Vandaag las ik dat VodafoneZiggo naar de rechter stapt om vrije modem/routerkeuze tegen te houden. Een trieste zaak wat mij betreft, al had ik, gezien mijn ervaringen met Ziggo, ook niet anders van ze verwacht.
Wat me wel tegenvalt is dat in de commentaren op dat nieuwsbericht op verschillende sites door lezers zo neerbuigend wordt gedaan over het idee van vrije keuze van de apparaten die in je huis staan. “Wie zou dat nou willen?” “99,9% heeft dat niet nodig”, enzovoort.
Je kunt het belang hiervan vanuit allerlei invalshoeken benaderen. Alleen al het feit dat een bedrijf zou bepalen welk apparaat jij in jouw huis, op jouw grondgebied, moet neerzetten, vind ik zeer kwalijk. Dat moeten we niet normaal vinden. Zeker niet als je dat bedrijf ook nog eens maandelijks geld betaalt, zodat zij vervolgens jou hun regels kunnen opleggen. Nog los van het technische aspect, vind ik het principieel gezien al een hele onredelijke gang van zaken.
Ik zou ook heel wat anekdotes kunnen delen over mijn ervaringen met ISP-modemrouters, waarbij recente DOCSIS-apparaten met de Puma 6-chipset toch wel de kroon spannen. En in Ziggo’s geval het gebrek aan IPv6 in bridge mode, het niet werken van GRE / protocol 47, waardoor 6-in-4-tunnels ook niet bruikbaar zijn, en ga zo maar door. Ik ben wat dat betreft blij dat ik mijn hele familie- en vriendenkring ondertussen bij Freedom heb ondergebracht. Ik heb sindsdien eigenlijk nul “support” meer hoeven leveren, op zo nu en dan een OpenWrt firmware-update na.
Verder zijn veel van die ISP-modemrouters heel erg bloated, krijgen ze nauwelijks firmware-updates, en in eigenlijk alle gevallen is er nul broncode voor beschikbaar, kan je niet zelf je binaries compileren, zijn de builds niet reproducible, en ben je dus eigenlijk overgeleverd aan de leverancier die je maar “moet vertrouwen”. Ik heb persoonlijk niets tegen bijvoorbeeld AVM, en ik denk ook niet dat ze een malafide partij zijn, maar die Fritzboxen hebben wat mij betreft veel te veel functionaliteit, en vrijwel alle code die erop draait, is proprietary. Voor veel mensen zullen het desalniettemin prima modemrouters zijn, maar het is simpelweg helemaal niet wat ik wil. Een router moet pakketjes rondsturen, sommige pakketjes blokkeren, en verder niets.
Voor mij was vrije modem/routerkeuze met afstand het belangrijkste argument om in 2019 Founding Member van Freedom te worden. Ik heb daar destijds nog uitvoerig contact met ze over gehad; in de tijd dat Anco nog mails aan klantenservice@freedomnet.nl beantwoordde, en Freedom alleen op papier nog maar bestond (er was zelfs nog geen mail van Soverin, zo lang geleden dus). Mijn standpunt was - en is - dat ik van een ISP verwacht dat de lijn tot aan de FTU of het ISRA-punt werkt, en zij hem tot op dat punt onvoorwaardelijk ondersteunen. Vanaf het moment dat de glas- of koperkabel het huis in komt, is het mijn zorg; alles tot dat punt is de verantwoordelijkheid van de ISP.
In het verleden heb ik zelfs bij XS4ALL meegemaakt dat er een kabelbreuk buiten was, en zij me toch weigerden te helpen omdat ik geen Fritzbox had. Ik heb toen zelf KPN NetwerkNL moeten bewegen om te komen, want zij deden het niet. Gelukkig had ik daar een kennis die aan wat touwjes kon trekken, maar het is natuurlijk wel triest dat zoiets nodig geweest is. Dat was voor mij ook het moment dat ik besefte dat XS4ALL echt niet meer het bedrijf was dat ze vroeger waren, en had ik dus alle hoop gevestigd op die, destijds, toekomstige nieuwe ISP, die ondertussen alweer een tijd werkelijkheid is.
En ik kan meteen ook zeggen dat Freedom inderdaad de houding heeft die ik eind 2019 al aangaf te verwachten. Toen ik afgelopen maart in mijn nieuwe huis ging wonen, werkte de glasvezelverbinding niet. En daarmee bedoel ik dus dat er helemaal geen licht op de kabel stond. Ik heb toen Freedom gebeld, en vreesde eigenlijk het ergste. Iedere ISP zou in zo’n geval zeggen “u gebruikt ons modem / onze router niet, dus wij kunnen u hierbij niet ondersteunen”. Maar Freedom niet. Er werd niet eens naar gevraagd; er werd alleen gekeken of er aan hun kant signaal gemeten kon worden. Dat was niet zo, dus er werd direct een KPN NetwerkNL-monteur gestuurd. Geen welles/nietes-discussie, maar gewoon geholpen zoals het hoort.
Uiteindelijk heeft die netwerkmonteur alleen maar in de switch in de centrale een poort goed moeten zetten, en daarna werkte alles meteen. Het probleem lag niet bij mij en niet bij Freedom, maar bij de netwerkbeheerder. Op zich helemaal geen spannend verhaal, maar bij iedere andere ISP zou zoiets waarschijnlijk tot eeuwige discussies geleid hebben, en zou de schuld meteen bij mij als klant zijn gelegd.
Dat laat toch wel zien hoe groot het cultuurverschil kan zijn. Freedom die bij iedere bestelling de mogelijkheid geeft om al dan geen modemrouter te huren en nog normale ondersteuning tot het overnamepunt geeft, of een VodafoneZiggo die “Connect Boxen” verplicht stelt die zowel in software als in hardware vol met bugs zitten, en naar de rechter gaan om te voorkomen dat betalende klanten die vervangen door iets anders. Daar moet ik echt mijn complimenten voor geven, en zeggen dat het me goed doet dat de investering die ik in 2019 heb gedaan ook zo heeft uitgepakt.