Hulp met installeren van eigen router

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn eigen router te installeren en ik zou deze graag direct op de glasvezelverbinding willen aansluiten. De router in kwestie heeft gelukkig een SFP+ gleuf.

Eerst zou ik graag mijn huidige netwerk willen uitleggen. Ik heb een FTU(?) kastje van E-fiber waar een gele glasvezelkabel met groene connectors op is aangesloten die aan de andere kant in mijn fritzbox 5530 prikt. Ik heb een GPON aansluitng en mijn belichter is Fiber Operator

Ik zou graag willen weten of
a: De sfp module die in de fritzbox zit ook zou werken met mijn nieuwe router die een sfp+ poort heeft. b: hoe de gele kabel met groene connectors heet en welke specifieke variant ik nodig heb (ik heb een langere kabel nodig, vandaar dat ik een nieuwe koop).
c: als het antwoord op vraag a “nee” is. welke module heb ik in plaats daarvan nodig?

Alvast bedankt voor alle antwoorden :slight_smile:

De groene connector zegt iets over de afsnijding van de fiber (recht/of scheef), dat is dus wel van belang. Kun je een foto FTU en kabel sturen? Anders moeten we gokken op basis van hoet het er bij ons thuis uitziet. (ik heb b.v. blauw aan de andere kant, maar beide kan).
GPON zou gewoon moeten werken.

Ik heb de 5009 nog niet binnen (ik heb 'm toevallig ook besteld) volgens het overzicht van Mikrotik zelf, wordt deze SFP niet ondersteund (Manual:Peripherals - MikroTik Wiki). Maar dat wil niet zeggen dat ie niet werkt. Ik zou 'm er gewoon instoppen en kijken of de interface herkend wordt.

Ben momenteel niet thuis, maar heb wel eerder foto`s geupload. Geen internet met Fritz 5530 - 7 van bellenblaas

Op de muur heb je een SC/APC en in de Fritzbox een LC/APC

Ik heb nog even gekeken wat zoal de verschillen zijn.
Volgens mij is dit het overzicht voor de Fritzbox.
De modellen die nog komen moeten, zitten er ook bij.

5490   SC/UPC
5491   SC/APC

5530/5590/5690PRO SFP
XGS-PON  SC/UPC
AON      LC/APC
GPON     LC/APC

5690XGS-PON LC/APC

dus ik zou zoiets als dit nodig hebben?

Ik kan 'm zo snel niet bij allekabels vinden, maar zoiets als deze bedoelt Erik dan:

Maar foto’s helpen om het zeker te weten :wink:

Ah, fritz heeft 'm zelf ook:

Nee, das een dubbele.
En heb je die Fritz SFP te huur?
Als het blijkt dat je een andere moet hebben, kan er wel weer een andere aansluiting op zitten.

de Fritz en de SFP zijn beide gehuurt inderdaad, maar de router die ik op het oog heb heeft een sfp+ poort. gaat dat wel passen? zo niet bij wie moet ik dan terecht voor de juiste module?

Als je de Fritzbox opzegt, zul je een andere SFP moeten kopen.
Die zijn er ook in de fritzshop voor €29
Of dat in alle gevallen past, weet ik niet.

Ik ben van plan de fritzbox te houden en (te proberen) de huidige sfp module in de nieuwe te gebruiken.

Ik zal wel een iets langere glasvezelkabel moeten halen (7.5m+). Enig idee waar deze te vnden zijn? bovenstaande links bieden volgensmij niet zo`n lange optie

De zoekmachine zegt, deze zou het kunnen zijn.

Kun je eens een foto maken van de SFP module? Ik twijfel heel erg aan de LC stekker, gezien fritz geen SFP met LC lijkt te verkopen:
https://fritzshop.nl/zoeken?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=sfp

Zeker wel. AON en GPON Fritz!SFP hebben beide LC-APC (klein groen), alleen de XGS-PON SFP van Fritz heeft SC (en dan UPC, dus groot blauw).

Ik neem even aan dat je nu een Fritz!Box 5530 hebt gehuurd via Freedom? Dat is LC-APC (klein groen), e-fiber FTU is bij mij (en volgens mij altijd) SC-APC (groot groen). Als dat overeenkomt met jouw situatie kan je hier (kwalitatief goede) kabels vinden tot 40 meter: Netwerkwinkel.com || LCAPC-SCAPC ( Simplex SMF OS2 Patchkabels ) || LCAPC-SCAPC

Ik betwijfel overigens of je de Fritz!SFP in een router van een andere fabrikant kan gaan gebruiken, moet je wel heel veel geluk hebben. Verstandiger is om een SFP van die betreffende fabrikant te kopen, dat kan wel tot gevolg hebben dat je aan de router kant een andere connector nodig hebt en de kabel die je nu hebt en die van hierboven niet geschikt zijn, dat is afhankelijk van de SFP. Let op dat je eigen router en de bijbehorende SFP aan bepaalde specificaties moeten voldoen, deze kan je hier vinden: Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk

Het is overigens bijna nooit een probleem om een SFP in een SFP+ poort te prikken, de poort is backwards compatible.

Hou er op GPON ook rekening mee dat je je serienummer moet laten registreren bij freedom (als dat al kan?) of die in je eigen router moet kunnen spoofen en daar dan het serienummer uit de FB in zet.

Al met al is het allemaal te regelen, maar je hebt wel wat technische kennis van de materie nodig. Je maakt het jezelf een heel stuk makkelijker door of de FB te blijven gebruiken, of bij Freedom de huur van de FB op te zeggen en een ONT van Freedom te gebruiken die met een simpele netwerkkabel naar je eigen router gaat.

Soms staat er een verkeerd plaatje bij.
Dat is ook wel eens zo in de Manual.

Ze hebben er wel een Circus van gemaakt, met al die verschillende connectoren.

1 like

Ik heb deze tabel gevonden voor ondersteunde SFP(+) modules. Kan iemand met meer verstand hiervan me er eentje aanraden die 10Gbit support en de zelfde aansluiting heeft als die nu in de fritzbox 5530 prikt?

De zoekmachine van @Erik heeft waarschijnlijk gelijk. Die exacte kabel lijk ik inderdaad nodig te hebbem :slight_smile:

Ik adviseer je om bij Freedom een ONT aan te vragen (en te registreren) en je router via UTP hierop aan te sluiten.

De Fritzbox SFP module gaat niet werken in Mikrotik apparatuur. Ik heb een tijd terug contact gehad met AVM en zij beweren dat deze modules alleen in de AVM routers (Fritz!Box dus) bruikbaar zijn.

Ga ook niet experimenteren met andere SFP modules, ik heb enkele problemen op mogen lossen waarbij men dit wel had gedaan en vervolgens door Freedom was afgesloten van de fiber wegens het veroorzaken van storingen.

Sluit de router via UTP aan op een ONT en het werkt probleemloos. Ik heb het bij diverse klanten zo draaien en vrijwel storingsvrij. Ik gebruik tegenwoordig bijna niets anders meer dan de Mikrotik RB5009.

Mvg, Peter

2 likes

Hier is toch een succes verhaal: IPforum