Hulp: Glasvezelinstellingen op Cisco Meraki apparatuur

Vandaag is mijn glasvezelverbinding opgeleverd, maar ik krijg het nog niet aan de praat met mijn eigen apparatuur. Ik heb een stack Meraki apparatuur met een MX64 (Security Appliance welke ik gebruik als router), een MS120 (8-port switch) en MR33 (AP). De verbinding naar deze apparatuur ziet er nu als volgt uit:

Opgeleverde kabel > SC/UPC - SC/UPC kabel > SFP > TP-Link MC220L > UTP kabel naar MX64.

Ik kan uitsluiten dat het aan de opgeleverde verbinding ligt, aangezien alle lampjes op de MC220L branden.

Dan blijft de config over waar ik ongetwijfeld iets fout doe. Ik gebruik de algemene instellingen voor de glasvezelverbinding die ik op de website van Freedom heb gevonden. Onder het kopje Uplink van mijn router heb ik dit als config voor de WAN verbinding:

image

Het enige wat ik uit de instellingen hier niet kan configureren is een VLAN. Op dit moment heb ik alle poorten van de router geconfigureerd met VLAN 6.

Op dit moment ben ik verbonden met de koperkabel van de oude leverancier, maar zodra ik wissel om te testen werkt niets meer. Ik krijg dan een melding dat de uplink niet werkt. Aangezien dat nog niet werkt heb ik ook nog niet naar de switch en AP gekeken, en IPTV wordt al helemaal een uitdaging ben ik bang.

Het is een long shot, maar ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Hmmm je PPTP trunk werkt - alles enable - prima op vlan 6 en je moet vervolgens je normale vlan daarin gaan routeren/tunnelen.
Hoe dat precies gaat op jouw speullen, weet ik niet.
zelf zou je aanraden om desnoods eerst je PC/laptop direct aan te sluiten en een PPTP sessie opzetten, waarna je kutn weten of er überhaupt native verkeer mogelijk is.

Is dat allemaal ingewikkeld en moeilijk, raad ik je ten zeerste aan om standaard ergens een FritzBox achter de hand te houden die dan puur gebruikt wordt als gateway en alle angsten wegpoetst. Ook handig wanneer er support nodig is om de wonder wereld te bijven betreden.

Die SFP zit dus in jouw TP-link switch? Dubbelcheck even of die poort ingesteld staat op een vaste linksnelheid (1Gbps); als die poort op auto-negotiation staat kan het zijn dat daardoor de SFP niet werkt.

Bedankt voor de antwoorden. Inmiddels heb ik het probleem opgelost! Tijdens initiele setup van het apparaat kan je kiezen voor VLAN tagging op de uplink. De initiele setup heb ik een aantal jaar geleden uitgevoerd. Gelukkig heb ik de settings via het management port nog kunnen aanpassen naar de juiste gegevens.

1 like