Hoe PPPoE bridgen via connected Ftth FB7590?

De FB7590 biedt op het Accountpanel de vink mogelijkheid “Connected network devices are also allowed to establish their own internet connections (not recommended)”.

De toepassing hier(van) is om ander apparaat in het eigen (home)netwerk zelf de PPPoE maakt waarmee dat apparaat direct aan het internet komt te hangen. Dat dit niet wordt aangeraden, wee tik en is weer een heel ander hoofdstuk. De router in Bridge-mode gebruiken kan naast leuk, nuttig zijn om bv servers(en hun verkeer) uit te testen.

De vraag is/wordt dus hoe kan ik zorgen dat de reguliere PPPoE verbinding naar “Freedom Glasvezel” van de FB7590 logisch gezien niet actief komt, zodat ik vervolgens een ander apparaat in mijn thuisnetwerk de PPPoE - via de FB7590 - naar mijn Glasvezel account kan bridgen.

Op vragen waarom ik dat zou willen is, antwoord ik omdat het kan en allerlei mogelijkheden toevoegt om af en toe de FB te kunnen passeren.

Thx, ik krijg ook de indruk dat de FritzBox geen goede kanditaat is om overheen te bridgen. De nieuwere firmware staat ook niet meer toe om te frutselen. Met OpenWrt zijn er meer/betere mogelijkheden.

Het kan via-via wel, door een andere modus te gebruiken waarmee het dat ding tot switch wordt gereduceerd en ik de ingebouwde Voip/Nas kwijtraak omdat in die ‘BridgeMode’ dan de Firewall wordt uitgeschakeld. een zinnig mens gaat niet zijn Telefooncentrale en Nas rechtstreeks aan het internet koppelen.

@anon97139585, ik heb welbewust geen glasrouter gekocht omdat 1Gbit/Cat5 in mijn huis de standaard is en ik glasvezel via een Genexis NTU (=mediaconverter) laat binnenkomen.

Vervolgvraag… hoe en zou ik op één of andere manier de standaard PPPoE login van de Frittzbox naar Freedom kunnen laten mislukken ?
Zo ja, dan komt de PPPoE vanuit de FB7590 zelf - logisch gezien - niet actief en zou ik alsnog een PPPoE vanuit mijn Thuisnetwerk kunnen aanleggen. Dit trucje - niet inloggen, wel netwerk connectie - wordt toegepast bij providers die expliciet checken op userid/password.

Idd veel touwtjes, blijft leuk om te spelen en zo wat ervaring op te doen aan (en over) de grenzen van het normale. Momenteel speel ik met fysiek kabels overprikken.

Een ander muntje is ondertussen hier ook gevallen… de FritzBox kan misschien wel in hun “Bridgemode” worden gezet maar het voor PPPoE benodigde Vlan(6) kan simpelweg niet vanuit het Thuisnetwerk over/langs de FritzBox “Bridge” komen (WAN verbonden met NTU/Ftth) . Alleen Vlan1 wordt, zover ik zie, dan gebridged. Kortom, leuk experiment maar geen cookies.

Thx, ik begrijp dus dat Freedom de fysieke poort/aansluiting identificatie gebruikt om te authenticeren. De door de gebruiker opgegeven userid/password wordt dan in het upstream process vervangen door de fysieke identificatie (access poort/macadress etc.) om de PPPoE ‘login’ te authenticeren en zo connectie te maken op de toegangsserver (BRAS). Door PPPoE+ zijn separate inlog connecties dan ook niet van toepassing (of - laat staan met FritzBox - zelfs mogelijk).

Mijn gedachte hier (was ooit) om juist de Fritz als eerste - ook ivm Firewall - hop achter de NTU te blijven gebruiken. Gaat alles met eigen zooi fout, kan iemand een FritzBox neerrezetten conform handleiding en is er tenminste connectie. Ook om zo helpdesk/hack gedoe te voorkomen bij verbindingsissues die anders de klager met belscript het bos insturen met:
Tja met een up-to-date Fritz kunnen we u wel verder helpen”.
Maak(te) dat mee bij providers die alleen ‘support’ wilde geven indien je de officiële spullen gebruik(te). Pas wanneer ‘je’ dan aantoonde dat het nog steeds niet werkte, kwam de klant pas bij next level.

Ik denk dat zo alles wel is gezegd en kan ik mijn Bridge-verhaal via FB opbergen om verder te spelen met eigen router(s) die wel open zijn. Praktisch gezien zoals dus @anon49073608 :+1: omschreven heeft.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.