Idee: aanbieden ongebruikte Freedom mailbox aan derden?

Ik beheer een aantal mailadressen van mensen die daar - laten we zeggen - wat minder handig in zijn.
Variërend van adressen bij de gekende providers tot wmb ongewenste (imo privacyloze) Hotmail/Gmail typen.

Wat ik mij afvroeg dat het mogelijk een “sociaal” innoverend idee zou zijn als Freedom de door haar leden ongebruikte mailboxen zou kunnen doneren zodat anderen zonder dat het hun voor extra kosten stelt, daarmee OOK voor noppes kunnen beschikken over een meekijkvrij privacy minded e-mailadres. Iets dat in diverse huishoudens soms al(thans hier) deels het geval zal zijn.

Die free-mailboxen worden in geval van onherroepelijke donatie niet meer gekoppeld aan/op/in het eigen account/domein van de donateur maar aan/op het specifiek account-domein van freedom.nl zelf.
Het eventuele (helpdesk)beheer van die free-pool (met voldoende reserveplekken in geval iemand zijn donatie account opzegt), zou dan door geaccrediteerde forumgebruikers kunnen worden gedaan.

De “beheerders” hebben desgevraagd hooguit toegang om bv account-passwords in te stellen.
Om al te overvloedig technisch beheer te voorkomen worden op die “free” accounts, verder geen enkele spam/mailregels of aliassen support gedaan. Free-gebruikers die valsspelen worden bij 3strikes, out geplaatst. (vinkje inactief).

De belemmering die ik zie is puur commercieel gezien vanuit Freedom en mogelijk een juridische aansprakelijkheid voor “gratis” gebruik.
Dit laatste kan via de standaard overeenkomst met een in aanmerking komende gebruiker worden afgedekt.

Puur technisch/faciliterend zouden leden hun toch ongebruikte mailbox kunnen doneren aan iemands anders die daarmee dan de kans heeft om OOK meekijkvrij te gaan mailen en zo deel uit te maken van ons Freedom.

Waarom deze gedachte:

• Uitnutten van het aantal beschikbare maar niet gebruikte mailaccounts
  • Sociaal als maatschappelijke bijdrage aan/voor anderen
  • Freedom promotie, leden geven mail

Ik ben benieuwd, hoe anderen daarover willen (mee)denken of om vanuit reacties te gaan weten dat een kiem tot niets zal gaan leiden.

dag Larry,

jouw idee klinkt uitermate vriendelijk.
:spraydot: Freedom heeft met het kleine team weinig vlees op de botten en is druk doende om al het werk goed te voltooien.

Hierbij komen bij mij de volgende vragen op:

• Wat is een ongebruikte mailbox eigenlijk ?
  • Gratis999@ Freedom of EigenNaam@ EigenDomein ?
  • Hoe zou Freedom-internet makkelijk de accounts uit elkaar kunnen houden ?
  • Juridisch t.o.v. Algemene-Voorwaarden ?
  • Promotie-probleem: de Gratis-MailBoxHouder belt met de HelpDesk en krijgt te horen:

Wat zal de reactie van de klant zijn ?

• Een groot gedeelte van de Freedom-organisatie moet worden gesplits in 2 lijnen: extra kosten / extra inzet met dit toch al zo kleine drukke team.
  • Wie bepaalt welke klanten deze gratis mailbox krijgen ?
  • Als dit met mail kan, dan ontstaat dezelfde vraag vast óók voor internet-aansluiting

Dus denk ik eerder aan een variatie op jouw idee:
.1. directe klant-klant-donatie
Klant-1 betaalt aan Freedom-internet voor klant-2
( probleem als Klant-1 stopt … … )

.2. algemene donatie-pot
Mensen (al dan niet klanten) stoppen geld in de pot (bij Freedom) ; hieruit krijgen mensen korting ( tot 100% ? )
( probleem wie de toegang bepaalt en wie de kortingsgrootte bepaalt … … )

Ondanks mijn vele gedachtes: ik herhaal nog eens dat jouw idee vriendelijk is !
Ben -net als jij- heel benieuwd naar verdere visies op dit onderwerp.

3 likes

Mijn eerlijke mening?
Een belachelijk en onhaalbaar idee.

3 likes

tldr; Thx, terechte vragen waar ik, denk ik, passende antwoorden op heb. Realisatie is vooral dat mogelijk willen maken ipv bij voorbaat uit te sluiten en nog minder of delen (technisch on)mogelijk is. Alles begint met een gedachte.

Thx. Gezien drukte is het juist mijn reden dit beheer en support; compleet buiten het helpdeskteam te houden.
Ik zou het bv niet erg vinden om wat beheer te doen en het forum is meer dan vriendelijk gebleken om users van mail met vragen met raad en vaak daad bij te willen staan.

Het gaat mailbox-slot dat een lid wel heeft maar niet in gebruik heeft genomen en eenmalig overdraagt aan een specifieke account-houder waar die in het domein van @freedom.nl dan ‘gratis’ conform de bestaande voorwaarden is te gebruiken.
NB: wanneer de donateur voet bij stuk houdt om een herroepingsrecht te willen doen gelden omdat hij/zij immers voor het account betaalt, is het wmb geen ideële donateur.
In precaire gevallen, zijn er natuurlijk tal van minnelijke mogelijkheden omdat niet alle gedoneerde mailslots daadwerkelijk zullen worden ingezet en het free-account voldoende reserve aanhoudt.

Hier veranderd mijn gedachte niets in. Hooguit dat Freedom ermee instemt dat ongebruikte mailslots mogen worden verplaatst en dan gedeeld in en door het free-account.
Het juridisch rechthebbende free-account waarin gedoneerde mailslots als pool zijn opgenomen, is in beheer bij/door een team van vrijwilligers die beschikken en beslissen over de toewijzing.
Eventuele klaagzangen, kunnen daar en dus hier, in het forum geanonimiseerd worden besproken.
Als gesteld en gezegd, blijft Freedom altijd formeel juridisch altijd eigenaar van haar beschikbaar gestelde voorzieningen en kan overhoopt waar nodig als organisatie altijd op een mailbox ingrijpen of zelfs de voorziening daarvan bij overtreden van redelijke regels, eenzijdig beëindigen.

Gratis gebruikers zijn sws geen klanten en de helpdesk verwijst die mensen simpel naar het bijbehorende administrateve account van die mailbox dat hier dan … terechtkomt op/in het forum. Het forum alwaar bepaalde vrijwilligers
Een pool van hooguit 5-10 welwillende forumusers die account-rechten hebben op het free-account en principieel instemmen dat zij nimmer in die rol, dan ongevraagd de mailbox-inhoud bekijken.
NB: imap/webmail toegang tot een mailbox is simpel te na te gaan vanuit het Freedom sessions overzicht.

De Freedom organisatie heeft buiten de reeds bestaande administratie van één extra account (die de gedoneerde mailslots bevat), dus geen extra lasten en krijgt wel de lusten van de maatschappelijk sociale promotie.
De Freedom administratie heeft dan een extra kolommetje met aantal betaalde, gedoneerde en daarmee nog te gebruiken mailslots. MijnFreedom wordt eventueel uitgebreid met een mailbox-donatieknop. Ik wil mij niet gaan voorstellen dat dit een breinbreker gaat zijn.

Waar natuurlijk op gelet moet worden dat vanwege mogelijk vertrek van betalende leden, die ooit hun mailbox-slot doneerden, er voldoende spreiding is. Stel dat 500 leden zeg bij elkaar 750 mailboxen doneren, worden daarvan hooguit 500 uitgezet voor “free” users. De wet van aantallen zorgt dat er geen issue ontstaat.
En nogmaals een gratis te gebruiken mailbox vaanuit de free-pool is nimmer een recht en altijd een gunst.

Ten laatste, geeft ik toe, dat alles valt en staat of en in hoeverre Freedom leden hun principes zonder bijbedoeling willen delen met anderen.
Anderen die weliswaar (nog) geen betalend Freedom gebruiker zijn maar wel op deze wijze kunnen proeven aan de door ons hoog gewaarde doelstellingen om te vechten voor een open en vrij internet, waar privacy en security serieus wordt genomen en zo mensen helpt i.p.v. de zakken te vullen van aandeelhouders.

Los van je opinie dat het idee belachelijk is, wil/kan je ook aangeven waarom belangeloos delen van ongebruikte voorzieningen een onhaalbaar idee zou zijn?

Ik meen op/r/echt dat het zonde zou zijn dat leden hun mailslots niet belangeloos kunnen (laten) inzetten voor anderen en zo daarmee onze gebruiksprincipes te kunnen uitspreiden.
Ik wil mij zelfs voorstellen dat ideële ingerichte organisaties of personen, “mailslots” aankopen die zij dan belangeloos doneren zodat mijn part een dakloze of asielzoeker of zelfs iemand zonder de centen, daarmee toch toegang kan hebben tot een veilig meekijkvrij mailadres.
Freedom als organisatie zou zelfs zonder donaties, dit als insteek ter maatschappelijke promotie kunnen inzetten. Niet uit cxommerciele belang maar omdat het goed is om te doen.

Bemerkingen t.a.v. een realisatie zijn zeker zinnig om dan te onderzoeken en te denken in mogelijkheden. Ik ga benieuwd zijn naar obstakels met waar een wil is er vast ook een weg zal zijn.

Wel eens van oversubscription gehoord? Ik denk dat als we allemaal onze mailboxen tot de max vol zouden stampen, dit wel een dingetje voor Freedom wordt. Er is geen sprake van “ongebruikte” adressen ofzoietsdergelijks.

Daarnaast is het aanmaken van een email adres elders zeer gemakkelijk en gratis te doen. Zeker minder meekijkvrij, maar als dit echt een vereiste is, kan men beter een betaalde overeenkomst met Freedom sluiten, omdat er nogal wat haken en ogen aan het “gratis” weggeven van dit soort bronnen zitten. Misbruik door spammers is waarschijnlijk de nummer 1 reden om dit niet te doen.

3 likes

tldr; ongebruikt is idd wat anders dan niet gebruikt en (oneigenlijk) gebruiksrisico is net als nu, eenvoudig te mitigeren.

Oversubscriptie in aantal en/of hoeveelheid, zal mogelijk het geval kunnen zijn. Wmb zou dit juist voor een Freedom, geen beperkende drijfveer moeten zijn. Freedom zou daarin, hoe normaal elders ook, geen verhullingen moeten hanteren.
Zelf zou ik t.a.v. Freedom nog veel liever zien dat we individueel betalen voor wat iemand daadwerkelijk in gebruik heeft en niet met wat in een foldertekst staat aangeprezen dat iets kan (omdat een andere gebruiker het kennelijk, toevallig niet toepast).
Dus een abbo per functie, dienst, mailbox en zo ja, mijn part per databyte gebruik.
Maar goed, die oriëntatie staat hier min of meer, los van het ideetje. Hoewel ik ook zeker wil bedenken dat ik of iemand dan zeg 10GB capaciteit doneert. Net als dat ik nu een aantal mensen, gebruik laat maken van mijn elders gestationeerde voorzieningen.

Er zal vast & zeker, ergens een capicatieve limiet zijn. Ik mij dan wil voorstellen dat Freedom daarin - net als feitelijk nu - een rol heeft. Als FairUse, NTD en in gedrag met in welke mate een free-mail pool (nog) mag worden uitgenut.
Hierbij denk Ik dan dat een freerider die 10GB+ aan mail gaat opzamelen, niet te zien is als de doelgroep die ik - ik geef toe, wat naïef -voor ogen heb.

Inzake beschikbaarstellen, ongeacht aard of betaling, geeft dat altijd een zeker gebruiksrisico. Een wannabe spammer ondervindt daarin sws de reeds aangelegde beperkingen en voorwaarden van Freedom.

Het zomaar onverbindend weggeven is daarin ook niet helemaal een juiste benadering. Juist, ook reden dat ik in mijn gedachte; geen exclusief gebruiksrecht wil doen laten gelden en het forum in onverhoopte gevallen haar motiverende of gemodereerde beslissing neemt.
Een “gratis” gebruiker die willens en wetens, het bont maakt; krijgt - desnoods een tijdelijke - inactivatie ter nadenkende motivatie.

Lijkt me geen goed idee.
Het aantal mailboxen is ook gebaseerd op het gemiddelde gebruik.
Als je vrije slots weg gaat geven, gaan de kosten omhoog.

1 like

Geweldig en haalbaar idee. Ik zie het al voor me “FreeSocial powered by Freedom Internet”
De digitale wereld voor iedereen mogelijk gemaakt.

1 like

De oversubscriptie afweging, kan mogelijk een rol spelen.
Daarin de vraag òf & met hoeveel slackruimte Freedom daarin - zo ja, desgevraagd - zou (willen?) rekenen.
Of een ander zijn ‘slots’ hoe dan (op) gebruikt, weggeeft of (ver)deelt, hoeft niet perse te betekenen dat “onze” kosten daarmee omhoog gaan.

Als in beginsel gezegd, wil mij voorstellen dat Freedom natuurlijk in de achtergrond een rol heeft bij het inzetten van donaties.
Al was het maar om de onevenredige free-riders* uit te zeven en zo ideologisch bijdragen aan het veilig kunnen mailen voor en door iedereen. Zelf zou ik desnoods ook bereid zijn om daarin een beetje financieel bij te dragen.
Internet vrijheden, privacy en veiligheid zijn helaas niet gratis. Zij die dat nu niet hebben, mogen rekenen op hulp om die waarden ook te ervaren.

* Een free-mail gebruiker die op deze manier daarom vele duizenden mails of megabytes wil gaan verstoken, is niet bepaald de doelgroep die ik voor ogen heb. Het te vestigen forum-panel bepaalt of controleert desnoods in hoeverre, een aanvrager nog in aanmerking komt voor gebruik van een free-mailslot.