Hoe is een smart tv aangesloten op het interent?

Wij hebben sinds het begin internet en tv bij Freedom. Omdat we nu pas via de tv naar You Tube kijken vroeg ik me af hoe de smart tv van L.G. verbinding maakt met internet. Is dat direct, dus zonder tussenkomst van de provider of gaat dat via de provider? En welke invloed heeft de provider op b.v. de privacy instellingen?
De tv is bekabeld aangesloten op de Fritzbox.
wie kan hierop een antwoord geven?

Grtn. Twan.

“Smart-TV” 's zijn eigenlijk een soort oversized tablet. (65" tablet, ipv. 10").

De TV gaat via WiFi of Ethernet kabel naar het thuis netwerk, en dan via het Modem/router/… naar het internet.
Vaak wordt er allerlei data naar de “thuis” server van de tv-bouwer gestuurd.
Samsung stuurt bv. regelmatig een bericht naar huit met de inhoud van een aangesloten Harddrive naar de thuis server.
Ook zullen voor allerlei diensten verbinding met het internet nodig zijn. Het toestel is net zoals een "Google/Amazon(=Alexa)/Apple(=Siri) echo put niet slim genoeg voor stem herkenning, dus worden geluidsopnamen doorgestuurd naar een centrale server waar omzetting naar commando’s plaatsvind.
Op die manier is ge “Smart-TV” alleen maar een tablet met sensors waarmee elders de verwerking kan plaatsvinden.
(Als je wil weten wat er nog kan werken ZONDER internet verbinding, moet je de kabel er uittrekken, dan wel het WiFi ww. op het modem even aanpassen en dan kijken wat er nog wel werkt.)

De provider (als je freedom bedoelt) heeft geen invloed op de privacy instellingen, de provider (als je LG of afgevaardigde bedoelt) wel, maar die zullen in hun voordeel zijn.

Je zou evt. via een eigen proxy server nog wat kunnen proberen te beĂŻnvloeden.

Dank voor je reactie.
Ik was er al bang voor. De vraag is nu hoe ik de invloed van LG zover mogelijk terug kan brengen. Is hier een duidelijke handleiding of zo op het net te vinden?

Kijk hier voor meer info.
https://www.canaldigitaal.nl/tv-app/smart-tv/

Niet direct een handleiding…
Je kan kijken naar een proxy server op je netwerk. En dan bepaalde systemen alleen via de proxy toegang geven.
De proxy kan dan de URL’s controleren voor toegang… En dan kun je bepaalde sites uitsluiten.
(squid is hier goed bruikbaar voor).

Wat ik zelf doe is dat ALLE (niet GastLAN) toestellen via een pi-hole met uitgebreide blokkade regels alle systemen afschermen van FB, Google en then some. (*.googleapi.com met name, waardoor een paar zaken niet meer werken zoals tracking, advertenties etc.).
Mijn mobiel wordt ook via een Wireguard tunnel via die pi-hole geleid.
Voordelen:
a) Mobiel is wel prive…, en
b) kan ook veilig met de eigen VOIP centrale praten ondanks de CGNAT van de telco.

Een verklarende woordenlijst zou niet verkeerd zijn!!

@twan1,
Sluit je LG tv aan op de 4e LAN poort (LAN 4). Dan weet je in ieder geval zeker dat LG niet stiekem je thuisnetwerk kan benaderen. Verder kun je nog filters instellen: wat mag de gast allemaal doen.
Ik heb een paar weken eenzelfde vraag gesteld. Ik ga nog uitzoeken hoe ik de filters moet instellen: ik wil alleen de Netflix app van mijn 8 jaar oude Samsung TV gebruiken omdat er geen Netflix app in de Amino zit.
LAN 4 instellen voor gastgebruik:
Thuisnetwerk Netwerk Netwerkinstellingen> “Toegang voor gasten LAN 4 actief” aanvinken.

Dank voor de tip. Het wordt wat lastig om dit uit te voeren, want de tv is met een switch verbonden. Het modem staat te ver weg. Ik wil wel t.z.t. horen welke filters je hebt en met welke instellingen. Of waar ik kan vinden hoe ik het zelf kan doen.

Dank. Echter ik weet niet hoe ik een proxy server moet instellen die doet wat je voorstelt. Volgens mij begint het al dat deze op niet op je pc moet zitten, maar apart op b.v. een PI die altijd aanstaat. Weet je toevallig of er een (NL) handleiding is voor squid? Hoe stel je het in enz. Ik ben geen techneut en dat maakt het wat lastiger.

Helaas niet NL maar wel Squid op een Pi:

http://blog.perwagnernielsen.dk/install_squid_proxy_on_raspberry_pi.html

Ik heb niet zo snel een NL handleiding gevonden. …

1 like