Hoe kan het dat Samsung mijn telefoonnummer weet?

Ik heb van mijn werkgever een Samsung telefoon met Simkaart gekregen t.b.v. zakelijke werkzaamheden. Bij het instellen van deze telefoon heb ik een ander dan mijn privé Google account aangemaakt met verzonnen naam en onjuiste geboortedatum. Toen ik de functie wilde instellen t.b.v.van hulp bij verlies van de telefoon moest ik een Samsung account aanmaken, dit heb ik gedaan via het nieuwe Google account. Tot mijn grote verbazing kwam de verificatie SMS binnen op mijn privé telefoon, een Fairphone met LineageOS zonder Google services, terwijl ik nergens mijn privé telefoonnummer had ingevoerd. Het instellen heb ik thuis, via mijn eigen wifi gedaan.

Mijn vraag: hoe kan/werkt dit?

Heb je dat account via een privévenster aangemaakt?

Ik weet niet wat je bedoelt met privevenster. Ik heb het account op de Samsung telefoon zelf gemaakt en zover ik mij kan herinneren ging dat niet via een browser.

Wat ik daar mee bedoel, als je beide accounts aan spreekt op b.v. een PC
Ik hou mijn 2e account gescheiden op deze manier.

Volgens mij, willen ze je even laten weten, dat de valse naam geen zin heeft.
Google weet alles.

De functie voor het verlies van de telefoon, kan in Samsung en in Google.
Ik heb die 2 gescheiden van elkaar.

Ik heb met dat nieuwe Google account nog niets gedaan op andere apparaten dan de telefoon, ik heb het account aangemaakt en updates geïnstalleerd uit de appstore . Tijdens het instellen van de telefoon heb ik nergens gegevens ingevoerd die zouden kunnen leiden naar mijn prive account.

Kan het dan zijn dat mijn IP-adres door Google wordt herkend?

Als hetzelfde IPv4 adres of IPv6 prefix gebruikt wordt dan heb je toch een overeenkomst. Mogelijk ook gelijke apps, (vergelijkbaar profiel).
WiFi AP die gelijk is etc. etc.

Ik heb zelf uitgebreide reclame blokking, maar als ik zoekmachines raadpleeg, zie ik veel reclame/hints waar ik in geïnteresseerd zou kunnen zijn voor zaken die voor m’n dochter bedoeld zijn… kortom ze zijn mij kwijt, mar leveren gewoon “the next best hit” op.

Dat telefoonnummer zal je dan ongewtijfeld wel ergens - ooit / onder water - hebben gebruikt om met iets of iemand (anders, indirect) wat te (ver)delen. De enige manier om je nummer geheim te houden is je nummer (en daarmee dus telefoon) niet gebruiken.

Ik vermoed zo maar dat je gedachte dat je je nummer nooit zou hebben gedeeld, wel eens kan berusten op een eigen veronderstelling. Dit is ook het probleem bij hedendaagse privacy, zelf kun je het wel zijn vergeten wat niet wil zeggen dat dit voor de andere partij geldt.
De vraag is ook hoe en waar(mee) je je fake account hebt gemaakt… is/was dat op een maagdelijke PC of via een apparaat waarmee je inmiddels (ook) bekend was bij Google ? Het is letterlijk gokken en graaien, met hoe het komt. Forensisch is het sws niet moeiilijk om 1+1=2 op te tellen.

Maar goed, je kunt proberen de privacydata op te vragen van dat (ik vermoed inmiddels gekoppelde) fake-google account om te kijken of ergens in die bulk van data, jouw nummer ergens daarin wordt genoemd.

En ook niet vergeten dat ANDEREN mogelijk jouw nummers in een (1) profiel hebben of verschillende profielen met gelijke aanvullende data hebben staan staan waardoor de Data collectors het een en ander op een hoop gooien.

Zo heb ik eens een uitnodiging voor Facebook gehad via een buurman (had hij per ongeluk aangeklikt) terwijl ik dat niet gebruik. In die uitnodiging stonden ook gelijk andere personen die interessant voor me konden zijn, inclusief enkele collega’s van me.

Ja, mensen delen hun contacten zonder nadenken met diverse apps en dan is het in feite al te laat.

mogelijke manieren om 2 mobielen te koppelen:

  • ze staan alletwee bij een ANDER in een adreslijst ( bij één van de datagraaiers ) bij jouw naam
  • beiden zijn ALTIJD precies op dezelfde WiFi-plek aanwezig ( bv. auto ! /trein / thuis )
  • keertje (als test) met de één de ander gebeld
  • op dezelfde PC: instellingen/garantie/… bekeken van beide toestellen ( kan ongelijktijdig )
  • geavanceerder: tik-patroon van de eigenaar herkennen ( is net zo uniek als jouw vinger-afdruk )
  • dezelfde APP’s met dezelfde instellingen kiezen ( in dezelfde volgorde )

Allemaal niet genoeg, maar datagraaiers hebben gewoon VEEL, en dan maakt combineren van gegevens veel duidelijk.
… gelukkig geven wij die gegevens vaak “gratis” weg …

oftewel, we zijn allemaal al snel wereldberoemd, zonder het te beseffen :wink:

2 likes

Dit is inderdaad met AI goed te doen denk ik. Onze profielen bestaan wat ik al een hele tijd geleden gelezen heb uit meer dan 1700 kenmerken. Kan de bron niet meer herinneren. Wie?

Deze: is geen 1700 maar meer welke bronnen aan facebook aanleveren.

Bedankt voor jullie reacties.

Nogmaals voor alle duidelijkheid, de telefoon is nieuw en is bij mij nergens aan verbonden geweest (hij kwam van de IT leverancier met de SIM kaart geïnstalleerd), het aanmaken van het nieuwe Google account was mijn eerste activiteit op het apparaat.

Ik heb de suggestie van PtrO gevolgd om een TakeOut van mijn nieuwe Google account op te vragen en daarin herken ik alleen overeenkomsten met mijn prive Google account in het eerste deel van het IPv6 adres. Maar als de koppeling van beide accounts alleen hierdoor zou zijn ontstaan zou dat toch betekenen dat elke recovery-SMS, van ieder ander die toevallig via mijn wifi een Google account had aangemaakt op een nieuwe telefoon, op mijn telefoon binnen zou komen?

De eerste suggestie van Drs_W lijkt mij het meest voor de hand te liggen. Mijn werkgever heeft mijn telefoonnummer en de telefoon staat natuurlijk ergens geregistreerd op mijn naam. In mijn privé Google account staat mijn nummer wel vermeld t.b.v. recovery-SMS.

kan ook een “test” van Google zijn - ná hun vermoeden dat beide nummers bij één persoon horen …
Velen zullen er in trappen en gewoon die SMS-code in hun nieuwe tablet intikken… en dan …
… Weten ze het zéker !
Die horen dus bij elkaar :grin: