Gratis website bij je (gratis) domein?

Ik raak een beetje in de war van Mijn Freedom.

Ik heb twee domeinen. 1 van ons zelf die wij mee verhuist hebben en 1 die ik van Freedom gekregen heb los van het freedom.nl domein.

In Mijn Freedom staat onder Webhosting dat er 2 mogelijkheden zijn voor mijn domeinen.

Hosting basis (15 euro p/m) en extra (20 euro p/m)

Maar ga ik rechtstreeks in Mijn Freedom naar Domeinen en selecteer daar 1 van mijn domeinen en selecteer daar Website dan zie ik daar staan:

“Maak je eigen website” met een editor die compatibel is met Jekyll."

Ik snap dat niet. Moet je daar niet dan voor betalen dan of is dit gratis?

Het ziet eruit dat het zonder een database is. Maar hoeveel space krijg je dan en hoeveel traffic enz.?

Jekyll zit er gewoon bij in.
De mogelijkheden zijn beperkt, maar het is voldoende voor iets simpels.

Het woord gratis, zou ik niet gebruiken.

1 like

Niets is gratis, ook niet bij Freedom.

Het allereerste domein dat bij je abonnement registratie wordt ingevuld, is inclusief.
Elk ander domein - daarna - is extra dat per jaar wordt afgerekend.

Op de domeinen die onderdeel zijn van het abonnement kun je via DNS instellingen en daarna wat gekunsteld, statische (platte) html webpagina’s plaatsen in Jekyll-CMS opmaak en/of met o.a. MarkDown support.
Helaas is o.a. MarkDown opmaak sinds een paar maanden, na een “update”, stuk gemaakt en ontbreekt verder een normale data (up/download) integratie. De support en techniek op de webfunctie (b)lijkt 0,0.
De webpagina’s zijn alleen online (via de browser-editor) te beheren, naast ontbreken van fatsoenlijke documentatie zijn er de nodige rariteiten zoals dat niet altijd de certificaten - nodig voor https - op orde zijn.
Voor meer dan wat eigen spielerij op eigen risico, is de webfunctie in de huidig aangeboden vorm, af te raden voor gebruik. Vooral ook omdat een ftp/ssh toegang nog steeds niet beschikbaar wordt gesteld en dingen zonder melding, zomaar ineens niet meer kunnen werken. Dit laatste is erg vervelend wanneer een webpagina ineens niet meer functioneert of wanneer nodig, zelfs ontoegankelijk is geworden.

Hosting 1) is een totaal andere faciliteit dat Freedom specifiek als dienst heeft ingekocht (bij https://www.procolix.com/ ) en een gebruiker dan voor €15/maand voorzien wordt van een volledige(r) webstack. Deze pakketten voorzien ook in o.a. een (MySQL) database toegang, waarbij het “extra” pakket naast meer bandbreedte er vijf biedt.
'1) Ik heb zelf geen ervaring met Freedom Hosting dat ik zelf ook vanwege de prijsstelling, elders heb ondergebracht.

In beide gevallen wordt de web en hosting , met mijnFreedom (DNS) ingeregeld met welke faciliterende server, de web/hostingfunctie van een bepaald domein afhandelt. I.c.m. webfunctie kan je ook via Jekyll/Yaml, domeinen forwarden naar een andere (cloud)provider.

1 like

Dank jullie wel voor de verduidelijking.

Gratis was misschien niet het handigste gekozen woord. Beter was geweest included of inderdaad inclusief.

Beiden bedankt.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.