Hoe werkt mobiele abbo's via prijsvechters?

Een niet-Freedom onderwerp, en eerlijk gezegd hoop ik dat Freedom geen tijd gaat verdoen aan mobiele abbo’s. Hoe dan ook:

Er zijn een aantal mobiele operators (KPN, Vodaphone, Odido), er zijn een aantal marketing-merknamen (simyo, lebara, 50mobiel, youfone) en er zijn een aantal prijsvechters, zoals Pricewise, belsimpel. Schakel je via zo’n prijsvechter naar een andere provider, krijg je een lagere prijs (en een premium) als dat je het abbo direct bij dezelfde provider afsluit. En vaak zonder aansluitkosten en andere narigheid.

Maar deze truuk geldt alleen als je van provider wisselt. Als je via zo’n prijsvechter van niet-simyo naar simyo gaat en je bijvoorbeeld 2 jaar vastzet, krijg je de lage prijs en de korting.
Na die 2 jaar krijg je alleen een lage prijs en korting als je naar een andere provider gaat, niet als je bij de oude provider blijft.

En dat laatste snap ik niet. Zo’n prijsvechter leeft niet van de lucht, hoe kan het dat ze een lagere prijs kan maken als de provider zelf? En waarom is het goedkoper om van provider te wisselen als bij provider te blijven - nummer omzetten kost geld, versturen SIM kaart kost geld, inrichten abbo betaling kost geld en dat alles is niet nodig als een klant bij dezelfde provider blijft.

Kortom, waar komt de korting vandaan bij zo’n prijsvechtersclub, en waarom lukt het me niet om na de 2 jaar bij dezelfde provider opnieuw korting te krijgen, noch via de prijsvechter, noch bij de mobiele provider zelf? Snapt iemand hoe dit economisch werkt?

Ik weet dat je een tijdje bij Freedom moet blijven voor ze geld aan je kunnen verdienen. Het aansluiten, de admin, kost allemaal geld en de eerste maanden legt Freedom geld toe. Pas na een aantal maanden lever je als klant op en dat mechanisme snap ik. Ik begrijp alleen niet waarom het bij mobiele abbo’s blijkbaar anders werkt?

mijn vermoedens zijn :
.1. vergelijken
De vergelijkingssite GeertJanCompare (fictieve naam) maakt afspraken met providers:

• wij nemen jou op in onze lijstjes, daarvoor betaal jij ons TIG Euro per jaar
  • voor iedereen die via ons bij jou nieuwe klant wordt, betaal jij ons de eerste periode KORTING euro (wat wij zullen doorberekenen aan jouw nieuwe klant.
    (Het laten wisselen van een klant levert deze site dus geld op; dus: vooral laten wisselen)
    Als er ieder jaar veel nieuwe klanten worden aangemeld via GeertJanCompare, dan is dat een extra reden voor de leverancier om met GeertJanCompare te blijven werken.

.2. prijsvechter
De meeste prijsvechters maken een contract met de leverancier om een minimale hoeveelheid per jaar af te nemen. Dus is het zorg daar niet onder te komen.
Vaak is het extra afgenomen spul tegen de normale prijs.
Soms zit ook hier een afspraak bij over nieuwe klanten.

Ook hier geldt dat het aanbrengen van veel nieuwe klanten er voor zorgt dat deze prijsvechter zijn contract eenvoudiger kan verlengen.

.3. marketing-blik
Vaak kijken bedrijven sneller naar het binnenharken van nieuwe klanten dan naar het behouden van oude klanten. ( kijk ook eens bij Vacature-advertenties, en wat die bedrijven doen richting het bestaande personeel )
Er wordt dus veel geld gestoken in het werven van klanten; soms zijn contracten met “onderaannemers” zodanig, dat alleen zij de goedkoopste prijs mogen aanbieden.
( reserveer eens een hotel-kamer: analoog )

.4. slot
Zelf heb ik nog nooit gehoord dat iemand na de contractperiode (vaak 2 jaar) via een vergelijker het goedkopere contract kon voortzetten.
In een heel enkel geval kon dat via een prijsvechter nog wel, maar dan moet jij goed kunnen overtuigen.

Nogmaals, dit zijn vermoedens van mijn kant.
(Graag dit verhaal verbeteren door iemand die er méér van weet.)

Ik durf niet te zeggen dat ik er alles van weet maar volgens mij zit het ongeveer als volgt.

Die NVMOs (Mobile Virtual Network Operators) huren tegen hoge korting capaciteit van een echte netwerkoperators. Ze binden zich daarbij wel aan een vooraf afgesproken bedrag. Dat geeft die netwerkoperators een gegarandeerde cashflow en ik vermoed ook kapitaal. Dat is fijn voor hun.

De NVMO kijkt over de hele contractwaarde. De overstapkorting wordt goed gemaakt over het hele contract. En met hoge buitenbundelkosten en door de slapende klanten waarvan de contracten doorlopen. Bovendien maken NVMOs beduidend minder kosten dan eerder genoemde netwerkoperators.

Voor de netwerkoperators maken een paar NVMOs op hun netwerk qua kosten vrijwel niets uit. Die kosten moeten ze toch al maken voor de eigen klanten.

1 like

Als je alleen een mobiel abonnement neemt bij een A merk, betaal je de hoofdprijs.
Zodra je de bundel neemt, gaat de prijs vaak naar beneden.
In mijn beleving bewust hoog houden.

Valt de keuze op een B merk op hetzelfde netwerk, merk je ook kleine verschillen.
Een van die verschillen waar ik tegenaan liep, dat je de nummer afscherming op nota’s van mensen die je bellen niet uit kunt doen. Dat je de hoogste snelheid, extra moet betalen.

Bij overstap van een C naar een B merk.
Viel het me op, dat het verbruik niet in details realtime te zien is.
Je moet dan de nota aan het einde van de volgende maand afwachten.
En dan heb je de flauwe dingen zoals, die 50ct voor het dataplafond.
Ik heb nu wel weer een stabiele verbinding.

Ook bieden niet alle providers IPv6
En dan is de IPv4 is dan ook nog eens een NAT adres.
Dat kan ook een voordeel zijn, het is maar hoe je het bekijkt.

Ik denk dat het redelijk simpel inspelen op menselijke natuur is.

Met kortingen haal je mensen binnen, een TV van normaal 749,= verkoopt ook slechter dan als die TV van 1000,= naar 799,= is afgeprijsd. Zo hebben bedrijven ook een adviesprijs en een goingprijs (of in elk geval in de tijd dat ik nog in de bruingoed zat).

Bij telecom abonnementen geldt dat vast ook, met een korting haal je mensen binnen. Als het verschil om, na de vaste periode, te blijven niet groot genoeg is met weer de ellende van overstappen, dan blijven mensen wel. Hoe langer je ergens zit, hoe lager de kans dat de klant weer vertrekt.

Hier zitten we al een tijdje bij Ben. Het netwerk is goed (T-Mobile was degene met de beste ontvangst hier) en de kosten waren meer dan prima (er was niemand goedkoper voor een minimale bundel). Ze hadden wel een aparte manier om mensen te binden. Of maandelijks opzegbaar en je maandbedrag stond vast, of je kreeg 1 euro korting als je 2 jaar afsloot, maar je maandbedrag verdubbelde na die 2 jaar. Nu is het voor 2 jaar vast en tijdens die periode wordt er wel geindexeerd, maar het berdag verdubbeld niet na afloop van de vaste periode.

Dat is directe verkoop, prijsvergelijkingssites zullen wel een commissie krijgen voor elk abonnement dat via hun wordt afgesloten. Ik gok dat een deel wordt gebruikt om klanten te lokken (tikkeltje extra korting) en een deel om de prijsvergelijkingssite te bekostigen (en het personeel)

Vrij vertaald, men hoopt dat overstappen ‘niet loont’ na verloop van de vaste periode en mensen dus blijven. Naast kosten voor de leverancier hebben klanten ook ‘geneuzel’ bij een overstap die velen niet willen.

Hier werkt het in elk geval, het is maar GSM, dus voor ons is de belangrijkste eis goedkoopste met ontvangst thuis. Helaas is de kleinste bundel nog teveel voor ons, maar 0 data en 0 min bellen is ‘m ook niet en prepaid is ‘m helemaal niet. (en ach, 7.50 p/m, da’s minder dan een sixpack)

Wat speelt zoals @arien eerder noemde, is dat een (totaal)pakket qua volume meestal nooit totaal wordt opgebruikt en zoals je zegt, bedrijven inspelen op (on)zekerheid van een (gemiste) gelegenheid van klanten.

Ooit actief geweest bij een telecommer waar reserve capaciteit als databursting werd verkocht als extra deal. Menig zakelijke klant trapte in die fuik omdat structureel gebruik (alszijnde misbruik) contractueel werd uitgesloten. Klant blij die vanzelf meer data gingen verstouwen.
Klanten mochten dus bursten maar natuurlijk niet elke dag op hetzelfde moment of in te grote volume(s). Zo ja, kregen ze voor weinig meer, een niet te weigeren opwaarderingspakket.

Wij hebben bv voor een luizige extra euro, een ongelimiteerd belabbo waarvan we in de maand hooguit een uurtje verbellen. Puur één en alleen dat we tijdens - zo ja, we dan - bellen niet willen hoeven na te denken over (verleng)kosten.

Onderaannemers kunnen meeliften met in kleinere letters dat ze wat minder verplichtingen hebben om de door hun verhandelde “kwaliteit” of “capaciteit” in SLA te garanderen. Prijs komt uit de breedte of hoogte die een dienst kost en vooral hoe dat wordt verplakt.
“Het beste netwerk mag dan ook wat kosten”.

We merken het hier ook, omdat we beide een abonnement hebben krijgen we 3G gratis data bij de bundel. Helaas krijg je die niet als je 0 afneemt… Ik zit gemiddeld op 300 MB per maand, m’n vrouw op nog geen 100 (zolang ik niet ga klooien met het netwerk en ze de hotspot moet gebruiken :wink: ).

Capaciteit verkopen die toch niet gebruikt wordt is erg luceratief.

Ik gok dat de NVMOs wel vaak eigen routering doen. Met name internationaal bellen is dan een stuk gunstiger.

En nu met die nieuwe roamingtarieven is gewoon bellen met prepaid trouwens ook steeds goedkoper geworden ten opzichte van bellen via internet. Ik begrijp ook niet helemaal hoe die bedrijven dat doen :slight_smile:

Heb je een prijsvoorbeeld ter vergelijking ? Waar prijsvechter goedkoper is dan internet ?
NB: dit laatste kan ook weer komen door het (access)contract dat die prijsvechter wel kan krijgen en de andere partij die zo dan op achterstand wordt gezet, niet.

De cowboys zelf zijn er in allerlei vormen in smaken. Varierend van het hebben van eigen (Full) toegangs/diensten, faciliteiten, (klant)services tot simpel Skinny. Hetzelfde door verkopen maar onder een andere naam (bv resellers die zo hun fee pakken) van een white label.

Ik kan/wil mijzelf ook niet ontrekken aan de minder nette gedachte dat in dat ondoorzichtige wereldje mogelijk ook wat telewassen zit.
Je dan als bedrijf whatever natuurlijk wel echte klanten moet hebben die - desnoods voor minder - diensten afnemen.

Ik zit zelf bij Simyo met prepaid. Zelfs als ik in het buitenland zit met Euroaming, betaal ik zo’n 10 cent per minuut voor bellen naar Eurozone nummers. Voor een mobiel apparaat wat kan bellen via internet betaal je vaak al een paar honderd euro, dus dan moet je duizenden minuten bellen voordat je überhaupt zo’n apparaat eruit hebt. Bij een abonnement betaal je al snel zo’n €5 of zelfs €10 per maand. Dat haal ik nu met prepaid ook niet.

Ik denk dat Simyo het er misschien wel uithaalt, maar ik heb ook een buitenlandse SIM-kaart en daar zijn de tarieven nog lager. Ik heb in 1,5 jaar nog geen €10 uitgegeven…

Het zal voor andere mensen anders zijn, maar zelfs als je vrij veel reist, hoef je tegenwoordig niet snel via internet te bellen. Een simpele telefoon met prepaid is snel goedkoper dankzij die gunstige roamingtarieven.

Ms dat ik de door jij gebruikte term “bellen via internet” onvoldoende begrijp (of begreep).
Kun/wil je een type/voorbeeld geven van een dergelijk apparaatje - of bedoel je een smartphone - dat een paar honder euro kost (om beter in te schatten wat je dan bedoeld) ?

Bellen via internet schaar(de) ik onder de term VoIp waarbij je mobiele-telefoon via een (internet) voip provider belt - en dus data verbrand ipv voice-minuten - om ergens naartoe te bellen. Met weet ik veel 1GB kan je - in theorie - iets van 10 uur aaneen (voice doen) naar/op een landlijn bellen.
Maar goed, ook op het gebied van databundels(& verbruik) zijn dingen bijkans ongrijpbaar geworden en sws is ons bellen technisch gezien op het netwerk; voip cq VoLTE.
NB: de eigen voip-functie op een Android telefoon, is vanaf - ik meen 10 - verdwenen en nu alleen en beschikbaar via een aparte App. Dit laatste blijft (ook thuis) leuk om via de gsm als vaste lijn of intern te kunnen bellen.
Interessant hier is dat “netwerk/hardware” bedrijven hun stinkende best lijken te doen dat je als ‘consument’ niet zelf (veilig of betrouwbaar) E2E naar andermans voip-modem kunt (dns-naam)bellen.
Ik kan bv niet bij Freedom/Soverin de daarvoor benodigde DNS records (zoal bv HINFO) invoeren.
Ergens wel weer begrijpelijk want dan zijn telecomproviders, als dienst, qua landlijnen feitelijk niet meer nodig.

Precies, iets als een smartphone. Daar lijken wel de meeste kosten in de zitten.

Precies dit, maar ik verwacht dat de prijs van 1GB aan data nog niet laag genoeg is dat je naast een VoIP abonnement/prepaid goedkoper uit bent. (Ik zie dat datakosten nu inderdaad wel een stuk lager zijn dan voorheen.)

Ja, dat soort dingen zijn wel zonde. Dat maakt gewoon bellen nog steeds makkelijker, want je hoeft niet na te denken welke applicatie de andere kant toevallig gebruikt.

E2E lijkt me inderdaad wel een goede reden om wel meer te investeren in iets voor telefonie, maar ik zie dat niet snel via PSTN lopen. Het zou lovenswaardig zijn als Freedom hier met Voys iets mee zou doen :slight_smile:

Heb ik ook jaren lang gehad. Nu heb ik hiervoor onbeperkt bellen.
Wat de voip betreft, dat was knudde in Android OS.
Verder heb ik een groep mensen, die de voorkeur geven aan bellen via Signal.
Dat is tevens ook het meest ingewikkelde dat niet technische mensen aan kunnen.
Dingen die echt privé zijn, moet je helemaal niet via een telefoon doen.
Er komt iedere keer een aanpassing in het OS die je privacy verminderd.
En dan is E2E ook nutteloos.
Dat Lenovo nu Linux, steeds meer als default OS gaat leveren is een goede zaak.
Zoiets moet ook nog voor telefoons.

1 like

Ik heb wel goede ervaring met Jami op dat vlak.

Ik heb slechte ervaring met apps die niet gangbaar zijn.
Mensen willen het niet.
Jammi smeer je op de boterham, krijg je dan te horen.
Signal is ook nog heel raar voor veel mensen.
Ze halen het er af, omdat er niemand op zit.
Threma lukt ook niet in Nederland omdat het eenmalig geld kost.
Toen Whatsapp 99ct per jaar koste, stond het hele land op de kop…Schande.

In ons land lopen 100 mensen rond die privacy willen.
De rest kan het helemaal niets schelen.
Gratis en 3 voor de prijs van 2 is de nationale hobby.
Dat ze ons voor het lapje houden, willen de meesten niet weten.

En Whatsapp betreft… ER IS NIETS ANDERS.
Het is de norm, doe je niet mee, ben je een idioot.
Ik ben een dubbele idioot, want ik zit ook niet op FB.
Als ik mensen vertel dat ik op Pixelfed zit i.pv. Instagram, lopen ze weg.

2 likes

Hoe dan, knudde ?

In Android was het een SIP-client die exact net zo goed & geïntegreerd werkt(e) als normaal GSM bellen. Ik vind het vooral jammer dat onder druk van “Telecom-tech” die standaard sip-optie uit Android is uitgefaseerd. Je nu een App - wij doen sipdroid - moet gebruiken.
Bijkomend voordeel is/was ook dat we de Android voor de vaste lijn - ja dat doen wij voor die €8,50/jaar nog - kunnen gebruiken.

Nb: alle formele instanties en nutsdiensten die contact willen e.d. bellen ons (maar) op de vaste lijn; zodat we dat inkomende “verkeer” gescheiden houden van onze eigen beldoosjes.
Dit doen we ook met de mail van gemeente en nutsdiensten e.d. naar/in een apart gedeelde mailbox zodat ons persoonlijk (mail)verkeer daarvan gescheiden kan blijven.
Zijn we (daar) even niet thuis, zijn we weg, niet beschikbaar en is (voice)mail een prima ding.

1 like

Bij mij ging het niet goed met de combinatie provider en telefoon.
Het is ook al lang geleden, weet de details ook niet meer.
Er staat nog steeds een app op, voor voip.
Die gebruik ik af en toe om mobiel uit te bellen op een nummer dat permanent verbonden is met een antwoordapparaat. De zogenaamde geen gezeur lijn.

1 like

Helder en eens dat een provider*(s) je hierbij in de weg kan hebben gezeten.
//–//
De telecom industrie lijkt het imo wat moeilijk te willen maken dat je niet zonder ze kunt. Een beetje ook zoals bv Fritz die door hun verkozen opzet, het onmogelijk maakt dat je E2E (dwz voip2voip zonder provider) kunt bellen.
Ooit het werkende idee gehad dat je dan zelf met bekenden je eigen telefoonnetwerk inregelde en DNS kon gebruiken om de (naam2ip) nummerportering te doen. Probleem is/was echter dat niet elke “router” dat goed mogelijk wilde maken. Belanghebbenden willen natuurlijk in het facilitaire verdienmodel blijven.

Inkomend via CheapConnect kan je eenvoudig je vaste lijnnummer laten overlopen naar dat eigen (dus interne) voipnummer. Het is dus geen doorschakelen waar je bij anderen dan weer tikken voor betaalt.
Uitgaand idem, bellen we tegen zeer acceptabele tarieven uit via het CC account (feitelijk) op ons vaste lijnnummer. De mobiele-tikken gebruiken we dus wanneer we niet thuis zijn.

1 like

Dat ze hun eigen privacy te grabbel gooien voor een “gratis” communicatie dienstje is dan nog tot daar aan toe, mijn probleem is dat ze ook mijn persoonsgegevens aan die ranzige bedrijven doorgeven terwijl ik daar niets mee te maken wil hebben. Het enige wat je zou kunnen doen is die personen je gegevens niet geven, maar dat is ook geen houdbare situatie.
Ik ben bang dat ik niet wil weten hoeveel meta van mij weet door die indirecte datavergaring.

Overigens nog algemeen mbt. de mobiele abbo’s van prijsvechters:
Staar je ook niet blind op dingen als “gebruikt het netwerk van bedrijf x”, want ook daar zijn verschillende gradaties in, zelfs binnen het aanbod van een enkele provider.
Wat altijd wel hetzelfde is is het radionetwerk, ofwel de dekking met 2/3/4/5/6/7/8G :-), waarbij soms nog wel een selectie gebruikt wordt welke technieken je mag gebruiken. Waar de verschillen ontstaan is in data dienstverlening (IPv4 only, IPv6 only, dual stack, CGNAT of combinaties daarvan). Dat je op het netwerk van (bijvoorbeeld) KPN zit wil nog niet zeggen dat je dezelfde data dienstverlening hebt als een klant van KPN zelf. Sommigen faciliteren ook zelf de koppeling naar internet en kunnen eventueel smerige dingen met al je internet verkeer uithalen. Mien van om de hoek zal misschien weinig merken van die verschillen, maar types zoals wij meestal weer wel :slight_smile: ,

1 like