Hulp met installeren van eigen router

Update: FRITZ!SFP is niet compatible, ONT van freedom kan helaas niet aangeschaft worden zonder de fritzbox op te zeggen. Ik zal een compatible SFP(+) module moeten zien te vinden :frowning:

Ook dan loop je tegen het probleem aan dat de fritzbox onbruikbaar wordt, waardoor je hem net zo goed terug kunt sturen en een paar euro huur per maand kunt besparen. De (gpon) sfp module moet je bij Freedom laten registreren, waarbij de registratie van de bij de fritzbox behorende module vervalt. Er kan op jouw fiber maar 1 gpon module tegelijk geregistreerd staan.

Zelf heb ik wel de fiber rechtstreeks op een sfp module in mijn (mikrotik) router aangesloten, maar ik heb een AON aansluiting in plaats van een GPON. AON modules hoeven niet te worden geregistreerd.

Tenzij je het GPON SN kan “spoofen” in die SFP. Fritz!Boxen kunnen dat bijvoorbeeld ook. Zo heb ik een Huawei ONT vanuit Freedom ontvangen en daarvan het GPON SN in mijn eigen aangeschafte Fritz!Box 5590 gekopieerd, in plaats van het serienummer van de Fritz! te laten registeren bij Freedom. Op die manier kan ik altijd snel schakelen als dat nodig is, bijv. als mijn Fritz!Box opeens besluit de pijp aan Maarten te geven. Dan pak ik de ONT er bij en kan ik vrijwel elke (oude) router erachter gooien en ik heb een noodoplossing waar ik niemand’s hulp voor nodig heb. Als ik de GPON SN van de Fritz! had laten registreren, zou ik alleen apparatuur kunnen aansluiten waarin ook het GPON SN aan te passen is (sterk beperkte keuze en heb ik hier zeker niet op de plank liggen) of ik moet wachten totdat Freedom het nieuwe GPON SN kan registeren voor me.

1 like

De glas aansluiting is geplaatst in de meterkast.
Freedom geeft aan XGSPON Dus XGS-PON module in 5590 aanbracht (blauw).
LC SL UPC APC AON, GPON en XGS-PON Groen bauwe conector, Der kleur is duidelijke taal maar verder voor mij een zoekplaatje.
Gelukkig gaf fritzshop de goede kabel aan.
Kabel aangesloten met "Patch SCU-SCA L=2m Attema slider red cap, Groen Blauw connector.
Freedom ingesteld als provider. geen controle uitgevoerd.
Status van DeltaNetwerk.nl geeft aan; Bovengronds verdeelpunt klaar en Activering van jouw glasvezelaansluiting zijn nog niet afgevinkt.
Power led knippert, dus de lijn is nog niet actief, zo als eigenlijk verwacht.
Wordt nu wachten op bericht van Freedom.