb ik een Grandstream WP825 wifi voip telefoon aangeschaft. Ja deze was redelijk duur, maar je kunt hem gewoon onder de douche gebruiken. Het lukt me echter nog niet om inkomende gesprekken te ontvangen. Uitgaande gesprekken lukken wel, en dan laat hij bij de ontvangende kant ook netjes het correcte internationale telefoonnummer zien.

Op de wp825 heb ik het volgende ingesteld:

• SIP Server: sip.freedom.nl
  • SIP User ID: account id welke staat bij voip.freedom.nl
  • SIP Auth ID: blanco
  • SIP Auth Password: pass van voip.freedom.nl

Er zijn nog andere velden: account naam, voicemail id en display naam. Deze lijken niet van belang voor de verbinding.

Iemand een idee wat ik fout doe? Via helpdesk.freedom.nl heb ik al gezien dat het internationale telefoonnummer moet gebruiken, daar heeft de wp825 echter geen instelling voor. En als ik het nummer bij sip user id of auth id in vul met +31 of 0031 plus netnummer zonder 0 en abonneenummer lukt de verbinding niet.

Of zijn de instellingen correct en moet ik gewoon nog even geduld hebben? Ik heb bij de aanvraag per ongeluk bij het telefoonnummer een 6 als 5 doorgegeven. Dit is op tijd ontdekt bij de helpdesk en bij uitgaande gesprekken is het telefoonnummer correct.

Ik verwacht dat je nog wat poorten moet forwarden om inkomende telefoontje te ontvangen, aangezien die nu waarschijnlijk bij de router eindigen. Of je moet een stun server gebruiken, maar dat lijkt me niet nodig als je volledige controle over je router hebt

Ik heb weinig ervaring met sip, maar de poorten was inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht. Op de website van grandstream heb ik de security guidelines gevonden (WP810/WP822/WP825 Security Guidelines - Documentation Center). Daar staat o.a.:

Turn off SIP ALG.

Bij openwrt is het package kmod-nf-nathelper-extra zoals ik heb begrepen vergelijkbaar met sip alg, deze is niet geinstalleerd.

Use TLS and SRTP for SIP calls.

Geen idee of dit mogelijk is bij freedom, volgens mij zijn ze nog niet zo ver. Ik gebruik udp zonder encryptie, en dat werkt eigenlijk al niet :wink:

Under web UI 🡪 Account x 🡪 SIP Settings 🡪 Basic Settings, the feature “Local SIP Port” defines the local SIP port used to listen and transmit. The default value when using the SIP transport protocol UDP/TCP is 5060 for Account 1, and 5062 for Account 2, … The valid range is from 1024 to 65400.

Hiervoor heb ik een port forward aangemaakt van wan:5060 naar lan wp825:5060

Under web UI 🡪 Settings 🡪 General Settings, the feature “Local RTP Port” defines the local RTP port used to listen and transmit. Local RTP port ranges from 1024 to 65400 and must be even. It is the base RTP port for channel 0. When configured channel 0 will use this port_value for RTP, and port_value+1 for RTCP. Channel 1 will use port_value+2 for RTP and so on, until reaching the limit and then it will be reset to the first port_value. The default value is 5004 for RTP and 5005 for RTCP.

Hiervoor heb ik een port foward aangemaakt van wan:5004-5005 naar lan wp825:5004-5005.

Via de web interface van de telefoon heb ik verder nog de optie Use Random Port op No gezet, zodat hij altijd 5060 en 5004-5005 gebruikt. En bij de optie Use NAT IP heb ik het publieke wan adres vermeld.

Verder heb ik op de openwrt router nog het package sngrep geinstalleerd om sip verkeer te bekijken. Bij inkomende oproepen komt er niets binnen.

Kijk eens hier: Freedom VOIP WiKi

Om gesprekken te kunnen ontvangen moet je aangemeld zijn of die ook actief moet worden gehouden is mij niet bekend.
Immers anders weet Freedom niet bij welk IP adres moet worden aangeklopt want je kunt overal op de wereld zitten om gebruikt te kunnen maken van VOIP bij Freedom.

TLS en RTSP zou ik doen nadat alles werkt.

1 like

Oh, wow dank! De voip-wiki had ik zelf nog niet gevonden. Ik heb nu van Grandstream - algmene instellingen de DNS Modus op NAPTR/SRV gezet en NAT Traversal op Keep-Alive. Ook encryptie met tls staat hier uitgelegd, maar dat sla ik voor nu over.

Bij Tips en tricks voor een succesvolle VOIP implementatie staat o.a. dat port forwarding niet nodig is en wordt afgeraden. Eigenlijk logisch achteraf gezien, je zet een soort tunnel op en zo lang deze actief wordt gehouden met keep-alive is duidelijk hoe en waar sip verkeer naartoe moet. Ik had deze poorten wel geforward en ben gelijk gescand geworden door een grapjas met sipvicious waardoor de telefoon het 's nachts om 3:00 opeens begon te rinkelen… :sleepy: :angry:

Via de freedom voip portal zie ik bij beheer wijzig voicemail en dan bij het belplan een fout telefoonnummer staan. Ik moet door eigen toedoen nog even geduld hebben op de helpdesk.

Mooi dat verder bent. Ik laat alleen inkomende VOIP (5060) binnen vanaf mijn provider zijn IP adres.

Andere 5060 probes krijgen dan geen toegang.

Opgelost. Oorzaak was fout in telefoonnummer. Port forwarding etc. is dus echt niet nodig.

1 like