Het begin van het einde van de macht van Google en Apple op smartphone gebied?

Britse mededingingsautoriteit onderzoekt smartphone-duopolie van Google en Apple

Lees verder

De Britse Competition and Markets Authority is een onderzoek gestart naar Googles en Apples ‘effectieve duopolie’ op de smartphonemarkt. De autoriteit gaat zich focussen op de besturingssystemen, appwinkels en mobiele browsers van de twee bedrijven.

Met het onderzoek wil de autoriteit erachter komen of de controle over de ‘mobiele ecosystemen’ van beide bedrijven slecht zijn voor concurrenten en consumenten. Met het mobiele ecosysteem doelt CMA op een verzameling van producten en diensten waarmee gebruikers andere producten, content en diensten kunnen consumeren, zoals muziek-, tv- en videostreaming, fitnesstracking, winkelen en bankieren. CMA gaat ook naar slimme speakers, smartwatches, thuisbeveiliging en verlichting bekijken, met de focus op producten die met smartphones kunnen verbinden.

Bron: Tweakers

Britse mededingingsautoriteit onderzoekt smartphone.pdf (258,6 KB)

1 like

Hier een iPad mini, release datum oktober 2013, heeft in december 2020 nog een iOS update ontvangen. Dus Apple, de Big-Tech, voldoet al aan deze eis.
Overigens is deze iPad niet echt meer bruikbaar met de huidige apps die teveel vragen van de zeer verouderde hardware.

En wie gebruikt er nog een computer van 7 jaar oud zonder vervanging van de HD door een SSD, toevoeging van geheugen of vervanging van het beeldscherm door een grotere variant.

Ok dan heb ik het over de iPhone 5s, zelfde release datum en ook im december 2020 ge-update.
De iPad mini 2 en de iPhone 5s hebben dezelfde hardware en dus ook gelijke updates.
.

Maar jij hebt hem deze dus niet niet met SSD aangeschaft en denk ik ook niet me 8GB aangeschaft.
Smartphones zijn niet uitbreidbaar, om begrijpelijke reden, dus zijn eerder aan hun eind van bruikbaarheid toe.

In aanvulling op @jemmie: Apple ondersteund al haar devices tot 7 jaar ‘from the last time it sold that particular model’. Het lijkt me dus vooral een wet om die bedrijven aan te pakken die al na een een jaar of twee geen thuis meer geven als er iets loos is op hardware en/of software gebied. Als ik de verhalen moet geloven (geen ervaringsdeskundige in deze) is dat in Android-land de norm.

1 like

Ik weet een plek waar nog steeds Windows XP met veel plezier gebruikt wordt op een PC uit de XP tijd (ok, niet aan internet gekoppeld, maar toch). Ook hangt er een HP plotter aan van 20 jaar oud.

Die PC is voor het aansturen van een houtvrees machine van pakweg 8 bij 8 meter en is uiteraard niet zomaar te vervangen.

Maar het artikel waarnaar jij verwijs is dus stemming makerij, Apple voldoet dus al aan deze eis en om dan de big-tech als schuldige aan te wijzigen is volgens mij verkeerd.

1 like

@Kevin, Wat wil je dan voor landschap? Een monocultuur? Oprechte vraag trouwens, niet bedoeld als sneer!

Ah, point taken. Duidelijk!

Er is ook een (grote) ‘plek’ …

waar XP met afgrijzen draait:
in Justitieland wordt jaarlijks geld richting Micro$oft gegooid om de oude ‘in XP-geprogrammeerde’ programma’s te kunnen blijven draaien.

Zódanig ‘aan XP vast geprogrammeerd’ dat het overzetten naar een ander OS vrijwel onmogelijk is geworden.

Duitse overheid is goed op weg,

maar moet er niet een eis bijkomen:

  • dat ook diverse essentiële onderdelen kunnen worden vervangen

Dat levert nog meer vrijheid op.