Herhaald importeren?

Freedom heeft een optie om mail te importeren van de huidige provider. Ik heb daar best veel mail staan, dus ik wil stapsgewijs overstappen: mail importeren, domein overzetten, restant importeren. Dat restant is dan de mail die na de eerste import nog op het oude account is binnengekomen. Mijn vraag: is de import zo intelligent (obv message id’s) dat een tweede import incrementeel werkt?

1 like

@FrankM
Welkom bij Freedom en bedankt voor je bijdrage op het forum.

In het afgelopen jaar heb ik tweemaal een import gedaan. De tweede keer werd de e-mail in de tussenliggende periode vanaf XS4ALL netjes door Freedom via de interface overgenomen. Voor zover mij bekend zit hier geen limiet aan, dus dat zou je in staat moeten stellen om op je gemak over te stappen en bijvoorbeeld je e-mail errst flink op te schonen.

Mocht je nog meer zekerheid in willen bouwen, dan heeft o.a. XS4ALL een relatief goedkoop PACK-pakket.

Ik heb de forwarding bij xs4all direct aan gedaan.
Via een sieve filter kwam alle xs4all post in een speciale map.
Toen de import gedaan.

Als het om kleine porties mail gaat, kun je b.v. ook nog met Thunderbird van ene naar andere account slepen. Bij grote hoeveelheden gaat dat niet zo lekker.

Ik ken het PACK pakket, maar de dienst die ik nu afneem valt onder bSMTP en daar gaan ze mee stoppen. Helaas ken ik al verhalen van mensen die bij de omzetting alle mail zijn kwijtgeraakt (ook al was dat met wat gedoe wel terug te halen). Overigens zal ik voorlopig wel PACK aanhouden omdat de Freedom SMTP server alleen own-hosted domeinen als afzender accepteert en ik nogal wat identiteiten heb waar ik vandaan moet kunnen mailen. XS4ALL accepteert alle afzenders van geauthenticeerde gebruikers

Je kan bij xs4all ook je mail per mailbox archiveren naar een zip bestand, (shell) commando:

  • imaptar -s imap.xs4all.nl -u mailnaam@xs4all.nl -P password -z -t bestandsnaam.tar.gz
    en vervolgens dat bestand met ftp naar jezelf toehalen. Zie voor info github XS4ALL.

Zelf heb ik mijn mail (per box) met de Freedom-mailtool ook geïmporteerd naar een specifieke Freedom mailbox (op eigen domein) en na uitvoering, aldaar de ‘import’ folder telkens weer hernoemd om de volgende import te starten.
Nb; Het hernoemen van de ‘import’-map - deed ik zelf via Thunderbird - wanneer de import geheel klaar. Het resultaat is dat alle mail van alle mailboxen van xs4all in aparte folder mappen terecht komen op freedom.

Vervolgens heb ik bij webmail-xs4all al mijn forwards ingeregeld met een “Out of Office” message en een ‘forward’-rule toegevoegd naar een specifieke “Freedom alias”.
De freedom-alias kan je dan later makkelijk ergens anders naartoe laten gaan. Natuurlijk kun je ook een webmail of mailsoftware message-rule maken.
Nb: bij xs4all heb ik al mijn aliassen in stand gehouden (wat dan 6 maanden doorloopt). de dag voor de fysieke overstap heb ik bij xs4all alle mailfolders inhoudelijk leeggemaakt.
Verder niet vergeten om je shell-map (met daarin de WWW) leeg te kieperen via ‘rm -rf *’ (altijd al willen doen :upside_down_face:).

3 likes

Een andere manier om te importeren is eerst het MX record omzetten, dan importeren. (de oude mailbox nog niet opzeggen).
Dat garandeert dat alle mail vanaf dat moment (nou ja, vanaf het moment dat de DNS servers de wijziging hebben opgepikt) naar de nieuwe mailbox gaat. Daarna kun je dan de import starten.
Als uiteindelijk alles in de nieuwe mailbox zit kun je - indien gewenst - het oude account opzeggen.