Een niet-Freedom onderwerp, en eerlijk gezegd hoop ik dat Freedom geen tijd gaat verdoen aan mobiele abbo’s. Hoe dan ook:
Er zijn een aantal mobiele operators (KPN, Vodaphone, Odido), er zijn een aantal marketing-merknamen (simyo, lebara, 50mobiel, youfone) en er zijn een aantal prijsvechters, zoals Pricewise, belsimpel. Schakel je via zo’n prijsvechter naar een andere provider, krijg je een lagere prijs (en een premium) als dat je het abbo direct bij dezelfde provider afsluit. En vaak zonder aansluitkosten en andere narigheid.
Maar deze truuk geldt alleen als je van provider wisselt. Als je via zo’n prijsvechter van niet-simyo naar simyo gaat en je bijvoorbeeld 2 jaar vastzet, krijg je de lage prijs en de korting.
Na die 2 jaar krijg je alleen een lage prijs en korting als je naar een andere provider gaat, niet als je bij de oude provider blijft.
En dat laatste snap ik niet. Zo’n prijsvechter leeft niet van de lucht, hoe kan het dat ze een lagere prijs kan maken als de provider zelf? En waarom is het goedkoper om van provider te wisselen als bij provider te blijven - nummer omzetten kost geld, versturen SIM kaart kost geld, inrichten abbo betaling kost geld en dat alles is niet nodig als een klant bij dezelfde provider blijft.
Kortom, waar komt de korting vandaan bij zo’n prijsvechtersclub, en waarom lukt het me niet om na de 2 jaar bij dezelfde provider opnieuw korting te krijgen, noch via de prijsvechter, noch bij de mobiele provider zelf? Snapt iemand hoe dit economisch werkt?
Ik weet dat je een tijdje bij Freedom moet blijven voor ze geld aan je kunnen verdienen. Het aansluiten, de admin, kost allemaal geld en de eerste maanden legt Freedom geld toe. Pas na een aantal maanden lever je als klant op en dat mechanisme snap ik. Ik begrijp alleen niet waarom het bij mobiele abbo’s blijkbaar anders werkt?