Het digitale onderwijs, dat moet en kan anders!

Kinderen krijgen tegenwoordig in het onderwijs al van jongs af aan een online account van een Amerikaans Big Tech bedrijf. Dankzij dit account kunnen gegevens worden verzameld, kan er een profiel worden opgebouwd en kan deze informatie worden doorverkocht. Je bent zodoende gemakkelijk in 'een hokje' te stoppen en ontvangt al jong en onwetend (vooral) informatie die volgens de Big Tech bedrijven relevant voor je is. De tijd van het ontdekken is voorbij... de grote bedrijven weten al eerder wie je bent dan jijzelf!

tekst gaat verder onder de video

Dat moet en kan anders! De digitale kant van het onderwijs staat er slecht voor. De digitale veiligheid en soevereiniteit komen steeds meer onder druk te staan. De privacy moet beschermd worden. Dat geldt overigens niet alleen voor kinderen, maar ook voor leerlingen, studenten, ouders en medewerkers.

Vandaar dat verschillende ouders, it'ers, docenten en privacy-voorvechters, waaronder Freedom, de handen ineen hebben geslagen. Er is een manifest opgesteld die vraagt om verbetering op meerdere fronten. Van beterde privacybescherming tot inzicht in de verwerking van gegevens. Maar ook meer ethische systemen tot het leren van vaardigheden in plaats van specifieke producten. De Coalitie Eerlijk Digitaal Onderwijs (CEDO) verzoekt een alternatief ontwerp van digitale leeromgevingen, waarin publieke waarden en autonomie voor het individue wèl worden gewaarborgd. 

Ben je het eens met deze standpunten? Teken dan de petitie op https://eerlijkdigitaalonderwijs.petities.nl


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/het-digitale-onderwijs-dat-moet-en-kan-anders
2 likes

Goed initiatief, en het zit hem niet alleen in bijvoorbeeld de zoekmachines en Google education of Microsoft 365. De hele markt van digitale leermiddelen zit ook op slot in Nederland. Er is een beperkt aantal uitgevers die de prijs van (matig) digitaal materiaal constant opdrijft. Een van de grotere IDDINK (eigendom van Sanoma) is tevens eigenaar van Magister (leerlingvolgsysteem). Het grijpt teveel in elkaar allemaal…
Ik pleit al jaren voor een open source platform wat door scholen zelf gevuld wordt met digitaal lesmateriaal.

in Duitsland wordt dit heel bewust opgezet (voorlopig natuurlijk in de taal van onze Oosterburen)
Zoek de items maar eens op in deze Community …

Recentelijk is met een beroep op de GDPR in een Duitse deelstaat microsoft geheel aan de kant gezet.

Juist omdat er goede alternatieven bestaan.

1 like

Ik heb de petitie getekend. Ik steun dit van harte.

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.