Hoe wordt mijn Linksys EA2700 weer een router ipv een "doorgeefluik"

Hallo, ik ben René en nieuw hier. Nog niet gemigreerd naar Freedom (3wkn), maar hier alvast aan het rondneuzen. Omdat ik hier veel netwerk-knowhow zie, mijn probleem: Vroeger was de Linksys een tweede dhcp/router achter de Fritz!box en bedoeld voor het kinder-subnet op de 1e etage. Toen dat niet meer nuttig was en er een nieuwe Fritz!box kwam op 192.168.178.1 werd hij bridge, maar op de groffe manier: alle kabels op de uitpoorten en de internetpoort leeg. Nu kom ik met geen mogelijkheid meer op de Linksys, factory reset etc, nada. De spannings-led knippert langzaam, dus er gebeurt iets en kaduuk is hij niet, denk ik dan. Wil voorkomen dat ik de Fritzbox naar 192.168.1.1 moet zetten. Iemand een idee?

Hoe voer je de reset uit?

Eerst resetknopje met paperklip 10sec+, los, paar minuten stroom eraf, stroom er weer op. Na opstarten even powerled permanent, dan powerled slow-blink. Volgens “de boekjes” zou dat “opstarten” (al gebeurt) “firmware-upgrade” (hoe dan) of “WPS-verbinding” (???) zijn.

Lastig om gelijk een definitief antwoord te geven, maar, als de reset daadwerkelijk gelukt is is het denk ik het makkelijkst om te controleren of je van de Linksys een IP adres krijgt als je alleen een enkel systeem direct op de Linksys (1 van de LAN poorten) aansluit. Dus niet in hetzelfde netwerk als de fritzbox hangen.

Een andere optie is om je PC even een statisch IP adres in het subnet van de Linksys te geven (bijvoorbeeld 192.168.1.100 / 255.255.255.0) en kijken of je hem dan kan bereiken.

Persoonlijk zou ik eerst optie 1 testen omdat je dan het minste variablen hebt

Als je geen draadloos netwerk ziet, is het apparaat wellicht ‘bricked’.

Nou, wat ook raar is … In het netwerk duikt af en toe een DrayTek wireless accesspiont op zonder ip-adres. En dan is ie ook weer weg. Zou dat de linksys kunnen zijn? Verder heb ik de kabel naar de Fritzbox in de ethernetpoort van de linksys gedaan, met een PC een DiskStation daaraan hangend. De Diskstation draait vrolijk door. De Pc gaat onmiddelijk over op wireless maar houdt contact met de DS. Ga nu een andere PC een vast IPgeven en aan de Ls hangen, kijken wat er gebeurd. Eerder al geprobeerd, maar toen kwam er een alternatief IP-adres met het commentaar “no network”

Mijn PC zag de Linksys niet. Die overnieuw gereset, nu anders: stroom eraf, reset ingedrukt houden met stroom erop (40sec). Kabels van internet (F!B), PC en DS er weer in en kijken hoe of wat. De PC heeft 169.254.98.219 met subnet 255.255.0.0 en de DS is zichtbaar met 169.254.132.83 en de agent van de PC naar de DS loopt. Verder zie ik niets in windowsnetwerk, maar de linksys zit dan niet in 169.254.x.x zou ik denken. Maar hoe komt de DS dan aan dat IP? Even denken hoe verder, vuilnisbak of …

Zeker niet weg gooien.

Klinkt alsof er geen DHCP actief staat.

Zie bovenstaand voor meer informatie over dat 169 IP.

Vraag me af of hij echt goed reset. Je zou verwachten dat hij dan op LAN 1 een adres af geeft.

Heb je hier hier wat aan?

de EA2700 is een wat underpowered exemplaar.
Ik geloof dat de aller eerste opzet een eigen router was, maar je kon ervoor keizen om de firmware om te zetten naar een Cloud versie (voor zo ver ik me kan herinneren een one-way street).

Voor de v1 is er nog een OpenWRT firmware geweest dachtik, de v2 was andere CPU etc. en niet van LInksys maar van Cisco en al dicht getimmerd daar is vziw ook geen firmware voor geweest.
De OpenWRT site moet er meer over kunnen vertellen.

Ik heb de mijne destijds vervangen door een Turris Omnia. Daarna is tijdens een firmware update poging de zaak “gebricked” geraakt.

Ik adviseer de TS dan ook eens te zoeken naar manieren om een bricked EA2700 te herstellen. Denk dat het is op te lossen.

Gisteren de 30/30/30 reset geprobeerd. Eerst met de “echte” resetbutton. Daarin met de wps-knop (schijnt daar ook weleens voor gebruikt te worden). Beide zonder resultaat. De kabel van de fritz in de ethernetpoort van de linksys levert steevast onbereikbaarheid op van wat er aan hangt. De powerled blijft in slow-blink. Op wifi zie ik twee verborgen netwerk; een beveiligd, de ander niet. Daarmee ook van alles geprobeerd: effect nada. Als de kabel van de fritz ontbreekt of in de ethernetpoort zit geeft de DiskStation in het log [LAN 1] Link down en pakt een 169IP. Bij terugplaatsen van de stekker het omgekeerde (Up en 192IP). Flashen (met TFTP?) lijkt een optie, maar hoe?

Evt. seriele poort mee lezezn kan helpen: DD-WRT Forum :: View topic - Image of Serial Connection to EA2700

Hier officiele linksys info

Met verwijzing:

Daar wordt een utility genoemd. Meestal heeft een TFTP download etc. een DHCP ondersteuning nodig waarmee het startende apparaat niet alleen een IP adres maar ook een file op een TFTP server krijgt aangewezen. Dan is vaak de MAC adres van een apparaat nodig.

Dank jullie wel voor de hulp, maar ik geef het op. Hij lijkt met geen mogelijk uit deze foutstand te halen. Dus blijft deze een soort hub en ga ik even kijken voor een andere router, want ik wil het verkeer wel geregeld hebben.