Het nieuwe kijken, hoezo nog een boxje erbij

Hoi,

Ik zit er over te denken om over te stappen op canal digital via freedom maar zit me af te vragen waarom ik nog perse nog weer een kastje bij zo’n abonnement moet krijgen?

Zoals ze zelf ook al schrijven kun je via zo ongeveer alles kijken de canal digital app op m’n chromecast lijkt me dan ook meer dan voldoende voor het sporadische gebruik.

Zitten er nog voordelen aan dat kastje die ik over het hoofd zie, of is het gewoon een overblijfsel uit het verleden wat zich nog niet heeft aangesloten bij de mamoet en de dinosaurus?

Dank

Lastige vragen of iets beter en/of waarom niet is omdat je al een beetje een keuze hebt gemaakt dat je geen dino bent.

Je “chromecast” is verder andermans kastje waarbij er een risico is dat het op een zeker moment niet functioneert omdat bv de aanbieder van een TV dienst (toch ook) andere dingen gaat doen. TV blijven kijken, is dan een nieuwe “kastje” of andere software kopen wordt.

Los van wie & waarom, is de kans vrij groot dat iets goed werkt wanneer daarvoor een speciaal toegerust & aanbevolen afgestemd apparaat & netwerk wordt gebruikt.
Met een grote universele moersleutel kan je ook spijkeren waarbij het met een hamer doorgaans een stuk beter gaat. Je kan ook een alles ineen dure Leatherman kopen waar je dan toevallig ook mee TV kunt kijken.

NB: Dat CD c.s. af wil van het - eigen - hardware gedoe, is mij ook meer dan duidelijk. Anno nu, is hardware en de ondersteuning vaak een blok aan het been van een provider die vooral hun aanbod wil bieden.</sub<

1 like

Nouja, vraag is niet zo zeer of het beter is, maar of ik een voordeel van het kastje over het hoofd gezien heb.

Misschien is het vooroordeel, maar de kastjes die ik zo hier en daar gezien heb hebben ook weer allemaal een eigen afstandsbediening, die naast de afstandsbediening van de tv (en die van de chromecast en de blu-ray en de soundbar er nog weer bij komt). Dat dan nog weer afgezien van de extra kabels (electra, internet en hdmi) en het kastje zelf. Vind persoonlijk dat wat niet nodig is, ook niet nodig is…:wink:

Waar ik bij het internet abonnement de mogelijkheid had om het zonder modem af te sluiten zit ik me, ook gezien het verhaal op die zelfde pagina over het “nieuwe” kijken, af te vragen waarom ik die keuze bij de tv niet heb en of daar een technische reden voor is.

Via de CD app heb je een mindere beeldkwaliteit dan via de Amino STB.

Ik beluister de wens voor een universele afstandsbediening… dat niet altijd handig is wanneer anderen op locatie ook dingen op hun eigenwijze willen kunnen bedienen.

Hier in huis heb ik voor mijzelf een zelfbouw-IoT oplossing waar ik via een tasmota/mqtt alle infrarood apparatuur bedien. Kun je zelf niet solderen e.d. ook te koop bv Automate Things IR Bridge IR Controller (AT-IRBR v1.4) Configuration for Tasmota , je moet dan nog wel het leren gebruiken en iemand vinden die de firmware erop zet.
Anderen in huis maken gezellig gebruik van de bestaande AB’s met als voordeel dat ze zelf de bijbehorende gebruiksaanwijziging kunnen doornemen.

Dat “we” als consument bij/met en andere media/aanbieders geen keuze wordt gelaten, is vooral omdat het vanwege allerlei commerciële belangen kan. Welkom dus bij Freedom die probeert om gekoppelde aansluit monopolies te doorbreken wat dan nog fijn zou zijn dat iemand alleen een aansluiting zou kunnen afnemen en dus zonder mail en andere Fsecure zaken.).

Niet via de nieuwe chromecast. Het duurt een paar seconden voordat het HD is, dus dacht ook eerst dat het slechter was.

En het Amino kastje is één gote ramp. Stotterende beelden, terugkijken wat niet werkt, na een Power on reste heb je kans dat het were even werkt, soms is zlefs een POR van de Fritz!Box nodig en dan na een dag of een week is het weer zover.

Bij ons heb ik de Amino opgeborgen. We kijken voorlopig vai de CD app op de Chromecast.

Zelfs dan werkt opnemen of terugkijken bij CD niet goed. Zijn het nogmaals aan het uitproberen, met een schone lei begonnnen. Als dat ook niet werkt denken we aan overstap naar NLZiet.

Goed om te weten. Ik heb alleen ervaring met de CD app op AppleTV en app’s op de TV’s zelf, daarvan is de beeldkwaliteit belabberd. CD dus snel weer opgezegd binnen proefperiode. Geen chromecast hier.

Voor TS: als je alleen de app wilt gebruiken, kan je ook rechtstreeks bij CD een app only abonnement afsluiten i.p.v. via Freedom. Scheelt je ook nog € 1,05 per maand t.o.v. TV Complete. Al is het nieuwe standaard TV pakket van Freedom weer goedkoper (zonder opname mogelijkheid en zonder ESPN).

Als je genoeg hebt aan het zenderaanbod van NLZiet zou ik persoonlijk altijd dat aanraden. Veel goedkoper, betere beeldkwaliteit en werkt gewoon probleemloos.

Voor mij is NLZiet geen alternatief omdat ze geen ondertiteling hebben.

Zit dit in de CD app wel dan?

Zover ik weet heeft CD ook geen ondertiteling.

Ik heb ook home assistant draaien met het e.e.a. aan toetsers en bellen en het klinkt als best een aardig projectje, maar het is niet helemaal mijn probleem.
Waar ik een hekel aan heb is aan meerdere afstandsbedieningen die ik tegelijk moet gebruiken. Dus eerst die van de tv om hem aan te zetten op het juiste kanaal en daarna die van het tv kastje voor de rest. Dat is er dus een te veel.
Gelukkig wordt de tv tegenwoordig via hdmi op de goede ingang gestart, dus dat zijn al minder zorgen.

Maar uiteindelijk is de bron van mijn vraag de wens naar minder kastjes, kabels en afstandbedieningen waar mogelijk. Tenzij er echt technische redenen zijn waarom dat kastje absoluut een plus is, is kijken via de chromecast wat mij betreft prima.

Bedankt!

Allen mijn dank, Ik weet wat ik weten wil.
De kwaliteit via chromecast is voldoende en er is ook een app only abbo.

Bedankt!

Ik heb gisteren toevallig ergens NL ondertiteling aangezet bij een NL gesproken uitzending (op NPO) met NLZiet . Of dat bij alle zenders mogelijk is, weet ik niet, maar het is er dus (deels) wel.

Als je van plan bent te kijken via een chromecast bedenk dan dat dat een google device is, dat betekend dat de kans groot is dat je google daarmee nog meer gegevens voert over jouw kijkgedrag dan ze mogelijk al weten. Kijkgedrag zegt veel over je en is daarmee erg interessante info voor dit soort partijen.
Uiteraard geldt datzelfde ook voor CD zelf, maar daar kom je met een streaming dienst niet onderuit.

1 like

Tja, maar zou dat met het kastje anders zijn? Uiteindelijk doet dat weinig meer dan de digitale stream omturnen naar een andere (htmi) digitaal signaal. Info over het kanaal en dus kijkgedrag is daarmee dan ook beschikbaar. Eigenlijk is een antenne en het uit de lucht plukken de enige echt anonieme manier van kijken al zal dat erg tot heel erg beperkt zijn. Zodra je een abonnenment hebt zullen kijk gegevens daaraan gekoppeld worden.

Dan kun je misschien met een nepaccount en een VPN nog wel iets afschermen, maar dan komen we wat mij betreft toch een beetje in het alu-hoedjes gebied terecht. Pick your fights.

Kijk zelden anders dan op de Animo.
Kwam op een info pagina van CD

Inderdaad, in de Chrome browser komen de dubbele aantal bitjes door de fritzbox t.o.v. FireFox.
Ze beweren zelfs dat je 4K kunt kijken via Chromecast.
Kan dat niet testen, ik bezit geen 4K mogelijkheden.

1 like

Ja, maar dan dus dubbelop (CD + Google) en anders alleen CD. En Google is voor wat betreft privacy wel één van de ergste bedrijven die er bestaan. Hier komt principieel ook geen (nieuw) Google spul het huis in (alleen nog wat oude Nest spulletjes in gebruik), dus ook geen Android. Dat betekent niet dat de alternatieven allemaal heilig zijn, wat dat betreft soms kiezen tussen twee kwaden, en dan het minst erge maar kiezen. :wink:

[quote=“PeterB, post:6, topic:4005”]
En het Amino kastje is één gote ramp. Stotterende beelden, terugkijken wat niet werkt, na een Power on reste heb je kans dat het were even werkt, soms is zlefs een POR van de Fritz!Box nodig en dan na een dag of een week is het weer zover.
[/quote]

Het Amino kastje is beslist geen grote ramp meer, last van “stotterende” beelden hebben wij niet.
De laatste maanden hebben een aantal softwarewijzigingen een duidelijke verbetering gebracht.
Dus ik zou zeggen haal het kastje maar weer uit de kast.

2 weken nogmaals geprobeerd, ook op 100 Mb/s aansluiting. Geen land mee te bezeilen. Geen lopend beeld mee te krijgen. Ik ben er helemaal klaar mee.

Daar is een commerciële reden voor. Op Europese schaal wordt nu de DMA uitgerold om de platforms aan banden te leggen. Maar televisie op nationale schaal fietst daar nog onderdoor.

1 like