Hoe test je de kwaliteit van een internetverbinding (naast speedtest)?

Een halve leek als ik valt terug op speedtest.nl om te kijken “hoe het gaat” met de internet connectie. De Speedtest website doet dat heel goed. De bijbehorende Android en IOS app nPerf iets mooier maar met (mij te) veel reclamegerommel.
Maar soms wil ik niet (alleen) weten hoe het nu met de verbinding gaat, maar ook hoe het over de komende 24 uur (of zo) gaat. Dat doet speedtest niet. Wie weet er een tooltje dat bv elke minuut even test en dat volhoudt totdat ik ‘m weer uit zet?
(Een collega bouwde zo’n tooltje 25 jaar geleden op basis van ping. Maar ja: kwijt. En in REXX, ook, trouwens :wink: )

Kijken in de toekomst, als dat kon dan vulde ik meteen een lottoformulier in :wink:

Voor de status van de verbinding in het verleden hebben we o.a. RIPE Atlas klik
Ik heb zo’n Atlas probe aan mijn FritzBox hangen, daarmee kan je zien hoe het de afgelopen tijd ging klik.
(Overigens lijkt het er op dat het systeem momenteel wat moeilijkheden heeft, maar doorgaans draait het goed.)

Je kan zelf ook iets in elkaar knutselen met bijvoorbeeld een Raspberry Pi en SmokePing klik

1 like

Zelf gebruik ik telegraf die iedere 10 seconden de netwerk latency met 1 icmp ping meet naar een aantal hosts zoals dns1.freedom.nl, dns2.freedom.nl, ping.xs4all.nl, tweakers.net.

Telegraf zet deze resultaten in influxdb en met grafana kun je dan dashboards maken met grafieken. Vervolgens heb ik nog een python scriptje gemaakt om de lijnsnelheden van FRITZ!Box uit te kunnen lezen. Alles draait in docker containers en is via docker-compose snel en makkelijk te configureren en onderhouden. Zie bijvoorbeeld https://dev.to/project42/install-grafana-influxdb-telegraf-using-docker-compose-56e9

Iedere minuut een volledige speedtest met een download en upload van enkele tientallen of honderden megabytes lijkt mij iets teveel van het goede en is mogelijk zelfs een overtreding van de algemene voorwaarden artikel 12.3. :slight_smile:

1 like

Ah, ja da’s wel ongeveer wat ik bedoel. Ik zal ‘ns kijken of ze mij er bij Ripe bij willen hebben. Wel een praktische oplossing :wink:

Ja precies, één ping per minuut lijkt me ook al heel mooi. Maar hoewel ik die instructies op dev.to nog net kan lezen, voel ik gelemáál geen aandrang om dat te gaan proberen. Iets te veel command-line-instructies waar het heel veel tijd kan gaan kosten voor het echt werkt (de discussie er onder is daarvoor wel maatgevend). Niemand iets dat gewoon kant en klaar in een browser loopt, vrees ik. . .?

Dank je @anon49073608, ik ging je bijna mijn ipv4 adres sturen. Maar toen bedacht ik dat weer wat het punt wél is.
Met Speedtest (simpel: webpagina!) krijg ik een beeld van de snelheid van de verbinding in deze minuut. Maar als ik weer eens worstel met een videovergadering van tegenvallende kwaliteit, dan wil ik weten of er in een halfuur misschien (te) diepe dalen of gaten langskomen. Gisteren ikzelf in een auto nabij Loosdrecht, vorige week de Zoom van mijn vrouw, de week ervoor gerommel met Spotify op de gsm van mijn dochter. Netwerkbeheerders hebben sinds mensenheugenis gereedschap om daar inzicht in te krijgen (zoals die atlas probe’s van Ripe bijvoorbeeld inderdaad).Hebben andere tech-leken daar geen behoefte aan, aan gewoon een simpel appje waarmee je dat even doet? Hoe kan dat, waarom hebben ze die behoefte niet?

Ik gebruik hier smokeping voor, dan kun je vetschillende doelen en type tests configureren en je lijn in de gaten houden. Freedom is nog niet opgeleverd, dus moet het nog aanpassen zodra ik online ben. https://smokeping.xs4some.nl

Enige nadeel is dat ie nu op een odriod in de meterkast draait en het misschien ook wel interessant is om vanuit buiten naar binnen te testen. Alleen heb ik niet zo veel zin om daar weer een VPS ofzo voor te nemen, al heb ik nog wel wat ruimte in mn MSDN abo.

Zelf maak ik vaak gebruik van Pingplotter, voor privé gebruik is dat gratis, bij elke start wel een nagscreen en beperkte functionaliteit, maar voldoende om een verbinding door te lichten.

Ik zit sinds een kleine week op op Freedom glas met 200Mbps (anders wordt het wel heel duur). Zat eerst bij T-Mobile Thusi (OBS in Veenendaal) en had dus 1Gbps.

Ik kom met speedtests alleen steeds op 189 uit. De upload lijkt pas te knijpen na een aantal seconde en komt meestal zo rond de 250 uit. Getest via speedtest.net, speedtest-cli en iperf3.

Toen ik nog op T-Mobile Thuis zat, haalde ik steevast altijd ~940Mbps. Apparatuur is niet gewijzigd.

MTU is netjes 1500, dus daar zal het niet aan liggen.

Naar mijn weten wordt de verbinding pas aan de overkant van de PPP-tunnel geknepen, dus de overhead is niet voor mijn ‘rekening’.

Enige ideeën?