Haperende NPO start live stream via browser

Vaak kijk ik naar de NPO Start live streams via Live | NPO Start op mijn pc.
Sinds enige tijd (weet niet precies, ik denk 2 maanden of zo) is er een stream die steeds hapert, namelijk die van Politiek en Nieuws. De andere live streams werken wel goed, hoewel ik het ook incidenteel had bij de 2 Extra stream. In het verleden werkte het allemaal prima.

Probleem gemeld bij NPO, maar de term “linux” werkt daar als schrikdraad, ze haken meteen af.
Ik gebruik Linux Mint 21.3 en Firefox 146.0.1 maar met Chromium is hetzelfde probleem.
Het ziet eruit als een bandbreedte probleem, beeld en geluid bevriest even en loopt dan weer door. Herhaalt zich continue, er is niet goed naar te kijken.
Via de Amino box werkt het wel goed.

Heeft iemand anders ook dit probleem?
Willem

Je probleem reproduceerd hier prima op een Linux Debian trixie systeem met Chromium (single boot linux).
Maar ook op een dual boot machine met windows11 en Chrome dan wel met Debian Trixie en Chromium treedt het probleem op.
Is dus geen gevalletje Linux…
In alle gevallen is NLziet (webversie met chrome) prima.

Probeer de stream eens af te spelen met behulp van VLC player.
Als het dan ook hapert weet je zeker dat het aan de stream ligt.

Je kunt ook met ontwikkeltools in de browser bij ‘netwerk’ de segmentduur controleren:

• veel langer om te laden
  • inconsistentie
  • timeouts
    Als dat het geval is dan ligt het ook aan de stream (encoder of CDN probleem).

Probeer als laatste een lagere resolutie af te dwingen en kijk of de stream dan stabiel is.

Dank voor de reacties. Afspelen in VLC lukt mij niet.
Maar met een lagere resolutie werkt het in de browser inderdaad wel goed!
Lijkt mij toch een NPO probleem. Het wachten is op iemand met een ondersteund OS die dit daar gaat melden :wink:

Of gewoon melden dat je op windows getest hebt, dan pakken ze het wel op. Andere optie is om een VM de lucht in schieten als je het echt even wil testen. Installeren zonder internet en je hebt geen microsoft account nodig.

Nou ik ga zeker niets doen met windows (mijn laatste uitstapje was XP dat wil ik zo houden).
Aangezien die livestream voornamelijk politici in beeld brengt kan ik goed leven met een lagere resolutie. :slight_smile: NPO ziet maar.

1 like

Het lijkt erop dat er toch een lampje is gaan branden bij NPO. Probleem is weg (voor nu).

1 like