Haperend beeld en geluid op welbepaalde zenders

Al ongeveer een week is er regelmatig haperend beeld en geluid op Omroep Brabant en haperend geluid op de radio ClassicNL. Wanneer ik bij zo’n storing omschakel naar een andere zender dan is daar alles in orde: geen haperingen.
Het lijkt er dus op dat Canal+ van sommige zenders de stream niet goed binnenkrijgt. (En bij de meeste andere zenders gaat het wel goed.)
Soms gaat het ook mis bij VRT1, maar minder vaak dan bij Omroep Brabant en ClassicNL.
Pech voor ons natuurlijk dat het mis gaat net bij twee zenders die wij dagelijks gebruiken. Maar het blijft gewoon een wanprestatie.
Ik zal een storingsmelding maken, maar aangezien het weken (zoniet maanden) duurt vooraleer daar iets mee gedaan wordt heeft dat eigenlijk niet zoveel zin.
Hebben nog meer mensen last van deze storing of kijkt/beluistert niemand anders deze zenders?

Wij hebben de laatste tijd hier dat de stream af en toe vanzelf pauseert, op meerdere zenders in de Canal+ App op de AppleTV. Curieus is dat laatst bij het voetbal op NPO, het beeld ook enorm blurred was tijdens de wedstrijd NED-HUN. Dat het echt aan de Canal+ App ligt weet ik inmiddels zeker, want dezelfde wedstrijd via de livestream van de NOS App was prima. En dat alles terwijl ik eigenlijk geen bal om voetbal geef, maar het illustreert wel dat Canal+ App echt beneden de maat is.

Het beeld dat via een unicast-stream komt (Apps) blurt als er sprake is van packet-loss. Dat kan aan van alles liggen. Maar we kregen die klachten ook tijdens de sportzomer, dus vermoed ik dat Canal+ inderdaad een schaalbaarheidsprobleem heeft. Veel unicast vergt nu eenmaal veel hardware en energie.

De Amino doet het in die gevallen een stuk beter. Tenmiste als multicast tenminste op orde is. En dat is ook nog wel eens een probleem.

1 like

Ik ben bezig met een RTP-monitor en die zal ik tzt opensourcen. Ik zal m’n alpha-versie eens zetten op de ‘feed’ en afstemmen op Omroep Brabant en ClassicNL. Kijken of het inderdaad daar al fout gaat.

2 likes

Dank voor de inspanningen. Als Omroep Brabant hapert en ik schakel naar een nummertje hoger (Zeeland) dan zijn daar geen haperingen. Terug naar Omroep Brabant en het hapert.
Ik heb ook al eens geprobeerd met de website op mijn laptop, en als Omroep Brabant hapert op de TV met de Amino dan hapert hij net zo goed op de laptop. Dus de verbinding naar mij toe lijkt even goed/slecht te werken met multicast en unicast, dus vermoed ik dat het de feed van Omroep Brabant naar Canal+ is die hapert. (Met Classicnl kan ik dat niet checken want ik vind geen toegang tot de radiozenders via Canal+ op mijn laptop.)

Even een vervolg: ik heb de “online monitor” (fritzbox) aangezet en bekijk de (dikke) bruine balk van de binnenkomende multicast TV stroom. Tijdens de haperingen die bij meer zenders lijken voor te komen maar eerder zelden (terwijl veel vaker op Omroep Brabant en ClassicNL en soms op VRT1) en wanneer het beeld en geluid stottert en hapert is er geen enkele verstoring van die bruine balk te zien. Het multicast signaal dat binnenkomt wordt dus niet onderbroken en bevat gewoon het haperende beeld en geluid.
Dit suggereert bij mij dat de verstoring zit tussen de zenders en Canal+ en dat Canal+ gewoon een constante datastroom met verstoorde inhoudt uitstuurt.

Ik heb nog even wat anders geprobeerd vandaag: de Fritz Wifi Mesh repeater die met kabel verbonden is met de Amino vervangen door een Fritz Powerline adapter. Het probleem van haperingen heeft zich daarna nog niet voorgedaan…
Wat thuis veranderd was is de installatie van een soundbar die met bluetooth verbinding maakt met z’n subwoofer (en dat kan niet met een kabel). Mogelijk is die bluetooth een storende factor. Dan ligt het probleem toch bij mij thuis… Eerst maar eens een paar uur afwachten nu.

Ook opnamen gaan nog wel eens mis dan worden alleen de keyframes opgenomen en niet de delta’s ertussen.

Tja, amateurisme is te accepteren van amateurs die gratis diensten leveren. Maar voor Canal+ betalen we wel een tarief voor professioneel werk en we krijgen amateurisme. Dat kan toch niet! Tijd voor de overheid om in te grijpen en echte concurrentie bij TV diensten te verplichten. Dan wordt de dienstverlening door Canal+ misschien wat meer geprofessionaliseerd ofwel gaan ze gewoon failliet…

En nu verschijnt er een bericht in beeld dat een aantal kijkers van KPN problemen ervaren met het geluid. Freedom bestaat natuurlijk niet… (en wij hebben dat ook niet via een KPN kabel)…
Het blijft vreemd Canal+ geeft het juiste geluid via de app en web en fout via de Amino…
Hopelijk wordt het snel opgelost want het beeld is bij de app echt een stuk minder dan bij de Amino en dat is ook niet zo gek want dezelfde stream gebruikt dubbel zoveel Mb/s bij de Amino dan in de app. Zolang wat in beeld komt niet beweegt is het in de app wel ok maar alles wat beweegt is in de app gewoon onscherp.

Tot nu toe nog geen haperingen vanavond, op verschillende zenders. Dus de Powerline adapters doen het beter dan wifi. (Sorry, maar een UTP kabel vanaf de Fritzbox naar de Amino is bij ons in huis niet te realiseren. Wel even om te testen, maar niet om permanent aan te leggen.)

We kunnen deze kwestie nu wel sluiten denk ik. Er hebben zich geen anderen gemeld met hetzelfde probleem. De nieuwe soundbar met bluetooth subwoofer moet de oorzaak van het probleem zijn geweest… Hij stoort trouwens af en toe ook de verbinding tussen mijn mobiel en (bluetooth) headset.

dan komt bij mij wel de vraag op om welk merk en model soundbar met subwoofer het gaat
B&W, Sonos, Denon?
Even zoekend op bluetooth en wifi interferenties geeft verschillende interessante hits, met name over het overvol zitten van de 2,4 Ghz band en dus het verschuiven van het een en ander, alsook het feit dat BLE (Bluetooth Low Energy) maar een beperkt aantal 2,4 Ghz banden zou gebruiken (1, 6 en 10 als ik me niet vergis).
Verder is een Powerline volgens mij nagenoeg gelijk aan een vaste verbinding en dat is altijd beter dan een draadloze voor dit soort tijdkritische dataverbindingen.

Het is een Samsung HW-Q800D. Aan de bluetooth valt niets in te stellen. Knopje 3 seconden indrukken en wachten op pairing.
Het is niet dat een draadje voor het geluid in de weg had gezeten want er is sowieso aan zowel de soundbar als de subwoofer een stroomkabel dus “daarlangs” had ook nog wel een audiokabeltje kunnen lopen…
Gelukkig doet de Powerline het goed. De meterkast en het stopcontact in onze woonkamer zitten op dezelfde fase. (Dat lukt met onze slaapkamer bijvoorbeeld niet.)

Okido, thanks.
Je zou hooguit de wifi dus op een ander kanaal kunnen zetten of de 2,4 Ghz band ontlasten, maar ja, als er veel naaste buren op dezelfde band zitten wordt dat ook lastig.
In ieder geval goed opgelost met die Powerlines.

Ik snap we dat kabels leggen erg lastig kan zijn. Mijn moeder had het nog jaren over het kerstdiner waarbij het plafond van de huiskamer eruit lag; omdat zoonlief tijdens de kerstvakantie een extra kabel wilde trekken naar zijn zolderkamer. Maar na al die moeite heb je wel wat :slight_smile:

Want wij kennen de vele problemen met die power-line-network-adaptors. Met name bij DSL-klanten. Beide technieken zijn erg vergelijkbaar en storen elkaar vaak.

We kennen zelfs een geval waarbij bleek dat een klant in feite het netwerk van de buren twee huizen verderop gebruikte. Zo goed werken die dingen!

Dat is wel apart. Was dat PL netwerk niet versleuteld?

Bij mij blijft er na de automaat van de 600 nog maar zo’n 10 Mbit over met enorme packetloss, op de volgende fase zijn het Kbits. Als het signaal al bij de buren komt dan verwacht ik niet dat ze genoeg data ontvangen om de versleuteling te kraken.

Kende iemand, waar ze prefect werkten.
Hij vertelde het de buurman en die kocht ook pl adapters.
Toen hadden beide een slechte verbinding.
Conclusie: maak er geen reclame.

Ik heb vroeger Powerline adapters gehad van TPlink. Werkte wel maar ze liepen regelmatig vast. Zeker geen aanrader. Ik heb later Fritz 1220E Powerline adapters gekocht en die werken prima, maar mijn toepassing stopte met goed werken toen we een 3-fasen aansluiting namen en beide adapters op een verschillende fase terecht kwamen. Na een tijd ongebruikt nu dus terug in gebruik voor de TV in de woonkamer en tot nu toe werken ze uitstekend, beter dan vroeger (want er zitten minder apparaten op één fase nu het over drie fasen verdeeld is. Ik denk niet dat we buren hebben met Powerline adapters (niet naast en ook niet tegenover ons) dus dat valt wel mee. Maar inderdaad, je moet wat geluk hebben en in het algemeen zijn ze geen aanrader. Maar wifi is hier nog veel minder een aanrader want dat is bij iedereen in gebruik en ik zie afhankelijk van de locatie in huis 2 tot wel 5 andere netwerken.
Ik raad niemand Powerline adapters aan, maar als het echt moet dan kan ik wel die van Fritz aanbevelen.

Als dat gebeurt en beide buren hebben een 1-fase aansluiting dan betekent dit dat ze allebei op dezelfde fase zijn aangesloten zijn. Normaal gezien worden naast elkaar gelegen huizen zoveel mogelijk op verschillende fases aangesloten. Zo zou het tenminste moeten om het stroomnet in balans te houden. Als je in huis een verbinding maakt tussen stopcontacten op een verschillende fase dan is die altijd heel zwak en eigenlijk onbruikbaar.