Hogere ping Hilversum/Fibercrew

Sinds deze week is de ping behoorlijk hoger dan normaal.
Normaal 2 msec en nu 7- 8 msec.
Is er een issue?

Naar welk doel? En hoe loopt de route (traceroute)? Dan kunnen anderen ook testen en zo mogelijk achterhalen waar het probleem zit. Heb je dit ook naar freedom.nl? Op zich is een ping van 7ms in veel gebieden in NL prima (naar Amsterdam). In Hilversum zou het gezien de ligging tegenover Amsterdam wel inderdaad een stukje lager moeten zijn (naar Amsterdam).

Pinging freedom.nl [2a10:3780:2:52:185:93:175:46] with 32 bytes of data:
Reply from 2a10:3780:2:52:185:93:175:46: time=7ms

Tracing route to freedom.nl [2a10:3780:2:52:185:93:175:46]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms <1 ms <1 ms fritz.box [XXXXXXXXXXXXXXXXXX]
2 6 ms 5 ms 5 ms 2a10:3780::248
3 7 ms 5 ms 5 ms 2a10:3780:1::2a
4 6 ms 5 ms 5 ms haproxy.frontproxy.fi001.nl.freedomnet.nl [2a10:3780:2:52:185:93:175:46]

Ik heb hetzelfde. sinds 7 maart zijn de pings 1.5 tot 2ms hoger, Fiber Crew gpon in Almere
Op tweakers wordt hier ook over gesproken, veel mensen lijken hier last van te hebben.

1 like

Ik lees daar inderdaad veel berichten over de hogere latency.
Ben wel benieuwd waar dat dan in zit…
Is het in het Fibercrew netwerk, of iets bij Freedom?

Mensen die gebruik maken van AON in mijn omgeving (Almere) hebben een ping naar bekende servers (tweakers, freedom, cloudflare, google etc) die tussen de 1.5 en 2ms lager is.
Vorige maand was dit bijna te verwaarlozen.
De latency is echt omhoog gegaan.
En volgens mij was vanaf 7maart dus ineens een verschil. Kan zijn dat ze nu andere routes nemen, of andere peering ergens hebben, maar ik zou graag mijn oude latency terug willen (of naar AON van oude Cambrium overstappen met freedom)

Ik had hier met Fibercrew voor 7 maart ook 1 a 2 ms. De latency hoeft er dus niet te zijn.
Vermoedelijk is het een omgeleide route binnen het fibercrew netwerk.
Dat zou ik graag teruggedraaid zien.

Hier in Amersfoort Vathorst hetzelfde naar verschillende DNS providers:

De huidige latency past niet echt bij een premium provider in mijn optiek. Gelukkig ben ik geen gamer.

Jammer genoeg is de latency nog steeds niet wat het ooit was.
We zitten nog steeds op 6 -7 ms i.p.v. 2 ms.
@freedom is dit niet op te pakken op een of andere manier?

Ticket aanmaken misschien?