Hoe installeer ik mijn glasvezel?

Wat is hier de bedoeling?

Ik heb een glasvezelmodem aangeschaft, maar krijg een sterk vermoeden dat ik een draad mis. Daarnaast kan ik maar niet een aansluiting bij dit kpn-kastje vinden.
Moet dat blauwe stuk losgemaakt worden? Kan het witte kastje open? Moet de groene L sticker verwijderd worden?
Heeft iemand hier verstand van?

[aanvulling #1]

Ik zie al waar de aansluiting ligt. Nu nog de juiste kabel zien te vinden.

Eerste een waarschuwing vanaf mijn kant: Wees voorzichtig met een installatie van glasvezel wanneer je hier zelf geen ervaring mee hebt!
Het herstellen van defecten aan het glasvezelpunt zijn zeer kostbaar en geven alleen maar meer vertraging op het verkrijgen van een internetverbinding. Het beste advies wat ik kan geven is om een huurmodem en een monteur via Freedom te bestellen als je zelf weinig kennis hebt van het aansluiten. Hiermee voorkom je defecten aan het aansluitpunt en heb je (en jouw geval) ook een reserve modem om mee te testen.

Met die waarschuwing uit de weg…

• Het glasvezelaansluitpunt wat je aan de muur hebt hangen moet je absoluut niet open maken en je hoeft zeker geen dingen weg te breken.
  • Je mist zeker nog een kabel. Als ik het zo zie mis je een singlemode SC/APC naar SC/(U)PC kabel.
  • Wanneer wij een modem leveren krijg je de aansluitmaterialen erbij. Hier zit ook een zogenaamde patchcover die je over het glasvezel aansluitpunt kunt schuiven. Zie op SC-APC/SC-PC TK01 patch cover incl. glasvezelkabel GROEN-BLAUW - FritzShop (Freedom heeft geen connecties met Fritzshop) een voorbeeld van zo’n kabel/patchcover combinatie.

Een kleine uitleg over de patchcover:
Deze schuift over het glasvezel aansluitpunt en opent het blauwe klepje. De connector die in de patchcover zit klikt dan op de connector die in het aansluitpunt zit. Als je zelf de connector in de patchcover moet doen, let dan op de juiste positie en draai van het koppelblokje en zorg dat deze aan de onderkant van de patchcover niet uit steekt. Steekt die uit? Dan is ie vanaf de verkeerde kant in de patchcover gestoken.

Ik hoop dat je hiermee verder kan, maar wees alsjeblieft voorzichtig met het aansluiten van de glasvezel.

Zoals eigenlijk bij alles, maar zeker ook bij het aansluiten van glasvezel: Als het moeilijk gaat doe je iets verkeerd, of je mist het juiste kabeltje.

Aanvullend: als ik de foto goed interpreteer, is het KPN-kastje voor zien van een groene (APC) connector.

En als ik het beugeltje van de SPF in het modem blauw van kleur (PC connector).
Je mag die kleuren niet mixen. Sluit je blauw op groen aan, is de fiberaansluiting kapot en voor die schade ben jij verantwoordelijk.

Ik mis bovendien andere gegevens. Is dit een actieve (AON) verbinding of een passieve (PON) verbinding? Als je je AON-spullen aansluit op een PON verbinding maak je de buren bij want dan valt er een hele wijk uit.

Je zult dus veel meer gegevens moeten hebben. En wellicht behalve patchkabel, mogelijk ook een andere SFP (werken PON SFP’s in dit model Fritzbox?)

Ik sluit me bij de anderen aan en mijn advies is dat je een monteur laat komen.

Dat met het uitvallen van de hele wijk zal meevallen.
De Fritzbox herkent het verkeerde module.

En voor de stekker verwarring.

Even voor mijn begrip: de FP5590 weet dus nadat er een Fritz!SFP AON / Fritz!SFP GPON / Fritz!SFP XGS-PON is geplaatst welke glasaansluiting de woning binnen komt? (ook al komt die niet overeen met de gebruikte SFP?) Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar als een SFP dus zelfs kan bepalen op welke infra (AON, GPON of XGS-PON) deze is aangesloten waarom maakt AVM er dan drie verschillende voor de verschillende infra en geven partijen bij de overgang van AON naar XGS-PON het expliciete opdracht de spullen uit te zetten cq. los te koppenen omdat er anders issues ontstaan? Dat de hele wijk niet langduring zal uitvallen komt naar mij is wijsgemaakt juist doordat de apparatuur in de POP ziet dat er aan de andere kant een verkeerde interface zit en dan de boel probeert af te sluiten. (maar als iemand de details kan uitleggen, ik luister graag)

Behalve dat het een KPN aansluiting is (zie eerste foto’s) weten we volgens mij nog steeds niet (GeertJan vroeg het ook al) of het AON, GPON of XGS-PON is en of de FB wel de juiste bijbehornde SFP heeft, naats de juiste kleurtjes op elkaar aansluiten is dat toch ook wel essentieel om het geheel werkend te krijgen.

edit: gezien de blauwe kleur bij de avm sfp is mijn gok voorlopig dat het een XGS-PON sfp is

Zover ik weet is de XGS-PON sfp de enige met SC/UPC
Heb je ooit een 5490 gehad, dit is dezelfde kabel.

Om PON technieken te beschermen luistert de Fritzbox eerst of hij de pakketten herkent.
Hij gaat pas zenden, als dat zeker is.
Of de oudere 5490 deze functie heeft, weet ik niet.

Bron:

Volgens mij werd de 5490 geleverd met een vaste AON-aansluiting, dus géén verwisselbare SPF-module.
De 5490 heeft als meest recente FritzOS de 07-31, waarin de functie om het type AON-xxxPON te herkennen (nog) niet is ingebouwd (want dat hoefde ook niet).

Nieuwere Fritzen met FritzOS nieuwer dan 08-00 kunnen herkennen dat de ingestoken SPF-module niet hoort bij de glasvezellijn ter plekke.

Dus - als ie in de Standaard-instelling staat - kun je een FritzBox met ingestoken SPF-module zó aan het glas doen en aanzetten;
binnen het kwartier geeft de FritzBox al aan of het past of niet.
( met de juiste glasvezel-aansluitkabel natuurlijk )

5490 alléén bij AON gebruiken (oudere glasvezelgebieden)

( update paar uur later )
Even nagekeken bij iemand die een 5490 als noodgeval heeft liggen:

• AON-module zit vast in de Fritz!Box (dus alléén AON)
  • ook terug in Standaard-instelling kijkt-ie niet naar het type glas-aansluiting

@Drs_W Dat ging toen anders. Voor GPON moest je de 5491 hebben.

Ik heb intussen een draadje gekocht, maar snap niet hoe ik groen op groen moet zetten.
Het zijn beide penconnectoren, terwijl ik een pen-en-buis verbinding verwacht.

Ik koop in ieder geval ook nog de extra patch, want ik krijg het idee dat die wel een buisconnectie heeft voor groen.

Als ik het nog niet vermeld heb:

De modem is een F!B 5590.
Mij werd aangeraden door Freedom om een AON module te nemen.

Deze module heb ik al.

Dus ik wacht op zowel een AONmodule en een TK01

Het klopt dat je een koppelblokje nodig hebt. Die zou bij een patchcover moeten zitten (of daar al in). Let erop dat de AON SFP die AVM levert waarschijnlijk een LC/APC connector is. Dat is dus een andere aansluiting dan op de XGSPON SFP (daar zit een SC/(U)PC connector in). Mogelijk zul je dus ook een ander kabeltje nodig hebben van SC/APC naar LC/APC.

Laat ik even proberen een compleet verhaal neer te zetten (met de nodige overlap met andere posts, waarvoor excuus).

Het witte doosje is het glasvezelaansluitpunt van KPN (model TK-01). Aan de binnenkomende glasvezelkabel heeft KPN een zgn. pigtail gelast met een SC/APC connector (groen). Het geheel is opgeborgen in de TK-01 en de connector is daarin vastgezet.

Het aansluitpunt is van KPN. Daarom is de TK-01 verzegeld met een sticker met een groene checkmark (het is geen ‘L’). Je mag dat zegel niet verbreken en je mag de TK-01 niet open maken.

Op de TK-01 kunnen diverse modules worden geschoven. Standaard is dat tegenwoordig een XGS-PON ONT. In jouw geval (je gebruikt een FRITZ!SFP module) heb je een patch cover nodig (zoals aangegeven door @bastiaan van Frreedom) en de juiste glasvezel patch kabel.

In de patch cover zit een groen koppelblokje waar aan beide kanten een groene SC/APC connector in past (die van de pigtail in de TK-01 en die van de patch kabel). Het blokje zorgt ervoor dat de contactvlakken van de connectors netjes tegen elkaar zitten.

De patch cover schuif je vanaf beneden over de TK-01. Het blauwe klepje laat je daarbij dicht. Aan de binnenkant van de patch cover zit een nokje dat ervoor zorgt dat het klepje bij het opschuiven open gaat (en bij het afschuiven van de patch cover weer dicht).

Het is overigens best verwarrend dat er een groene connector achter een blauw klepje zit. Ik heb ergens gelezen dat er inmiddels ook een TK-01 variant is met een groen klepje. Wel zo logisch.

Vraag is nog welke patch kabel je nodig hebt:

• FRITZ!SFP XGS-PON: SC/APC naar SC/UPC
  • FRITZ!SFP GPON: SC/APC naar LC/APC
  • FRITZ!SFP AON: SC/APC naar LC/APC

KPN installeert in nieuwe glasvezelgebieden al een paar jaar alleen nog XGS-PON, maar heeft in het verleden zowel AON als GPON gebruikt (de techniek ontwikkelt zich nu eenmaal sneller dan KPN glasvezel kan aanleggen). KPN is bezig overal XGS-PON apparatuur te installeren. Waar deze ready for service is, levert KPN bij nieuwe aansluitingen alleen nog XGS-PON. AON en GPON gaan bij KPN uiteindelijk verdwijnen.

De Freedom helpdesk zou je zo moeten kunnen zeggen welk type aansluiting je krijgt. Je kunt ook in de postcodecheck van KPN kijken: als op jouw adres Superfiber 4 leverbaar is, krijg je vrijwel zeker een XGS-PON aansluiting.